لکه بینی در بارداری مشکلی شایع است که در برخی موارد علل جدی را به دنبال دارد. در این مقاله به علل لکه بینی در بارداری می پردازیم. 

دروانا: 

لکه بینی در بارداری یا خونریزی در این دوران بسیار متداول است. نیمی از همه خانم های باردار ممکن است در طول دوران بارداری خود دچار لکه بینی یا خونریزی شوند. خونریزی یا لکه بینی در بارداری لزوما به معنی وجود مشکلی خاص نمی باشد اما می تواند علامتی از سقط و یا سایر عوارض جدی باشد. سقط به مرگ جنین قبل هفته بیستم بارداری اشاره دارد. احتمال بروز خونریزی یا لکه بینی در بارداری در هر زمانی ممکن است. لکه بینی از خونریزی خفیف تر می باشد. لکه بینی به وجود چند قطره خون در لباس زیر اشاره دارد. اما خونریزی بسیار سنگین تر می باشد. به هنگام تجربه خونریزی یا لکه بینی در بارداری به میزان سنگین بودن آن توجه داشته باشید. رنگ خون را چک کنید زیرا این خونریزی می تواند رنگ های متفاوتی اعم از قهوه ای روشن، قرمز روشن و یا تیره داشته باشد. به هنگام خونریزی یا لکه بینی در بارداری از مصرف دوش واژینال، نوار بهداشتی داخلی و داشتن نزدیکی اجتناب کنید. اگر دچار خونریزی سنگین، خونریزی توام با درد یا کرامپ، گیجی همچنین درد در ناحیه شکم و لگن شدید فورا با متخصص زنان خود تماس حاصل فرمایید.

لکه بینی در بارداری: علل

 به خاطر داشته باشید وجود خونریزی یا لکه بینی در بارداری مخصوصا اوایل بارداری طبیعی می باشد. خونریزی یا لکه بینی در سه ماهه اول بارداری لزوما به معنی مشکلی خاص نخواهد بود. داشتن نزدیکی، عفونت، لانه گزینی و تغییراتی در دهانه رحم می تواند از علل خونریزی یا لکه بینی در بارداری در سه ماهه اول باشد. در برخی موارد خونریزی یا لکه بینی در بارداری در سه ماهه اول می تواند بیانگر عوارض خطرناکی باشد:

  • سقط: همه خانم های باردار قبل از سقط دچار لکه بینی یا خونریزی می شوند.
  • بارداری خارج از رحم: در بارداری خارج از رحم تخمک لقاح یافته در فضایی خارج از رحم لانه گزینی را انجام می دهد. بارداری خارج از رحم منجر به زنده زایی نمی شود و عارضه ای بسیار خطرناک برای مادر محسوب می گردد.
  • بارداری مولار: بارداری مولار زمانی روی می دهد که توده بافتی به جای جنین داخل رحم شکل گیرد که البته احتمال بروز بارداری مولار نیز بسیار نادر می باشد.

خونریزی یا لکه بینی در بارداری در اواخر بارداری نیز می تواند علل مختلفی اعم از وضع حمل، نزدیکی، معاینه داخلی و مشکلاتی در دهانه رحم مانند عفونت و یا ناکارآمدی دهانه رحم داشته باشد. ناکارآمدی دهانه رحم به باز شدن زود هنگام دهانه رحم اشاره دارد. خونریزی یا لکه بینی در بارداری، اواخر بارداری می تواند ناشی از علل خطرناکی باشد:

  • زایمان زودرس: زایمان زودرس به زایمان قبل از هفته 37 بارداری اشاره دارد.
  • پارگی جفت: منظور از پارگی جفت جدا شدن زود هنگام جفت از دهانه رحم می باشد.
  • جفت سر راهی: جفت سر راهی عارضه ای است که طی آن جفت به بخش پایینی رحم حرکت می کند و تمامی بخش های دهانه رحم را می پوشاند.
  • پارگی رحم: پارگی رحم حین وضع حمل روی می دهد. اگر اسکار قبلی در رحم وجود داشته باشد احتمال پارگی رحم در بارداری وجود خواهد داشت. 
برگرفته از: وبسایت https://www.marchofdimes.org

درباره دُروانا

دُروانا محلی برای تحقیق و پژوهش (فرهنگ دهخدا)
وبسایت دروانا در تلاش است با گردآوری ژورنال های تخصصی پزشکی، مجلات پزشکی، مقالات و مطالب علمی، از معتبرترین منابع جهانی، بستری را برای تحقیق و مطالعه فراهم نماید.
از تمامی پزشکانی که دُروانا را برای رسیدن به این هدف همراهی می نمایند، کمال تشکر را داریم.
با دروانا همراه شوید.

موضوعات ویژه