واکسیناسیون در بارداری همچنین واکسیناسیون پیش از بارداری موضوع مورد بحث ما در این مقاله می باشد. 

دروانا: 

انجام به موقع واکسیناسیون در بارداری و پیش از آن، شما را علیه ابتلا به برخی بیماری ها در امان می دارد. حتی واکسیناسیون در بارداری سبب می شود نوزاد در ماههای اول تولد از ابتلا به برخی عفونت ها محافظت گردد. اما باید به خاطر داشت استفاده از همه واکسن ها در بارداری مجاز نیست. بنابراین پیش از انجام واکسیناسیون در بارداری باید با متخصص زنان خود مشورت نمایید. اگر قصد بارداری دارید توصیه می شود ابتدا چکاپ های قبل از بارداری را انجام دهید. در این چکاپ ها نیاز به استفاده از واکسن ها در بارداری بررسی می شود همچنین به شما توضیح داده خواهد شد که تا چند ماه بعد از مصرف واکسن ها باید از باردار شدن اجتناب کنید. در مورد مصرف واکسن ها قبل بارداری و در طول بارداری به نکات زیر توجه داشته باشید:

  • واکسیناسیون در بارداری (واکسن آنفلوآنزا): واکسن آنفلوآنزا یک بار در سال در فصول بیماری استفاده می شود. ابتلا به آنفلوآنزا در بارداری خطر وضع حمل و زایمان زودرس را به دنبال دارد. بنابراین استفاده از واکسن آنفلوآنزا در بارداری به همه خانم های باردار توصیه می شود.
  • واکسیناسیون در بارداری (واکسن اچ پی وی): ویروس پاپیلومای انسانی که به اختصار اچ پی وی خوانده می شود از جمله عفونت های مقاربتی است که در اثر نزدیکی و تماس پوست به پوست منتقل می شود. استفاده از این واکسن شما را از ابتلا به زگیل های تناسلی و سرطان دهانه رحم در امان می دارد. استفاده از واکسن اچ پی وی در بارداری مجاز نیست و باید تا قبل از 26 سالگی و قبل از دوران بارداری از آن استفاده کنید.
  • واکسیناسیون در بارداری (واکسن ام ام آر): این واکسن افراد را علیه سرخک، سرخجه و اوریون در امان می دارد. استفاده از این واکسن قبل از بارداری ضروری می باشد. توصیه می شود تا 4 ماه بعد از دریافت واکسن ام ام آر اقدام به بارداری نکنید. ابتلا به سرخک در بارداری احتمال سقط را در پی دارد. ابتلا به سرخجه نیز ممکن است سقط، مرده زایی، زایمان نارس یا سندرم سرخجه مادرزادی را به دنبال داشته باشد. نوزادان مبتلا به سندرم سرخجه مادرزادی ممکن است به مشکلات شنوایی و اختلال در دید دچار باشند.
  • واکسیناسیون در بارداری (پنومونی، مننژیت، هپاتیت آ و بی): انجام واکسیناسیون علیه بیماری های مذکور قبل از بارداری بستگی به وجود فاکتورهای خطر در فرد دارد. استفاده از این واکسن ها در طول بارداری نیز باز هم بستگی به فاکتورهای خطر فردی خواهد داشت.
  • واکسیناسیون در بارداری (واکسن Tdap): بین هفته های 27 تا 36 بارداری استفاده از واکسن Tdap به همه خانم های باردار توصیه می شود تا به این ترتیب نوزاد تا چند ماهه اول بعد از تولد از ابتلا به بیماری هایی مانند سیاه سرفه در امان بماند.

واکسیناسیون در بارداری: واکسن های ممنوعه در بارداری

استفاده از واکسن های زیر در دوران بارداری توصیه نمی شود:

  • واکسن BCG علیه بیماری سل. بیماری سل در اثر عامل باکتریایی ایجاد می شود که ریه ها را درگیر می سازد.
  • واکسن اچ پی وی
  • واکسن ام ام آر
  • واکسن واریسلا یا آبله مرغان
  • واکسن زوستر برای پیشگیری از ابتلا به زونا که معمولا سبب ایجاد راش های دردناک می گردد 
برگرفته از: وبسایت https://www.marchofdimes.org

درباره دُروانا

دُروانا محلی برای تحقیق و پژوهش (فرهنگ دهخدا)
وبسایت دروانا در تلاش است با گردآوری ژورنال های تخصصی پزشکی، مجلات پزشکی، مقالات و مطالب علمی، از معتبرترین منابع جهانی، بستری را برای تحقیق و مطالعه فراهم نماید.
از تمامی پزشکانی که دُروانا را برای رسیدن به این هدف همراهی می نمایند، کمال تشکر را داریم.
با دروانا همراه شوید.

موضوعات ویژه