تفسیر تست nst به دو صورت واکنشی و غیر واکنشی می باشد. در این مقاله به تفسیر تست nst و پیامدهای آن می پردازیم. 

دروانا: 

تست بدون استرس جنین یا nst روشی برای مانیتور ضربان قلب جنین می باشد که سلامت جنین را ارزیابی می کند. در تست nst ضربان قلب جنین نسبت به حرکات او ارزیابی می شود. اصطلاح بدون استرس نشان می دهد که در طول انجام این تست استرسی بر جنین وارد نمی شود. تست nst معمولا بعد از هفته های 26 تا 28 بارداری انجام می شود. تفسیر تست nst نشان می دهد آیا جنین و مادر به مانیتور یا دریافت مراقبت های بیشتر نیازی دارند یا خیر. تست nst روشی غیر تهاجمی است که خطراتی را برای جنین و مادر در پی ندارد.

در طول انجام تست nst مادر روی صندلی قرار گرفته و دو کمربند روی شکم او قرار می گیرد. یک کمربند ضربان قلب جنین را ثبت می کند و کمربند دیگر انقباضات رحم را ثبت می کند. ممکن است از مادر خواسته شود تا در طول انجام تست nst متوجه حرکات جنین نیز باشد. متخصص زنان دقت خواهد کرد که آیا ضربان قلب جنین سریع تر از حرکات او می باشد یا خیر. مدت زمان انجام تست nst حدود 20 دقیقه است. اگر جنین غیر فعال یا خواب باشد در آن صورت ممکن است مدت زمان انجام تست بیشتر نیز شود. متخصص زنان ممکن است برای بیدار کردن جنین دستگاهی را روی شکم مادر به منظور تولید صدا استفاده کند و یا به شیوه دستی جنین را بیدار کند. پس از آن تفسیر تست nst آغاز می گردد.

تفسیر تست nst

 در تفسیر تست nst  دو اصطلاح تعریف می شود:

  • تفسیر تست nst (واکنشی): قبل از هفته 32 بارداری اگر ضربان قلب جنین حداقل به مدت 10 ثانیه درهر بازه 20 دقیقه ای افزایش داشته باشد تفسیر تست nst نرمال در نظر گرفته می شود. در هفته 32 ام بارداری به بعد اگر افزایش ضربان قلب جنین حداقل به مدت 15 ثانیه در بازه های 20 دقیقه ای مشاهده شود در آن صورت تفسیر تست nst نرمال خواهد بود.
  • تفسیر تست nst (غیر واکنشی): اگر ضربان قلب جنین معیار مطرح شده در پاراگراف قبلی را براورده نکند در آن صورت تفسیر تست nst غیر واکنشی خواهد بود. این تفسیر تست nst ممکن است به دلیل خواب بودن و غیر فعال بودن جنین به دست آید.

اگر تست به مدت 40 دقیقه تکرار شود و تفسیر تست nst همچنان غیر واکنشی باقی بماند در آن صورت اگر فرد در هفته 39 بارداری باشد انجام زایمان توصیه می شود. در غیر این صورت باید تست های دیگری مانند پروفایل بیوفیزیکال و تست استرس انقباضی انجام شود. متخصص زنان معمولا تست nst را در روز دیگری تکرار خواهد کرد. به خاطر داشته باشید در تفسیر تست nst نتیجه واکنشی صحیح تر از نتیجه غیر واکنشی می باشد. اگر تفسیر تست nst در اولین بار غیر واکنشی و در نوبت دوم واکنشی باشد در آن صورت نتیجه دوم قابل اعتماد تر خواهد بود.

در تفسیر تست nst نتایج غیر واکنشی به دلایلی مانند غیر فعال بودن و یا خواب بودن جنین، کاهش اکسیژن، سیگار کشیدن مادر، مصرف برخی داروها توسط مادر و وجود ناهنجاری های قلبی و مغزی مربوط می باشد.

برگرفته از: وبسایت https://www.mayoclinic.org
برچسب‌ها

درباره دُروانا

دُروانا محلی برای تحقیق و پژوهش (فرهنگ دهخدا)
وبسایت دروانا در تلاش است با گردآوری ژورنال های تخصصی پزشکی، مجلات پزشکی، مقالات و مطالب علمی، از معتبرترین منابع جهانی، بستری را برای تحقیق و مطالعه فراهم نماید.
از تمامی پزشکانی که دُروانا را برای رسیدن به این هدف همراهی می نمایند، کمال تشکر را داریم.
با دروانا همراه شوید.

موضوعات ویژه