میکرواینجکشن روشی برای کمک به وقوع بارداری می باشد. در این مقاله به تعریف میکرواینجکشن و کاربرد میکرواینجکشن می پردازیم. 

دروانا: 

قبل از آن که اسپرم بتواند تخمک را بارور سازد، سر اسپرم باید به بخش بیرونی تخمک متصل گردد. وقتی این اتصال روی دهد اسپرم از طریق لایه بیرونی به داخل تخمک یعنی سیتوپلاسم وارد می شود. سیتوپلاسم محلی است که تلقیح اسپرم و تخمک در آن انجام می شود. در برخی موارد به دلایل مختلف اسپرم نمی تواند به لایه بیرونی نفوذ کند. لایه بیرونی تخمک ممکن است ضخیم یا سفت بوده به اندازه ای که نفوذ یا شناور شدن اسپرم را دشوار می سازد و یا در شکل و حرکت اسپرم اختلالاتی وجود داشته باشد. در این موارد از روشی به نام میکرواینجکشن استفاده می کنند که همان تزریق درون سیتوپلاسمی اسپرم می باشد. روش میکرواینجکشن می تواند همراه با روش آی وی اف انجام شود که نتیجه آن کمک به باروری است. در طول میکرواینجکشن یک اسپرم به صورت مستقیم به داخل سیتوپلاسم تخمک تزریق می شود.

روش انجام میکرواینجکشن و کاربرد میکرواینجکشن

برای آن که بارداری از طریق آی وی اف انجام شود دو راه وجود دارد: روش سنتی و تزریق میکرواینجکشن. در روش سنتی 50000 و یا بیش از این مقدار اسپرم شناور در شرایط آزمایشگاهی در کنار تخمک قرار داده می شود. تلقیح زمانی رخ می دهد که یک اسپرم بتواند وارد سیتوپلاسم یک تخمک شود. در روش میکرواینجکشن از سوزنی بسیار نازک به نام میکروپیپت به منظور تزریق یک اسپرم به مرکز تخمک استفاده می شود. در هر دو روش ستنی و میکرواینجکشن زمانی که تخمک بارور شود رویان حاصل شده به داخل رحم فرستاده می شود.

روش میکرواینجکشن در موارد زیر می تواند موثر واقع شود:

  • شریک جنسی مرد تعداد اندکی اسپرم تولید کند
  • اسپرم نتواند به طور نرمالی حرکت کند
  • اسپرم در متصل شدن به تخمک مشکل داشته باشد
  • انسدادی در مسیر دستگاه تولید مثل مرد وجود داشته باشد که مانع از خارج شدن اسپرم شود
  • تخمک ها با استفاده از روش سنتی آی وی اف بارور نشود و این صرف نظر از شرایط اسپرم می باشد
  • سابقه استفاده از تخمک فریز شده وجود داشته باشد

عوارض میکرو اینجکشن

نرخ موفقیت روش میکرواینجکشن بین 50 تا 80 درصد می باشد اما در طول فرایند میکرواینجکشن احتمال بروز مشکلات زیر وجود دارد:

  • ممکن است در طول میکرواینجکشن برخی از تخمک ها و یا همه آن ها آسیب ببینند.
  • ممکن است با وجود آن که میکرواینجکشن انجام شده باشد رویانی حاصل نگردد.
  • ممکن است با وجود انجام میکرواینجکشن و ایجاد رویان اما رویان رشد نکند.

در صورتی که میکرواینجکشن به طور موفقی انجام شود احتمال بروز دو قلو یا چند قلو شدن مشابه با روش آی وی اف می باشد. اگر یک خانم به طور طبیعی باردار شود در آن صورت احتمال بروز نقص در جنین بین 1.5 تا 3 درصد می باشد. این احتمال در مورد روش آی وی اف و میکرواینجکشن مشابه هم می باشد اما در مقایسه با بارداری طبیعی کمی بیشتر است. 

دکتر مهرنوش امیری سیاوشانی

دکتر مهرنوش امیری سیاوشانی

جراح و متخصص زنان، زایمان و نازایی
دكتر مهرنوش اميري سياوشاني جراح و متخصص زنان، زایمان و نازایی دارای فلوشیپ ناباروري، IVF و لاپاراسكوپي از دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی می باشند.
 
تایید شده: توسط دکتر مهرنوش امیری سیاوشانی
برگرفته از: وبسایت https://www.reproductivefacts.org

درباره دُروانا

دُروانا محلی برای تحقیق و پژوهش (فرهنگ دهخدا)
وبسایت دروانا در تلاش است با گردآوری ژورنال های تخصصی پزشکی، مجلات پزشکی، مقالات و مطالب علمی، از معتبرترین منابع جهانی، بستری را برای تحقیق و مطالعه فراهم نماید.
از تمامی پزشکانی که دُروانا را برای رسیدن به این هدف همراهی می نمایند، کمال تشکر را داریم.
با دروانا همراه شوید.

موضوعات ویژه