اختلالات بند ناف اغلب به جنین در حال رشد آسیبی نمی رساند. در برخی موارد اختلالات بند ناف عوارضی مانند سقط را همراه دارد. در این مقاله مروری بر اختلالات بند ناف خواهیم داشت.

دروانا: 

بند ناف لوله ای است که از مادر به جنین در طول بارداری متصل می شود. بند ناف دارای سه عروق خونی می باشد. یکی از وریدها غذا و اکسیژن را از جفت به جنین می رساند و دو شریان دیگر مواد زاید را از جنین دور ساخته و به جفت می رساند. این عروق خونی توسط ماده ای خاص محافظت می شوند. از هفته چهارم بارداری بند ناف شکل می گیرد و تا حدود 55 سانتی متر طول خواهد داشت. کوتاه بودن یا بلند بودن بیش از حد بند ناف، عدم اتصال مناسب بند ناف با جفت یا پیچ خوردن بند ناف از جمله اختلالات بند ناف می باشد. اختلالات بند ناف ممکن است مشکلاتی را در طول بارداری، وضع حمل و زایمان به دنبال داشته باشد. اختلالات بند ناف در طول بارداری با استفاده از سونوگرافی مشخص می گردد. در سونوگرافی با استفاده از امواج صوتی و صفحه کامپیوتر تصویری از جنین در حال رشد ایجاد می گردد. در این مقاله به بخشی از اختلالت بند ناف و مشکلات احتمالی ناشی از آن می پردازیم.

اختلالات بند ناف: پرولپس بند ناف

پرولپس بند ناف به عنوان یکی از اختلالات بند ناف زمانی روی می دهد که بند ناف در طول وضع حمل و زایمان به سمت واژن لیز بخورد. در این شرایط ممکن است اکسیژن رسانی مناسبی صورت نگیرد. احتمال بروز این مورد از اختلالات بند ناف 1 مورد از هر 300 زایمان می باشد. در موارد زیر جنین در خطر پرولپس بند ناف قرار دارد:

  • جنین نارس باشد. اگر جنین قبل از هفته 37 بارداری متولد شود در آن صورت نارس خواهد بود.
  • وزن جنین هنگام تولد اندک باشد.
  • جنین در موقعیت بریچ قرار داشته باشد.
  • متخصص زنان برای تسریع زایمان اقدام به پارگی غشا کند.
  • مقدار مایع آمنیوتیک زیاد باشد.
  • بارداری چند قلو باشد.

در اغلب موارد این مورد از اختلالات بند ناف خطری را به دنبال نخواهد داشت، اما احتمال مرده زایی در این شرایط وجود دارد. چک کردن ضربان قلب جنین و انجام معاینه لگن متخصص زنان را در بررسی پرولپس بند ناف یاری می کند. در برخی موارد ممکن است نیاز به انجام سزارین به جای زایمان طبیعی وجود داشته باشد.

اختلالات بند ناف: وجود کیست در بند ناف و پیچ خوردن بند ناف دور گردن جنین

وجود کیست در بند ناف نیز یکی دیگر از اختلالات بند ناف می باشد که چندان شایع نیست و با استفاده از سونوگرافی تشخیص داده می شود. در اغلب موارد این مورد از اختلالات بند ناف در سه ماهه اول بارداری مشخص می گردد. اغلب کیست هایی که در سه ماهه اول بارداری تشخیص داده می شود آسیبی به جنین در حال رشد نمی رساند. پیچ خوردن بند ناف به دور گردن جنین از دیگر اختلالات بند ناف می باشد که در اغلب موارد با وجود این شرایط احتمال زایمان فرزندی سالم وجود دارد اما ممکن است در برخی موارد ضربان قلب جنین تحت تاثیر قرار گیرد. این مورد از اختلالات بند ناف نیز با استفاده از سونوگرافی قابل تشخیص می باشد.

اختلالات بند ناف: گره در بند ناف

گره در بند ناف از دیگر انواع اختلالات بند ناف می باشد که ممکن است در اوایل بارداری زمانی که جنین شروع به حرکت در رحم می کند ایجاد شود. اگر بند ناف خیلی دراز باشد در آن صورت احتمال ایجاد گره در آن وجود دارد. اگر گره در بند ناف کشیده شود در آن صورت احتمال قطع اکسیژن رسانی به جنین، سقط یا مرده زایی وجود دارد. وجود گره در بند ناف با استفاده از سونوگرافی تشخیص داده می شود. ممکن است در این مورد از اختلالات بند ناف انجام سزارین ضرورت بیابد.

برگرفته از: وبسایت https://www.marchofdimes.org
برچسب‌ها

درباره دُروانا

دُروانا محلی برای تحقیق و پژوهش (فرهنگ دهخدا)
وبسایت دروانا در تلاش است با گردآوری ژورنال های تخصصی پزشکی، مجلات پزشکی، مقالات و مطالب علمی، از معتبرترین منابع جهانی، بستری را برای تحقیق و مطالعه فراهم نماید.
از تمامی پزشکانی که دُروانا را برای رسیدن به این هدف همراهی می نمایند، کمال تشکر را داریم.
با دروانا همراه شوید.

موضوعات ویژه