خونریزی اوایل بارداری به علل مختلفی روی می دهد. در این مقاله مروری بر علل خونریزی اوایل بارداری، تشخیص خونریزی اوایل بارداری و درمان خونریزی اوایل بارداری خواهیم داشت.

دروانا: 

کرامپ های خفیف و یا لکه بینی اندک در اوایل بارداری نرمال می باشد، زمانی که تخمک لقاح یافته در دیواره رحم لانه گزینی را انجام می دهد. اگر در بارداری دچار هر گونه خونریزی سنگین یا درد شدیدی شدید فورا با اورژانس تماس حاصل نمایید. اگر چه خونریزی اوایل بارداری طبیعی است اما خونریزی واژینال می تواند نشان دهنده وجود مشکلی جدی در خانم های باردار باشد. برخی از علل خونریزی اوایل بارداری عبارت است از:

  • تهدید به سقط: در این شرایط خونریزی از رحم وجود داشته اما بارداری به طور نرمال هنوز ادامه دارد. در برخی موارد لخته های خونی ناشی از خونریزی اوایل بارداری احتمال بروز سقط را افزایش می دهد. اما اغلب خانم هایی که به سقط تهدید شده اند می توانند زایمان سالمی داشته باشند.
  • بارداری خارج از رحم: در برخی موارد علت خونریزی اوایل بارداری بارداری خارج از رحم می باشد. در این شرایط جنین در فضایی خارج از رحم و معمولا لوله های فالوپ شروع به رشد می کند. لوله های فالوپ تخمک را از تخمدان حمل کرده و به رحم می رسانند. بارداری خارج از رحم همچنین ممکن است در یکی از تخمدان ها، روی دهانه رحم یا شکم روی دهد. علائم بارداری خارج از رحم شامل خونریزی سنگین، درد یا کرامپ شکمی می باشد. بارداری خارج از رحم عارضه ای خطرناک است که می تواند مرگ بار باشد.
  • سقط خود به خودی جنین: این عامل نیز می تواند منجر به بروز خونریزی اوایل بارداری شود. اغلب موارد سقط به این دلیل روی می دهد که جنین به طور نرمال شکل نگرفته است. دیابت کنترل نشده، عفونت، ابتلا به بیماری های تیروئیدی و مشکلات هورمونی می تواند منجر به بروز سقط خود به خود شود. سایر علائم سقط عبارت است از دردهای شدید و تیز در ناحیه کمر، درد شکمی، کرامپ و دفع توده هایی از واژن.

عوامل دیگری مانند عفونت، تورم وریدی در رکتوم یا آنوس که شرایطی به نام هموروئید ایجاد می کند همچنین سرطان دهانه رحم و سایر سرطان های مرتبط با بارداری نیز می تواند منجر به بروز خونریزی اوایل بارداری شود.

خونریزی اوایل بارداری: تشخیص

برای تشخیص علت خونریزی اوایل بارداری باید به مقدار و مدت زمان خونریزی توجه داشته باشید. معاینه لگنی نیز برای بررسی علت خونریزی اوایل بارداری انجام خواهد شد. سونوگرافی، آزمایش خون و ادرار نیز ما را در یافتن علت خونریزی اوایل بارداری یاری می دهد. در برخی موارد انجام سونوگرافی برای اطمینان از سلامت بارداری کافی خواهد بود اما اگر خونریزی اوایل بارداری روی دهد در آن صورت باید تست های بیشتری در مورد علت آن انجام گیرد. 

خونریزی اوایل بارداری: درمان

بسته به علت خونریزی اوایل بارداری گزینه هایی برای درمان وجود دارد. راهی برای پیشگیری از تهدید به سقط وجود ندارد. در این شرایط پزشک توصیه می کند تا حد امکان استراحت کنید تا خونریزی متوقف شود. از اقداماتی مانند ورزش و نزدیکی نیز باید اجتناب کنید. اگر دچار سقط شده باشید پزشک بررسی خواهد کرد آیا بافت حاصل از جنین دفع شده است یا برای دفع آن به انجام برخی شیوه ها مانند اتساع یا کورتاژ نیاز داریم.

خونریزی اوایل بارداری: پیشگیری

به خاطر داشته باشید برای پیشگیری از بروز خونریزی اوایل بارداری گزینه ای وجود ندارد اما عدم مصرف سیگار، نوشیدن الکل یا داروهای مخدر می تواند بروز چنین احتمالی را کاهش دهد. برای کاهش احتمال بروز مشکلات مغزی و نخاعی در جنین بهتر است قبل از آغاز به بارداری مصرف فولیک اسید را آغاز کنید. در صورت ابتلا به فشار خون بالا و یا دیابت باید با پزشک خود مشورت نموده و بیماری را تحت کنترل درآورید. بعد از آن که خونریزی آغاز شد راهی برای پیشگیری از سقط وجود ندارد. اما خوشبختانه با وجود تجربه سقط امکان بارداری سالم در آینده وجود خواهد داشت. اگر به طور مکرر دچار سقط جنین شده اید باید با پزشک متخصص خود در ارتباط باشید تا برخی تست ها و درمان ها انجام شود.

برگرفته از: وبسایت https://familydoctor.org

درباره دُروانا

دُروانا محلی برای تحقیق و پژوهش (فرهنگ دهخدا)
وبسایت دروانا در تلاش است با گردآوری ژورنال های تخصصی پزشکی، مجلات پزشکی، مقالات و مطالب علمی، از معتبرترین منابع جهانی، بستری را برای تحقیق و مطالعه فراهم نماید.
از تمامی پزشکانی که دُروانا را برای رسیدن به این هدف همراهی می نمایند، کمال تشکر را داریم.
با دروانا همراه شوید.

موضوعات ویژه