فیبریلاسیون دهلیزی و بارداری از عناوینی است که مورد توجه خانم هایی قرار دارد که به بیماری های قلبی مبتلا هستند. در مقاله پیش رو به مشکلات ناشی از فیبریلاسیون دهلیزی و بارداری می پردازیم.

دروانا: 

فیبریلاسیون دهلیزی نوعی اختلال در ریتم قلب می باشد که منجر به افزایش ضربان قلب می شود و احتمال بروز سکته، نارسایی قلبی و سایر مشکلات قلبی را به دنبال دارد. در فیبریلاسیون دهلیزی دو حفره بالایی قلب که دهلیز نام دارند به طور نامنظمی ضربان می یابند و هماهنگ با محفظه های بطنی نمی باشند. تنگی و ضعف در تنفس همچنین طپش قلب از علائم فیبریلاسیون دهلیزی می باشد. افراد مبتلا به فیبریلاسیون دهلیزی بیشتر در خطر ایجاد لخته های خونی قرار دارند. یکی از مهم ترین عوارض فیبریلاسیون دهلیزی ایجاد لخته های خونی در قلب می باشد که ممکن است سبب انسداد جریان خون و بروز ایسکمی شود.

علائم فیبریلاسیون دهلیزی عبارت است از:

  • طپش قلب به نحوی که احساسی از بی نظمی و ناراحتی را در ریتم قلب به دنبال دارد
  • ضعف
  • کاهش توانایی در ورزش کردن
  • خستگی
  • احساس سبکی در سر
  • گیجی
  • تنگی نفس
  • درد در قفسه سینه

افراد مبتلا به فیبریلاسیون دهلیزی در بارداری به توجهات خاصی نیاز دارند (فیبریلاسیون دهلیزی و بارداری). زیرا  بارداری احتمال ایجاد لخته های خونی را در پاها افزایش می دهد (فیبریلاسیون دهلیزی و بارداری). از مشکلات فیبریلاسیون دهلیزی و بارداری می توان به محدود شدن مصرف داروهای رقیق کننده خون اشاره کرد. مصرف برخی داروهای رقیق کننده خونی می تواند کاهش احتمال بروز لخته های خونی را به دنبال داشته باشد. اما باید به خاطر داشت در دوران بارداری نمی توان از هر دارویی استفاده کرد. بنابراین محدودیت هایی در استفاده از داروهای رقیق کننده خون وجود خواهد داشت. اگر به فیبریلاسیون دهلیزی مبتلا هستید قبل از باردار شدن با پزشک خود مشورت کنید. بارداری سبب تشدید آریتمی می گردد. اما این امکان نیز وجود دارد که فیبریلاسیون دهلیزی در دوران بارداری ایجاد گردد. در ادامه محدودیت های فیبریلاسیون دهلیزی و بارداری را بیشتر بررسی خواهیم کرد.

فیبریلاسیون دهلیزی و بارداری: داروهای رقیق کننده خونی که در بارداری نباید از آن ها استفاده کنیم

اگر از داروهای رقیق کننده خون مانند وارفارین استفاده می کنید در دوران بارداری یا حداقل در بخشی از دوران بارداری باید از مصرف آن اجتناب کنید. مصرف وارفارین در بارداری احتمال بروز خطراتی را در پی دارد. مصرف سایر داروهای رقیق کنند خون مانند ریواروکسابان و دابیگاتران نیز در دوران بارداری ممنوع می باشد. زیرا داده های کافی در دست نیست که اثربخشی و بی خطر بودن این داروها را در دوران بارداری نشان دهد.

فیبریلاسیون دهلیزی و بارداری: داروهای رقیق کننده خونی که مصرف آن ها در بارداری مجاز می باشد

متخصص ممکن است داروی هپارین را برای پیشگیری از بروز لخته خونی برای شما تجویز کند. هپارین معمولا به صورت تزریق زیر پوستی تجویز می شود. تحقیقات نشان می دهد مصرف هپارین در دوران بارداری موثر و بی خطر می باشد. باید به خاطر داشته باشید با مصرف هپارین یا سایر داروهای رقیق کننده خون هنوز هم احتمال بروز خونریزی وجود دارد. اگرچنانچه متوجه علائمی از خونریزی شدید حتما پزشک را در جریان قرار دهید. مراقب بروز علائم مرتبط با لخته های خونی مانند درد در قفسه سینه یا تورم غیر معمول در پاها باشید. اگر متوجه علائم مشکوکی شدید پزشک را فورا در جریان قرار دهید. استفاده از داروهای رقیق کننده خونی در زمان وضع حمل و زایمان متوقف می شود. در صورتیکه احتمال بروز خونریزی در فرد بالا باشد ممکن است مصرف داروهای ضد انعقاد در زمان وضع حمل و زایمان همچنان ادامه داشته باشد. مصرف داروهای رقیق کننده خون بعد از زایمان با دستور پزشک دوباره از سر گرفته می شود. اما مصرف برخی داروهای رقیق کننده خون در دوران شیردهی ممنوع می باشد. در دوران شیردهی پزشک متخصص موثرترین داروی ضد انعقاد خون را در بی خطرترین دوز برای شما در نظر خواهد داشت. 

دکتر فریده مظفری کرمانی

دکتر فریده مظفری کرمانی

جراح و متخصص زنان، زایمان و نازایی
سرکار خانم دكتر فريده مظفري كرماني، دارای بورد تخصصی زنان، زایمان و نازایی و همچنین دارای مدرک تکمیلی لاپاراسکوپی و سونوگرافی از دانشگاه علوم پزشکی تهران می باشند.
 
تایید شده: توسط دکتر فریده مظفری کرمانی
برگرفته از: وبسایت https://www.mayoclinic.org

درباره دُروانا

دُروانا محلی برای تحقیق و پژوهش (فرهنگ دهخدا)
وبسایت دروانا در تلاش است با گردآوری ژورنال های تخصصی پزشکی، مجلات پزشکی، مقالات و مطالب علمی، از معتبرترین منابع جهانی، بستری را برای تحقیق و مطالعه فراهم نماید.
از تمامی پزشکانی که دُروانا را برای رسیدن به این هدف همراهی می نمایند، کمال تشکر را داریم.
با دروانا همراه شوید.

موضوعات ویژه