مقدار کافی ویتامین دی نقش مهمی در باردار شدن و داشتن فرزند در خانم هایی که سقط جنین داشته اند، دارد. در این مقاله به این موضوع می پردازیم.

دروانا: 

سقط جنین چیست؟

سقط جنین به معنی از دست دادن بارداری است. سقط جنین به از دست دادن بارداری قبل از هفته های 22 تا 24 بارداری اشاره دارد. سایر اصطلاحات به کار رفته در مورد سقط جنین عبارت است از سقط خودبخودی یا سقط زودرس. حدود 15 تا 20 درصد بارداری های مشخص شده به سقط می انجامد. اغلب سقط های جنین قبل از هفته 12 اتفاق می افتد.

سقط جنین مکرر حالتی است که به سقط جنین بیش از سه بار گفته می شود. تقریبا یک درصد خانم ها دچار سقط مکرر می شوند.

جلوگیری از سقط جنین

اگر سقط جنین در حال وقوع باشد نمی توان جلوی آن را گرفت. در گذشته اگر خونریزی در اوایل بارداری اتفاق می افتاد و تشخیص احتمال سقط جنین صورت می گرفت، به بیمار توصیه می شد تا استراحت کند. امروزه پزشکان شواهد اندکی در دست دارند که نشان دهد اقدامی خاص می تواند ریسک سقط جنین را کاهش دهد. اما موارد زیر می تواند باعث جلوگیری از سقط جنین شود:

  • مراقبت صحیح مادر از خود
  • داشتن رژیم غذایی سالم
  • مصرف فولیک اسید
  • انجام ورزش منظم
  • نکشیدن سیگار
  • درمان بیماری خاص در مادر

توجه داشته باشید که سقط جنین با فعالیت های فیزیکی منظم، حوادث جزئی، ورزش، نزدیکی جنسی یا زمین افتادن جزئی ایجاد نمی شود. در صورت سقط جنین مکرر، زن و شوهر باید تحت ارزیابی های دقیقی قرار بگیرند که به شناسایی دلایل احتمالی سقط های مکرر کمک می کند.

جلوگیری از سقط جنین و ویتامین دی

تحقیقات اخیر نشان داده است که مقدار کافی ویتامین دی نقش مهمی در باردار شدن و داشتن فرزند در خانم هایی که سقط جنین داشته اند، دارد و ویتامین دی ممکن است نقش محافظتی در بارداری داشته باشد.

تحقیق بالینی در مورد تاثیر ویتامین دی در جلوگیری از سقط جنین

این تحقیق در موسسه ملی سلامت کودک و تکامل انسانی ایالات متحده انجام شده است. روش و نتایج آن به شرح زیر است:

  • روش: محققین سطح ویتامین دی را در 1200 خانم با سابقه سقط جنینقبل از اقدام به بارداری مجدد بررسی کردند. سطح ویتامین دی در این خانم ها در هفته هشتم بارداری نیز مورد آزمایش قرار گرفت.
  • نتایج: خانم هایی که میزان ویتامین دی در خون آن ها 30 نانوگرم بر میلی لیتر یا بیشتر است (با سطح کافی ویتامین دی در بدن)، احتمال باردار شدن در آن ها 10 درصد بیشتر و احتمال تولد جنین زنده 15 درصد بیشتر از خانم هایی است که سطح ویتامین دی در آن ها پایین است.

در میان خانم هایی که باردار می شوند، هر 10 نانوگرم بر میلی لیتر افزایش میزان ویتامین دی قبل از بارداری موجب کاهش 12 درصدی خطر سقط جنین می شود.

دکتر سوزان پیروان

دکتر سوزان پیروان

جراح و متخصص زنان، زایمان و نازایی
سرکار خانم دکتر سوزان پیروان، جراح و متخصص زنان، زایمان و نازایی، دارای بورد تخصصی از دانشگاه شهید بهشتی، عضو انجمن ناباروری و دارای بیش از 16 سال سابقه فعالیت تخصصی در حوزه زنان، زایمان و نازایی می باشند.
 
تایید شده: توسط دکتر سوزان پیروان
برگرفته از: وبسایت https://www.drugs.com

درباره دُروانا

دُروانا محلی برای تحقیق و پژوهش (فرهنگ دهخدا)
وبسایت دروانا در تلاش است با گردآوری ژورنال های تخصصی پزشکی، مجلات پزشکی، مقالات و مطالب علمی، از معتبرترین منابع جهانی، بستری را برای تحقیق و مطالعه فراهم نماید.
از تمامی پزشکانی که دُروانا را برای رسیدن به این هدف همراهی می نمایند، کمال تشکر را داریم.
با دروانا همراه شوید.

موضوعات ویژه