پره اکلامپسی، عارضه پره اکلامپسی (مسمویت حاملگی) با هدف ارتقا دانش خانم های باردار در مورد عارضه پره اکلامپسی (مسمویت حاملگی) تدوین گردیده است. 

دروانا: 

عارضه پره اکلامپسی (مسمویت حاملگی) به فشارخون بالا در بارداری اشاره دارد که بعد از هفته 20 و یا بعد از زایمان روی می دهد. اغلب خانم های مبتلا به عارضه پره اکلامپسی قادرند تا فرزندان سالمی به دنیا آورند. اگر عارضه پره اکلامپسی (مسمویت حاملگی) درمان و کنترل نشود در آن صورت احتمال بروز عوارض جانبی خطرناکی مانند اکلامپسی و حتی مرگ نیز وجود دارد. اگر در خطر تجربه عارضه پره اکلامپسی (مسمویت حاملگی) قرار داشته باشید در آن صورت استفاده از دوز اندک آسپرین می تواند بسیار کمک کننده باشد و به پیشگیری از بروز عارضه پره اکلامپسی (مسمویت حاملگی) کمک کند. منظور از دوز اندک آسپرین 81 میلی گرم می باشد.

تاثیر عارضه پره اکلامپسی بر مادر و جنین

بدون درمان، عارضه پره اکلامپسی (مسمویت حاملگی) می تواند مشکلات جدی را برای مادر و جنین به همراه داشته باشد. از جمله مشکلات عارضه پره اکلامپسی (مسمویت حاملگی) بر مادر عبارت است از: اختلال در عملکرد کبد، کلیه و مغز، اختلال در ایجاد لخته خونی، اکلامپسی یا تشنج همچنین سکته مغزی. پره اکلامپسی می تواند در روند بارداری نیز اختلال ایجاد کند و مشکلاتی مانند زایمان زودرس، پارگی جفت، کاهش وزن جنین به هنگام تولد و محدود شدن رشد جنین را همراه داشته باشد.

علائم شدید پره اکلامپسی

دکتر زویا صادقی پور متخصص زنان، زایمان و نازایی بیان می دارند علائم بیماری در خود مادر باردار، تورم دست ها، صورت و دور چشم ها (تنگ شدن حلقه دست)، ضعف و بی حالی، سردرد ناحیه سر، تاری دید، درد ناحیه فوقانی شکم و سمت راست شکم می باشد.

تشخیص عارضه پره اکلامپسی

به منظور تشخیص عارضه پره اکلامپسی (مسمویت حاملگی) ابتدا باید فشارخون اندازه گیری شده سپس نمونه ادرار به لحاظ وجود پروتئین بررسی شود. سونوگرافی، تست بدون استرس و پروفایل بیوفیزیکال نیز از جمله سایر تست هایی می باشد که برای بررسی وضعیت سلامت جنین انجام می شود. تعیین شدت پره اکلامپسی با استفاده از معاینات و آزمایشات به درک لزوم انجام زایمان به عنوان تنها راه درمان عارضه پره اکلامپسی (مسمویت حاملگی) کمک می کند. 

درمان عارضه پره اکلامپسی

ممکن است خانم های باردار بعد هفته 37 دچار پره اکلامپسی خفیفی شوند. این شرایط مشکلی را در روند بارداری ایجاد نمی کند و نیازی به درمان ندارد. در این مدت فشار خون و نمونه ادرار مکررا بررسی می شود. ممکن است فرد در بیمارستان بستری شده و تحت مانیتور قرار گیرد. در این مدت متخصص زنان از بیمار می خواهد تا حرکات جنین را به دقت دنبال کند. اگر بارداری به هفته 37 رسیده باشد ممکن است انجام زایمان پیشنهاد داده شود زیرا شاید این گزینه بهتر از ادامه بارداری باشد. اگر عارضه پره اکلامپسی (مسمویت حاملگی) در بارداری بسیار شدید باشد فرد باید حتما در بیمارستان بستری شده و تحت کنترل قرار گیرد. در این دوران از کورتیکواستروئیدهای تزریقی استفاده می شود تا رشد ریه جنین تسریع گردد. برای کنترل فشار خون و تشنج نیز دارو استفاده خواهد شد. اگر عارضه پره اکلامپسی (مسمویت حاملگی) شدت یابد در آن صورت باید زایمان هر چه سریع تر انجام شود. در اغلب موارد اگر زایمان قبل از هفته 34 بارداری انجام شود شرایط برای جنین بهتر از زیستن در داخل رحم خواهد بود. در این شرایط وضع حمل با مصرف برخی داروها القا شده و یا سزارین انجام می شود. اگر سندرم هلپ مشخص گردد نیز باید زایمان فورا انجام شود. سندرم هلپ یکی از مشکلات مرگبار و نادری است که به دنبال عارضه پره اکلامپسی (مسمویت حاملگی) روی می دهد. در این شرایط نیز برای کنترل فشار خون و تشنج به مصرف دارو نیاز خواهیم داشت. در برخی موارد نیاز به دریافت خون نیز وجود دارد. باید یادآور شد در صورت تجربه عارضه پره اکلامپسی (مسمویت حاملگی) شانس زایمان طبیعی همچنان وجود دارد و حتی بهتر از سزارین نیز می باشد. 

درمان در پره اکلامپسی خفیف

دکتر زویا صادقی پور متخصص زنان، زایمان و نازایی اظهار می دارند راه درمان پره اکلامپسی خفیف، استراحت زیاد و کاهش مصرف نمک می باشد.

دکتر زویا صادقی پور

دکتر زویا صادقی پور

جراح و متخصص زنان، زایمان و نازایی
سرکار خانم دکتر زویا صادقی پور، جراح و متخصص زنان، زایمان و نازایی، دارای بورد تخصصی از دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی و دارای مدرک تکمیلی لاپاراسکوپی پایه و پیشرفته و هیستروسکوپی پیشرفته از دانشگاه تهران می باشند.
 
تایید شده: توسط دکتر زویا صادقی پور
برگرفته از: وبسایت https://www.marchofdimes.org

درباره دُروانا

دُروانا محلی برای تحقیق و پژوهش (فرهنگ دهخدا)
وبسایت دروانا در تلاش است با گردآوری ژورنال های تخصصی پزشکی، مجلات پزشکی، مقالات و مطالب علمی، از معتبرترین منابع جهانی، بستری را برای تحقیق و مطالعه فراهم نماید.
از تمامی پزشکانی که دُروانا را برای رسیدن به این هدف همراهی می نمایند، کمال تشکر را داریم.
با دروانا همراه شوید.

موضوعات ویژه