عوارض قرص های ضد بارداری ترکیبی عبارت است از نفخ، تهوع و حساس شدن سینه ها. علاه بر این، موارد دیگری مانند احتمال بروز مشکلات قلبی، فشار خون بالا و سکته مغزی نیز به عنوان عوارض قرص های ضد بارداری مطرح می شود. در مقاله پیش رو به عوارض قرص های ضد بارداری می پردازیم. 

دروانا: 

قرص های ضد بارداری ترکیبی فرم قابل اعتمادی از روش های پیشگیری از بارداری می باشد که نرخ شکست آن اندک است. قرص های ضد بارداری ترکیبی علاوه بر پیشگیری از بارداری در درمان طیفی از اختلالات از جمله هایپرگنادیسم، دیسمنوره و منوراژی مورد مصرف قرار دارند. نگرانی هایی در مورد عوارض قرص های ضد بارداری ترکیبی (مانند بیماری های قلبی عروقی و حوادث ترومبوآمبولیک) در مصرف طولانی مدت این ترکیبات وجود دارد. اما با کاهش مقدار پروژسترون و استروژن در این فراورده ها در سال های 1960 میلادی احتمال بروز حوادث قلبی عروقی کاهش یافت. در نتیجه امروزه قرص های ضد بارداری ترکیبی یکی از منطقی ترین انتخاب ها برای اغلب خانم ها محسوب می شود. در ابتدا مصرف قرص های ضد بارداری ترکیبی در خانم های سیگاری تا 35 سالگی و خانم های غیر سیگاری تا 40 سالگی بود اما امروزه این محدودیت سنی برای مصرف قرص های ضد بارداری ترکیبی در مورد خانم های غیر سیگاری برداشته شده است. اما سمیت و عوارض قرص های ضد بارداری ترکیبی همچنان به عنوان یک نگرانی مطرح می باشد. در این مقاله خطرات و عوارض قرص های ضد بارداری ترکیبی را بررسی خواهیم کرد.

عوارض قرص های ضد بارداری ترکیبی

از جمله اولین عوارض قرص های ضد بارداری ترکیبی می توان به نفخ، تهوع و حساس شدن سینه ها اشاره کرد. اگرچه این عوارض قرص های ضد بارداری به اندازه ای سنگین خواهد بود که ممکن است قطع مصرف را به دنبال داشته باشد اما باید توجه داشت این دسته از عوارض قرص های ضد بارداری با ادامه مصرف ظرف چند ماه از بین خواهد رفت. خونریزی های غیر نرمال از جمله عوارض قرص های ضد بارداری ترکیبی هستند که به طور خود به خود برطرف می شوند. در ادامه به سایر عوارض قرص های ضد بارداری خواهیم پرداخت:

  • خونریزی غیر منتظره: این مورد از شایع ترین عوارض مصرف قرص های ضد بارداری محسوب می شود و به نوعی می توان گفت که با عوارض قطع ناگهانی قرص ضد بارداری یا فراموش کردن دفعات مصرف قرص ضد بارداری ارتباط دارد. باید توجه داشت قطع ناگهانی یا فراموش کردن دفعات مصرف قرص های ضد بارداری افزایش احتمال بروز خونریزی های غیرمنتظره و کاهش اثربخشی قرص های ضد بارداری در پیشگیری از بارداری را به همراه دارد.
  • آمنوره: برخی از قرص های ترکیبی ضد بارداری دفعات پریود ماهانه را در سال کاهش می دهند. این عارضه کمی ناراحت کننده است زیرا به طور ماهانه نگرانی از باردار شدن را به دنبال دارد.
  • بیماری های قلبی عرقی: این نگرانی نیز یکی از عوارض قرص های ضد بارداری ترکیبی می باشد اما با بهینه سازی فرمولاسیون قرص های ضد بارداری ترکیبی احتمال بروز این عارضه کاهش داشته است. در خانم هایی با سن بالا که سیگار مصرف می کنند احتمال بروز خطرات قلبی به عنوان عوارض قرص های ضد بارداری از منافع احتمالی آن در پیشگیری از بارداری غالب می باشد. خانم های جوانی که سیگار می کشند اما سابقه خانوادگی در ابتلا به بیماری های ترومبوآمبولیک ندارند نیز می توانند از منافع احتمالی قرص های ضد بارداری بهره برند. چاقی یکی از فاکتورهای خطری می باشد که احتمال بروز عوارض قلبی را به دنبال مصرف قرص های ضد بارداری افزایش می دهد. این ارتباط در مقایسه با خانم های غیر چاقی به دست آمده است که از قرص های ضد بارداری استفاده می کنند.
  • هایپرتنشن یا فشار خون بالا: استفاده مکرر از قرص های ضد بارداری افزایش اندک فشار خون در محدوده نرمال را به دنبال دارد اما احتمال بروز فشار خون شدید نیز از عوارض قرص های ضد بارداری محسوب می شود. در تحقیقات نشان داده شد است بعد از در نظر گرفتن فاکتورهایی مانند سن، وزن، سابقه مصرف سیگار، سابقه خانوادگی و سایر فاکتورهای خطر احتمال بروز فشار خون بالای ناشی از مصرف قرص های ضد بارداری در مصرف کنندگان این داروها بیشتر از خانم هایی می باشد که هرگز از قرص های ضد بارداری استفاده نکرده اند. اما باید به خاطر داشت بروز فشار خون بالا به عنوان یکی از عوارض قرص های ضد بارداری چندان شایع نمی باشد.

سکته مغزی: احتمال بروز حملات ایسکمیک مغزی به دنبال مصرف قرص های ضد بارداری بسیار اندک است. این نگرانی مخصوصا در مورد انواع قرص های ضد باردرای ترکیبی مطرح می باشد که دارای دوز بالایی از استروژن می باشند. فرمولاسیون جدید انواع قرص های ضد بارداری اغلب حاوی 50 میکروگرم اتینیل استرادیول می باشد که این مقدار در مقایسه با فرمولاسیون های قدیمی با کاهش ریسک سکته مغزی ارتباط دارد. 

دکتر طاهره رحمانی

دکتر طاهره رحمانی

جراح و متخصص زنان، زایمان و نازایی
دكتر طاهره رحماني جراح و متخصص زنان و زایمان در تهران، دکتر طاهره رحمانی عضو هیات درمانی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی تهران می باشند.
 
تایید شده: توسط دکتر طاهره رحمانی
برگرفته از: وبسایت https://www.uptodate.com

درباره دُروانا

دُروانا محلی برای تحقیق و پژوهش (فرهنگ دهخدا)
وبسایت دروانا در تلاش است با گردآوری ژورنال های تخصصی پزشکی، مجلات پزشکی، مقالات و مطالب علمی، از معتبرترین منابع جهانی، بستری را برای تحقیق و مطالعه فراهم نماید.
از تمامی پزشکانی که دُروانا را برای رسیدن به این هدف همراهی می نمایند، کمال تشکر را داریم.
با دروانا همراه شوید.

موضوعات ویژه