تست تحمل گلوکز می تواند به صورت دو مرحله و یک مرحله انجام شود. در این مقاله مروری بر نحوه انجام تست تحمل گلوکز و تفسیر نتایج غیر نرمال تست تحمل گلوکز خواهیم داشت. 

دروانا: 

تست تحمل گلوکز به طور روتین در بارداری انجام می شود. در تست تحمل گلوکز مقدار گلوکز خون مادر بررسی می باشد و هدف آن تشخیص دیابت بارداری می باشد. دیابت بارداری به افزایش قند خونی اطلاق می گردد که در بارداری ایجاد می شود و خاص این دوران است.

تست تحمل گلوکز به دو صورت دو مرحله و یک مرحله انجام می شود. در تست تحمل گلوکز که به صورت دو مرحله انجام می شود باید توجه داشته باشید که مادر قبل از انجام تست نباید تغییری در عادات غذایی خود ایجاد کند. در روز انجام تست تحمل گلوکز از مادر خواسته می شود تا نوشیدنی حاوی گلوکز استفاده کند. سپس 1 ساعت بعد از میل کردن نوشیدنی، نمونه خون دریافت شده و برای اندازه گیری مقدار قند خون بررسی می شود. اگر قند خون در مرحله اول از این تست تحمل گلوکز بسیار بالا باشد در آن صورت تست تحمل گلوکز سه ساعته انجام می شود. در این تست باید به مدت 6 تا 18 ساعت قبل از انجام آزمایش از نوشیدن و خوردن اجتناب کنید. سپس از شما خواسته می شود تا نوشیدنی حاوی 100 گرم گلوکز بنوشید. قبل از میل کردن نوشیدنی، همچنین سه مرتبه هر یک ساعت یک بار بعد از نوشیدن، نمونه خون به منظور اندازه گیری قند خون برداشته می شود.

در نوع دیگری از تست تحمل گلوکز که با عنوان تست یک مرحله ای شناخته می شود باید 8 تا 14 ساعت قبل از انجام تست تحمل گلوکز از خوردن و نوشیدن اجتناب کنید. سپس از شما خواسته می شود نوشیدنی حاوی 75 گرم گلوکز بنوشید. قبل از نوشیدن همچنین دو مرتبه بعد از نوشیدن با فاصله زمانی یک ساعت یک بار قند خون اندازه گیری می شود.

هدف از انجام تست تحمل گلوکز غربالگری دیابت بارداری می باشد. اغلب خانم ها تست تحمل گلوکز را با هدف غربالگری دیابت بارداری در هفته 24 تا 28 ام بارداری انجام می دهند. اگر مقدار گلوکز در نمونه ادرار بالا باشد و یا اگر یکی از بستگان به دیابت مبتلا باشد در آن صورت تست تحمل گلوکز ممکن است زودتر نیز انجام گیرد.

تفسیر نتایج تست تحمل گلوکز یک مرحله و دو مرحله

نتایج غیر نرمال در تست تحمل گلوکز سه ساعته که با مصرف 100 گرم گلوکز خوراکی همراه می باشد به این ترتیب است:

  • قند خون ناشتا : بیش از 95 میلی گرم در دسی لیتر
  • قند خون بعد از 1 ساعت : بیش از 180 میلی گرم در دسی لیتر
  • قند خون بعد از 2 ساعت : بیش از 155 میلی گرم در دسی لیتر
  • قند خون بعد از 3 ساعت : بیش از 140 میلی گرم در دسی لیتر

در تفسیر نتایج غیر نرمال تست تحمل گلوکز دو ساعته که با مصرف 75 گرم گلوکز خوراکی همراه می باشد می توان به این موارد توجه داشت:

  • قند خون ناشتا : بیش از 92 میلی گرم در دسی لیتر
  • قند خون بعد از 1 ساعت: بیش از 180 میلی گرم در دسی لیتر
  • قند خون بعد از دو ساعت : بیش از 153 میلی گرم در دسی لیتر

اگر تنها یکی از نتایج تست تحمل گلوکز خوراکی بیش از حد نرمال باشد در آن صورت ممکن است از شما خواسته شود تا تغییراتی در رژیم غذایی خود ایجاد کنید و سپس دوباره تست تحمل گلوکز تکرار می شود. اگر بعد از اعمال تغییرات نتایج همچنان غیر نرمال باقی بماند تشخیص دیابت بارداری در شما داده می شود.

دکتر فرحناز اسدپور

دکتر فرحناز اسدپور

جراح و متخصص زنان، زایمان و نازایی
دكتر فرحناز اسد پور جراح و متخصص زنان، زایمان و نازایی در مشهد دارای بورد تخصصی و 13 سال سابقه تخصصی پزشکی در حوزه زنان و زایمان می باشند.
 
تایید شده: توسط دکتر فرحناز اسدپور
برگرفته از: وبسایت https://medlineplus.gov

درباره دُروانا

دُروانا محلی برای تحقیق و پژوهش (فرهنگ دهخدا)
وبسایت دروانا در تلاش است با گردآوری ژورنال های تخصصی پزشکی، مجلات پزشکی، مقالات و مطالب علمی، از معتبرترین منابع جهانی، بستری را برای تحقیق و مطالعه فراهم نماید.
از تمامی پزشکانی که دُروانا را برای رسیدن به این هدف همراهی می نمایند، کمال تشکر را داریم.
با دروانا همراه شوید.

موضوعات ویژه