مروری بر عفونت در بارداری با هدف پرداختن به مهم ترین موارد عفونت در بارداری تدوین گردیده است. 

دروانا: 

ابتلا به برخی عفونت ها در بارداری مانند سرماخوردگی یا عفونت های پوستی معمولا مشکلات جدی را به دنبال ندارد. اما برخی دیگر از موارد عفونت در بارداری ممکن است خطراتی را برای مادر و جنین یا هر دو به همراه داشته باشد. زایمان زودرس، کاهش وزن جنین حین تولد و نواقص مادرزادی مانند از دست رفتن شنوایی یا اختلال در یادگیری بخشی از عوارض ابتلا به عفونت در بارداری می باشد. در ادامه لیستی از برخی عفونت ها در بارداری ارائه خواهیم داد:

  • عفونت در بارداری: واژینوز باکتریال یکی از عفونت های واژن می باشد که در اثر رشد غیر نرمال باکتریایی در واژن ایجاد می شود. ابتلا به این عفونت در بارداری عوارضی مانند زایمان زودرس و کاهش وزن جنین هنگام تولد را به دنبال دارد. علائم این عفونت در بارداری شامل ترشحات خاکستری یا سفید رنگ همراه با بوی ماهی، سوزش حین ادرار کردن و یا خارش می باشد. برخی خانم ها نیز ممکن است علائم بالینی نشان ندهند. روش پیشگیری از این عفونت در بارداری مشخص نیست اما این عفونت از طریق نزدیکی منتشر نمی شود. خانم هایی که علائم مشکوک دارند باید تست های لازم را انجام دهند. روش درمان این عفونت در بارداری و دوران غیر از بارداری استفاده از آنتی بیوتیک می باشد.
  • عفونت در بارداری : سیتومگالوویروس یک عفونت شایع ویروسی می باشد که ابتلا به این عفونت در بارداری می تواند از دست رفتن شنوایی، بینایی و سایر ناتوانی ها را برای نوزاد همراه داشته باشد. تب، گلو درد، خستگی و تورم غدد از علائم اولیه این عفونت در بارداری می باشد اگر چه ممکن است علائم بالینی در کار نباشد. بهترین راه برای پیشگیری از ابتلا به این بیماری حفظ بهداشت مناسب می باشد. درمانی برای این عفونت در بارداری وجود ندارد برخی تحقیقات نشان داده است استفاده از داروهای آنتی ویروس ممکن است در نوزادان موثر باشد. تحقیقات به منظور ایجاد واکسنی علیه این ویروس همچنان ادامه دارد.
  • عفونت در بارداری : استرپتوکوک گروه بی نوعی باکتری است که در واژن و رکتوم افراد سالم یافت می شود. این باکتری برای مادر خطرناک نیست اما در صورت انتقال به جنین هنگام زایمان می تواند مرگ بار باشد. ابتلا به این عفونت در بارداری علائمی ندارد. تست غربالگری این عفونت در بارداری در هفته 35 تا 37 بارداری انجام می شود و به این منظور از ترشحات واژن و رکتوم نمونه برداری می شود. برای پیشگیری از انتقال این عفونت در بارداری حین وضع حمل از آنتی بیوتیک استفاده می گردد.
  • عفونت در بارداری : آنفلوآنزا عفونت ویروسی شایعی است که در خانم های باردار علائم شدیدی را به همراه خواهد داشت. وضع حمل و زایمان زودرس از عوارض ابتلا به این عفونت در بارداری می باشد. علائم این عفونت در بارداری شامل تب، سرفه، گلودرد، بدن درد، سردرد، احساس خستگی، استفراغ و اسهال می باشد. مهم ترین گام در پیشگیری از ابتلا به این عفونت در بارداری دریافت واکسن آنفلوآنزا می باشد. استفاده از واکسن آنفلوآنزا در این دوران بی خطر است و مادر و جنین را تا 6 ماه بعد از تولد از ابتلا به آنفلوآنزا در امان می دارد. در صورت ابتلا به این عفونت در بارداری ممکن است از داروهای آنتی ویروس استفاده شود.
  • عفونت در بارداری : عفونت های مقاربتی عفونت هایی است که از طریق نزدیکی منتقل می گردد. خیلی از بیماری های مقاربتی در دوران بارداری از مادر به جنین منتقل می شود. مرده زایی، کاهش وزن جنین هنگام تولد و ابتلا به عفونت های مرگ بار از اثرات این نوع از عفونت در بارداری می باشد. همچنین احتمال پاره شدن زودهنگام کیسه آب یا زایمان زودرس نیز وجود دارد. علائم این عفونت ها بستگی به نوع بیماری دارد در برخی موارد ممکن است ابتلا به این مورد از انوع عفونت در بارداری علائم بالینی همراه نداشته باشد. بیماری های مقاربتی با داشتن نزدیکی محافظت شده قابل پیشگیری می باشد. با انجام غربالگری به موقع در بارداری می توان مانع از انتقال این عفونت ها از مادر به جنین گردید. درمان این مورد عفونت در بارداری بستگی به عامل عفونی دارد اما در اغلب موارد درمان با استفاده از آنتی بیوتیک انجام می گردد.
  • عفونت در بارداری : عفونت های ادراری نوعی عفونت های باکتریایی می باشد که در مسیر ادراری ایجاد می شود. عفونت ادراری در صورت عدم درمان می تواند به کلیه ها وارد شده و احتمال وضع حمل زودرس را به دنبال داشته باشد. درد یا سوزش حین ادرار، تکرر ادرار، کمر درد، تب، لرز و تعریق از علائم این عفونت در بارداری می باشد. درمان این عفونت در بارداری با استفاده از آنتی بیوتیک انجام می گردد.
برگرفته از: وبسایت https://www.womenshealth.gov
برچسب‌ها

درباره دُروانا

دُروانا محلی برای تحقیق و پژوهش (فرهنگ دهخدا)
وبسایت دروانا در تلاش است با گردآوری ژورنال های تخصصی پزشکی، مجلات پزشکی، مقالات و مطالب علمی، از معتبرترین منابع جهانی، بستری را برای تحقیق و مطالعه فراهم نماید.
از تمامی پزشکانی که دُروانا را برای رسیدن به این هدف همراهی می نمایند، کمال تشکر را داریم.
با دروانا همراه شوید.

موضوعات ویژه