مرگ هنگام زایمان با انجام به موقع برخی چکاپ های قبل و در طول بارداری قابل پیشگیری می باشد. در این مقاله متداول ترین عوامل مرگ هنگام زایمان را بررسی می کنیم. 

دروانا: 

مرگ مادر هنگام زایمان ممکن است در نتیجه عوارض دوران بارداری و تولد نوزاد روی دهد. اغلب عوارضی که منجر به مرگ هنگام زایمان می شود در طول بارداری قابل پیشگیری و درمان می باشد. برخی عوارض ممکن است قبل از بارداری وجود داشته و در طول بارداری تشدید شود. تاخیر در تصمیم گیری به منظور انجام مراقبت های لازم، تاخیر در ورود به مرکز درمانی مناسب و تاخیر در دریافت اقدام درمانی مناسب می تواند در مرگ هنگام زایمان نقش داشته باشد. 60 درصد موارد مرگ هنگام زایمان بعد از زنده زایی روی می دهد. در این شرایط عمده ترین عامل مرگ آمبولیسم ریوی و افزایش فشار خون می باشد. عمده ترین عوامل مرگ هنگام زایمان بعد از مرده زایی خونریزی و عفونت می باشد. اما به طور کلی عمده ترین عوارضی که منجر به مرگ هنگام زایمان می شود عبارت است از:

  • خونریزی شدید اغلب بعد از زایمان
  • ابتلا به عفونت اغلب بعد از زایمان
  • افزایش فشار خون در بارداری (پره اکلامسی یا اکلامپسی)
  • عوارض زایمان
  • سقط غیر ایمن
  • ابتلا به بیماری هایی مانند ایدز، مالاریا، بیماری های قلبی عروقی، آنمی در دوران بارداری

اغلب موارد مرگ هنگام زایمان قابل پیشگیری می باشد. برخی اقدامات مناسب در موارد زیر به منظور پیشگیری از مرگ هنگام زایمان عبارت است از:

  • خونریزی شدید بعد از زایمان در صورت عدم درمان، ظرف چند ساعت می تواند سبب مرگ خانم سالم شود. به منظور کاهش احتمال خونریزی به عنوان فاکتوری دخیل در مرگ هنگام زایمان، تزریق اکسی توسین بلافاصله بعد از زایمان می تواند ریسک خونریزی را کاهش دهد.
  • درمان به موقع عفونت همچنین رعایت مناسب بهداشت نیز می تواند در کاهش مرگ هنگام زایمان موثر باشد.
  • پره اکلامپسی عامل دیگری است که می تواند منجر به مرگ هنگام زایمان شود. پره اکلامپسی سبب افزایش شدید فشار خون، دفع پروتئین در ادرار و اختلال در عملکرد ارگان ها می شود. مصرف مناسب و به موقع داروی منیزیم سولفات در این مورد می تواند کمک کننده باشد.
  • سن مادر در زمان بارداری نیز از اهمیت برخوردار می باشد. بارداری در سنین پایین همچنین بارداری های ناخواسته می تواند منجر به مرگ هنگام زایمان شود. بنابراین دسترسی به روش های مناسب پیشگیری از بارداری و خدمات مناسب به منظور انجام سقط می تواند به منظور کاهش نرخ مرگ هنگام زایمان موثر باشد. 
دکتر پرویندخت حیدری

دکتر پرویندخت حیدری

جراح و متخصص زنان، زایمان و نازایی
سرکار خانم دکتر پرویندخت حیدری جراح و متخصص زنان، زایمان و نازایی از دانشگاه شهید بهشتی تهران می باشند. خانم دکتر حیدری دوره فوق تخصص نازایی را در بیمارستان صارم گذرانده اند. ایشان عضو انجمن زنان و مامایی ایران و پزشک نمونه در سال 1382 می باشند.
 

تایید شده: توسط دکتر پرویندخت حیدری

برگرفته از: وبسایت های
http://www.who.int
https://www.uptodate.com

درباره دُروانا

دُروانا محلی برای تحقیق و پژوهش (فرهنگ دهخدا)
وبسایت دروانا در تلاش است با گردآوری ژورنال های تخصصی پزشکی، مجلات پزشکی، مقالات و مطالب علمی، از معتبرترین منابع جهانی، بستری را برای تحقیق و مطالعه فراهم نماید.
از تمامی پزشکانی که دُروانا را برای رسیدن به این هدف همراهی می نمایند، کمال تشکر را داریم.
با دروانا همراه شوید.

موضوعات ویژه