مصرف انسولین در بارداری ممکن است در دوران بارداری دشواری هایی را همراه داشته باشد. در این مقاله به نکاتی پیرامون انسولین در بارداری می پردازیم. 

دروانا: 

میزان نیاز به انسولین در بارداری بستگی به بدن مادر دارد. متخصص زنان یا متخصص غدد به شما خواهد گفت چند بار در روز از انسولین در بارداری استفاده کنید. برای مصرف انسولین در بارداری به نکات زیر توجه داشته باشید:

  • متخصص به شما خواهد آموخت چه زمانی از انسولین در بارداری استفاده کنید. زمانبندی انسولین در بارداری و وعده غذایی مهم خواهد بود. در طول مصرف انسولین در بارداری وعده های غذایی را از دست نداده و در خوردن وعده های غذایی تاخیر نکنید زیرا این امر بر تعادل بین انسولین و گلوکز تاثیر می گذارد.
  • اگر از انسولین در بارداری استفاده می کنید، علائم افت قند خون را بشناسید. اگر میزان قند خون هر زمان به زیر 60 برسد شما دچار هیپوگلیسمی یا کاهش قند خون می شوید. افت قند خون بسیار خطرناک است. افت قند خون در خانم های مبتلا به دیابت بارداری چندان شایع نیست اما اگر از انسولین در بارداری استفاده می کنید احتمال وقوع کاهش قند خون وجود دارد. قند خون می تواند به دلایلی مانند ورزش زیاد، حذف برخی وعده های غذایی یا میان وعده ها، تاخیر در مصرف وعده های غذایی، عدم مصرف غذای کافی و افزایش بیش از حد انسولین در بارداری ایجاد شود. علائم کاهش قند خون عبارت است از: تشنگی و خستگی زیاد، لرزش، تعریق، عصبانیت، احساس گیجی، تاری دید یا غش کردن. در برخی موارد نیز ممکن است افت قند خون علائمی نداشته باشد.
  • اگر از انسولین در بارداری استفاده می کنید همچنین احساس گیجی، غش یا خستگی دارید فورا قند خون خود را کنترل کنید.
  • اگر از انسولین در بارداری استفاده می کنید، موارد غیر نرمال در قند خون را به پزشک اطلاع دهید زیرا ممکن است نیاز به اعمال تغییری در برنامه مصرف انسولین در بارداری وجود داشته باشد. مصرف انسولین در بارداری همچنین انجام فعالیت فیزیکی هر دو به کاهش مقدار قند خون کمک می کند بنابراین قبل از انجام فعالیت ورزشی قند خون خود را چک کنید. اگر مقدار قند خون پایین است چیزی خورده و سپس قند خون را اندازه گیری کنید و بعد فعالیت فیزیکی را آغاز نمایید. اما میزان فعالیت خود را در طول بارداری حفظ کنید.

انسولین در بارداری: بررسی کتون

زمانی که بدن به شکستن چربی برای تولید انرژی به جای گلوکز روی آورد ترکیباتی به نام کتون ایجاد می شود. بدن در نبود مقدار کافی گلوکز از چربی به عنوان منبع انرژی استفاده می کند. اگر وعده غذایی فاقد کالری یا کربوهیدرات مناسب باشد ترکیبات کتونی در ادرار ظاهر می شود. در ویزیت های پریناتال و به هنگام استفاده از انسولین در بارداری پزشک آزمایش ادرار را انجام می دهد تا احتمال وجود کتون را بررسی کند. به این ترتیب می تواند متوجه شود آیا روند استفاده از انسولین در بارداری موثر بوده است یا خیر.  

انسولین در بارداری: فشار خون

خانم های باردار مبتلا به دیابت بارداری که به مصرف انسولین در بارداری نیاز دارند در خطر تجربه پره اکلامپسی قرار دارند. افزایش ناگهانی فشار خون در هفته های بعد از هفته 20 بارداری ممکن است شرایطی به نام پره اکلامپسی را به دنبال داشته باشد که با تورم ناگهانی صورت و دست ها همراه می باشد. پره اکلامپسی در صورت عدم درمان می تواند بسیار خطرناک و کشنده باشد. کنترل مرتب فشار خون می تواند هر گونه تغییر احتمالی را مشخص کند. اگر فشار خون بالا باشد آزمایش ادرار به منظور وجود پروتئین بررسی می شود. وجود پروتئین در ادرار نشان دهنده پره اکلامپسی می باشد. اطلاعات مربوط به آزمایش ادرار به منظور بررسی پروتئین و زمان انجام آن توسط متخصص زنان توضیح داده خواهد شد. 

برگرفته از: وبسایت https://www.nichd.nih.gov

درباره دُروانا

دُروانا محلی برای تحقیق و پژوهش (فرهنگ دهخدا)
وبسایت دروانا در تلاش است با گردآوری ژورنال های تخصصی پزشکی، مجلات پزشکی، مقالات و مطالب علمی، از معتبرترین منابع جهانی، بستری را برای تحقیق و مطالعه فراهم نماید.
از تمامی پزشکانی که دُروانا را برای رسیدن به این هدف همراهی می نمایند، کمال تشکر را داریم.
با دروانا همراه شوید.

موضوعات ویژه