وضع حمل فرایندی طبیعی می باشد. مراحل وضع حمل طبیعی در سه بخش روی می دهد: شروع وضع حمل اولیه و وضع حمل فعال، تولد نوزاد و خارج کردن جفت. در این مقاله به جزئیات مراحل وضع حمل طبیعی می پردازیم.

دروانا: 

وضع حمل منحصر به فرد می باشد و حتی وضع حمل یک خانم از یک بارداری به بارداری دیگر متفاوت است. در برخی موارد وضع حمل در عرض چند ساعت انجام می شود و در برخی موارد ممکن است مراحل وضع حمل بسیار طاقت فرسا باشد. شما تا قبل از وقوع مراحل وضع حمل نخواهید دانست که وضع حمل و زایمان چطور آغاز می شود. شما تنها می توانید با درک توالی رویدادها خود را برای مراحل وضع حمل طبیعی آماده کنید.

مراحل وضع حمل طبیعی: شروع وضع حمل اولیه و وضع حمل فعال

در اولین مراحل وضع حمل طبیعی شما انقباضات مکرر و منظمی را احساس می کنید. این انقباضات سبب اتساع دهانه رحم می گردد به این ترتیب جنین وارد کانال زایمان می شود. اولین مراحل وضع حمل طبیعی طولانی ترین مراحل می باشد. مرحله اول وضع حمل به دو فاز وضع حمل اولیه و وضع حمل فعال تقسیم می شود.

در مراحل وضع حمل طبیعی دهانه رحم متسع می شود. در این مرحله شما انقباضات خفیف اما نامنظمی را تجربه می کنید. مادامی که دهانه رحم باز می شود شما متوجه ترشحات شفاف، صورتی یا کمی خونی خواهید شد. این مخاط شبیه همان مخاطی است که در طول بارداری به انسداد دهانه رحم کمک می کرد. فاز اولیه از مراحل وضع حمل طبیعی غیر قابل پیش بینی است. در مورد افرادی که تجربه اولین زایمان را دارند متوسط زمان وضع حمل اولیه چند ساعت تا چند روز می باشد. زمان وضع حمل اولیه برای زایمان های بعدی معمولا کوتاه ترخواهد بود. به خاطر داشته باشید این انقباضات به لحاظ فراوانی و شدت افزایش می یابند. در مورد اغلب خانم ها فاز اولیه مراحل وضع حمل طبیعی خوشایند نمی باشد. در زمان وضع حمل اولیه می توانید به نکات زیر توجه داشته باشید:

  • راه بروید
  • دوش بگیرید
  • به موسیقی مورد علاقه خود گوش دهید
  • از تکنیک های مناسب تنفس کردن که در کلاس هاس زایمان آموخته اید استفاده کنید
  • پوزیشن خود را تغییر دهید

متخصص زنان به شما خواهد آموخت چه زمان باید به بیمارستان مراجعه کنید. اگر کیسه آب پاره شده و یا دچار خونریزی شده اید متخصص زنان خود را مطلع سازید.  

در فاز فعال از مراحل وضع حمل طبیعی دهانه رحم بیش از 6  تا 10 سانتی متر متسع خواهد شد. انقباضات رحم در این مرحله از مراحل وضع حمل طبیعی قوی تر، نزدیک تر و منظم تر می شود. دچار گرفتگی در پاها می شوید و ممکن است احساس تهوع داشته باشید. ممکن است احساس کنید که کیسه آب پاره شده و فشاری را در کمر و پشت خود احساس کنید. در این زمان درد تشدید می شود. در صورت لزوم می توانید از متخصص خود داروهای ضد درد بخواهید. تیم پزشکی بهترین انتخاب را برای شما و جنین در نظر خواهد داشت. فاز فعال از مراحل وضع حمل اغلب 4 تا 8 ساعت و در برخی موارد بیشتر به طول می انجامد. به طور میانگین دهانه رحم در ساعت حدود یک سانتی متر متسع می گردد. در این شرایط می توانید آنچه از کلاس بارداری آموخته اید را به کار برید.  اگر ضرری ندارد که در موقعیت خاص قرار بگیرید می توانید به موارد زیر توجه داشته باشید:

  • تغییر موقعیت دهید
  • دوش آب گرم بگیرید
  • از توپ زایمان استفاده کنید
  • راه بروید
  • بین انقباضات از ماساژهای ملایم استفاده کنید

اگر به انجام سزارین نیاز باشد وجود غذا در معده منجر به بروز عوارض می گردد. اگر متخصص تشخیص دهد که ممکن است به انجام سزارین نیاز باشد در آن صورت ممکن است مقداری مایع مانند آب و یا آبمیوه به جای یک وعده غذایی جامد استفاده شود. در بخش آخر فاز فعال وضع حمل، مدت زمان انقباضات به هم نزدیک تر می شود. انقباضات 60 تا 90 ثانیه به طول می انجامد. شما ممکن است در بخش پایینی کمر و رکتوم خود احساس فشار داشته باشید. اگر احساس نیاز به فشار آوردن را احساس می کنید فورا به متخصص خود اطلاع دهید. فشار آوردن زودهنگام سبب خستگی و تورم دهانه رحم می شود و ممکن است زایمان را به تاخیر بیندازد. فاز فعال وضع حمل ممکن است 15 تا 60 دقیه به طول انجامد.

مراحل وضع حمل طبیعی: تولد نوزاد

در مرحله دوم از مراحل وضع حمل طبیعی زایمان انجام می شود که ممکن است چند دقیقه تا چند ساعت به طول انجامد. مادرانی که برای اولین بار زایمان انجام می دهند مدت زمان بیشتری را در این مرحله صرف خواهند کرد. در این مرحله از مراحل وضع حمل طبیعی تا می توانید باید فشار آورید. در این شریط از شما خواسته می شود هر زمان که احساس نیاز می کنید فشار آورید. به هنگام فشار آوردن تنش را در چهره خود نگاه ندارید و تمرکز کنید تا بتوانید فشار را به سمت پایین وارد کنید. اگر می توانید موقعیت های متفاوت را امتحان کنید تا بهترین موقعیت را بیابید. می توانید در حالت نشستن، زانو زدن و یا قرار دادن دست ها بر زانوها فشار وارد کنید. در برخی لحظه ها ممکن است از شما خواسته شود تا فشار ملایمی وارد آورید یا حتی فشاری وارد نکنید. به این ترتیب بافت واژن فرصت خواهد داشت تا کشش مناسب را بیابد و احتمال پارگی کاهش می یابد. برای اینکه شما انگیزه بهتری بیابید ممکن است از شما پرسیده شود آیا سر فرزند خود را بین پاها احساس می کنید و یا ممکن است آئینه ای در مقابل شما قرار داده شود تا بتوانید فرزند خود را در آن ببینید. پس از خروج سر نوزاد باقی بدن نیز به مدت کوتاهی خارج خواهد شد. در صوت لزوم مجاری هوایی پاک سازی می شود. سپس بند ناف نیز قطع می شود.

مراحل وضع حمل طبیعی: خارج کردن جفت

بعد از تولد نوزاد احساس بسیار خوبی خواهید داشت. ممکن است نوزاد خود را بین بازوها یا روی شکم خود بگیرید. در این مرحله از مراحل وضع حمل طبیعی، جفت ظرف 5 تا 30 دقیقه خارج می شود اما این فرایند ممکن است تا یک ساعت نیز به طول انجامد. در این مدت سعی کنید ریلکس باشید. در این زمان اگر بخواهید می توانید به نوزاد خود شیر دهید. انقباضات خفیف ادامه خواهد داشت. انقباضات به هم نزدیک تر شده اما به اندازه قبل دردناک نیستند. از شما خواسته می شود برای خارج کردن جفت یک یا چند بار فشار وارد کنید. ممکن است قبل و بعد خارج کردن جفت دارویی به شما داده شود تا انقباضات رحم تقویت گردد و احتمال خونریزی به حداقل برسد. متخصص زنان پس از خروج جفت بررسی می کند تا از کامل بودن جفت اطمینان یابد. بقایای جفت باید از رحم خارج شود تا از بروز خونریزی و عفونت جلوگیری شود. اگر بخواهید می توانید ساختار جفت را ببینید. بعد از خروج جفت، رحم همچنان به انقباضات ادامه می دهد تا به اندازه نرمال خود باز گردد. یکی از اعضای تیم پزشکی شکم را ماساژ می دهد تا از سفت شدن رحم اطمینان حاصل کند. متخصص زنان و زایمان تشخیص خواهد داد آیا برای ترمیم پارگی و آسیب بخش واژن به بخیه نیاز خواهید داشت یا خیر. اگر نیازی به بخیه وجود داشته باشد ابتدا داروی بیهوشی موضعی دریافت خواهید کرد.

برگرفته از: وبسایت https://www.mayoclinic.org
برچسب‌ها

درباره دُروانا

دُروانا محلی برای تحقیق و پژوهش (فرهنگ دهخدا)
وبسایت دروانا در تلاش است با گردآوری ژورنال های تخصصی پزشکی، مجلات پزشکی، مقالات و مطالب علمی، از معتبرترین منابع جهانی، بستری را برای تحقیق و مطالعه فراهم نماید.
از تمامی پزشکانی که دُروانا را برای رسیدن به این هدف همراهی می نمایند، کمال تشکر را داریم.
با دروانا همراه شوید.

موضوعات ویژه