سقط مکرر جنین به دلایل متعددی روی می دهد. در این مقاله به تعریف سقط مکرر جنین و علت بروز سقط مکرر جنین می پردازیم. 

دروانا: 

سقط مکرر جنین

اگر پیش از این که بارداری به هفته 20 ام برسد جنین از بین برود سقط جنین روی داده است. اگر دو یا چند بار متوالی سقط روی دهد سقط مکرر جنین نامیده می شود.

دلایل سقط مکرر جنین

دلایل ایجاد سقط مکرر جنین متفاوت می باشد. ممکن است فاکتورهای ژنتیکی منجر به بروز سقط مکرر جنین شود. به طور طبیعی 46 کروموزوم وجود دارد که حاوی مواد ژنتیکی مورد نیاز برای رشد است. در برخی موارد سقط مکرر جنین به این دلیل روی می دهد که جنین کروموزومی اضافه یا کم داشته باشد. برای مثال افراد مبتلا به سندرم داون دارای 47 کروموزوم می باشند. 90 درصد همه سقط هایی که در سه ماهه اول بارداری روی می دهد به دلیل ناهنجاری های کروموزومی اتفاق می افتد. افزایش سن خانم ها احتمال بروز سقط مکرر جنین را به دلایلی مانند ناهنجاری های ژنتیکی افزایش می دهد.

در برخی موارد مشکلات مربوط به شکل رحم ممکن است علتی برای بروز سقط مکرر جنین باشد. شکل ناهنجار رحم به دلایل ژنتیکی روی می دهد. وجود تیغه یا سپتوم داخل رحم از دیگر ناهنجاری های آناتومیکی می باشد که منجر به بروز سقط مکرر جنین می گردد. وجود تیغه سبب می شود فضای داخلی رحم کوچک شود. فیبروم که توده های خوش خیم واقع شده در دیواره رحم می باشد از دیگر دلایل سقط مکرر جنین محسوب است. عواملی محیطی نیز در بروز سقط مکرر جنین نقش دارد. مصرف سیگار احتمال بروز سقط مکرر جنین را افزایش می دهد. مصرف داروهایی مانند کوکائین نیز می تواند منجر به بروز سقط شود. افزایش وزن، مصرف بیش از حد الکل و کافئین از دیگر دلایل بروز سقط مکرر جنین می باشد.

علاوه بر فاکتورهای محیطی ابتلا به بیماری های تیروئیدی، دیابت، اختلال در سیستم ایمنی و یا وجود مشکلاتی در لخته شدن خون نیز می تواند احتمال بروز سقط مکرر جنین را در پی داشته باشد.

تشخیص علت بروز سقط مکرر جنین

در تشخیص علت بروز سقط مکرر جنین انجام آزمایش خون به تشخیص مواردی مانند اختلال در سیستم ایمنی یا اختلالات مرتبط با لخته شدن خون کمک می کند. در مواردی که علل ژنتیکی به بروز سقط مکرر جنین مرتبط می باشد انجام تستی به نام کاریوتایپینگ ضرورت می یابد. تست هایی مانند هیستروسالپینگوگرافی یا سونوگرافی نیز نشان می دهد آیا علت بروز سقط مکرر جنین به دلیل شکل نامناسب رحم می باشد یا خیر. در صورت امکان بافت حاصل از سقط ممکن است به لحاظ وجود ناهنجاری های ژنتیکی بررسی شود. 

دکتر افسانه قاسمی

دکتر افسانه قاسمی

جراح و متخصص زنان، زایمان و نازایی
سرکار خانم دکتر افسانه قاسمی، جراح و متخصص زنان، زایمان و نازایی از دانشگاه علوم پزشکی ایران، دارای دوره تکمیلی نازایی، عضو هیات علمی و دانشیار دانشگاه علوم پزشکی ایران و معاون آموزشی بیمارستان شهید اکبر آبادی می باشند.
 
تایید شده: توسط دکتر افسانه قاسمی
برگرفته از: وبسایت https://www.reproductivefacts.org

درباره دُروانا

دُروانا محلی برای تحقیق و پژوهش (فرهنگ دهخدا)
وبسایت دروانا در تلاش است با گردآوری ژورنال های تخصصی پزشکی، مجلات پزشکی، مقالات و مطالب علمی، از معتبرترین منابع جهانی، بستری را برای تحقیق و مطالعه فراهم نماید.
از تمامی پزشکانی که دُروانا را برای رسیدن به این هدف همراهی می نمایند، کمال تشکر را داریم.
با دروانا همراه شوید.

موضوعات ویژه