وضع حمل فرایندی زمان بر می باشد. علائم وضع حمل در آغاز ممکن است بسیار ظریف باشد. در این مقاله قصد داریم به علائم وضع حمل و آنچه که مادران باید در مورد علائم وضع حمل بدانند بپردازیم.

دروانا: 

علائم وضع حمل: نازک شدن دهانه رحم

قبل از شروع علائم وضع حمل بخش پاینی رحم به نام دهانه رحم طولی به اندازه 3.5 تا 4 سانتی متر پیدا می کند. مادامی که وضع حمل آغاز می شود دهانه رحم نرم، کوتاه و نازک می گردد و این از علائم وضع حمل محسوب می شود. شما در این بازه ممکن است انقباضات ناراحت کننده و نامنظمی را به عنوان علائم وضع حمل تجربه کنید اما این انقباضات چندان دردناک نمی باشد. میزان نازک شدن و آمادگی دهانه رحم بر اساس درصد بیان می شود. عدد صفر نشان می دهد دهانه رحم حداقل به اندازه 2 سانتی متر طول دارد. تا قبل از زایمان این عدد به صد درصد می رسد و این نشان دهنده آمادگی کامل دهانه رحم می باشد.

علائم وضع حمل: اتساع و باز شدن دهانه رحم

از دیگر علائم وضع حمل می توان به باز شدن دهانه رحم اشاره کرد. متخصص زنان میزان اتساع را بر اساس سانتی متر اندازه گیری خواهد کرد. عدد 0 نشان دهنده عدم اتساع و عدد 10 نشان دهنده اتساع کامل می باشد. در ابتدا تغییرات می تواند بسیار آهسته باشد. مادامی که وارد مرحله فعال وضع حمل می شوید اتساع با سرعت بیشتری انجام می شود.

علائم وضع حمل: افزایش ترشحات واژن

در طول بارداری ترشحی ضخیم و مخاطی دهانه رحم را مسدود می کند تا از ورود باکتری به داخل رحم جلوگیری به عمل آورد. در اواخر سه ماهه سوم این مخاط به داخل واژن هل داده می شود. شما ممکن است در این زمان متوجه افزایش ترشحات واژن شوید، ترشحاتی که شفاف، صورتی و یا کمی خونی می باشد. افزایش ترشحات واژن که از علائم وضع حمل می باشد ممکن است چند روز قبل روی دهد. اگر شاهد خونریزی مشابه با زمان پریود بودید فورا با متخصص زنان خود تماس حاصل فرمایید. خونریزی سنگین واژینال نشان دهنده وجود یک مشکل می باشد.

علائم وضع حمل: افزایش انرژی

برخی خانم ها در زمانی نزدیک به وضع حمل احساس انرژی شدیدی دارند. این احساس اغلب با فوریت برای انجام کارهای منزل همراه می باشد. این احساس انرژی در هر دوره ای از بارداری ممکن است روی دهد اما در مورد برخی خانم ها می تواند از علائم وضع حمل محسوب شود. در این شرایط دقت کنید که انرژی خود را برای وضع حملی که پیش رو دارید ذخیره کنید.

علائم وضع حمل: پایین افتادن جنین

در نزدیکی وضع حمل سر جنین پایین لگن قرار می گیرد. در این شرایط ممکن است تغییری در شکل شکم ایجاد شود. این مورد از علائم وضع حمل در چند هفته تا چند ساعت نزدیک به آغاز وضع حمل روی می دهد.

علائم وضع حمل: پارگی غشاها

کیسه آمنیوتیک کیسه ای پر از مایع می باشد که همانند کوسنی جنین را در رحم جای می دهد. در آغاز وضع حمل غشاها پاره خواهند شد که این رویداد به پاره شدن کیسه آب شناخته می شود و از علائم وضع حمل محسوب می شود. زمانی که کیسه آب پاره شود شما احساس می کنید مقداری مایع آبکی از واژن خارج می شود. اگر از شروع علائم وضع حمل مطمئن نیستید و نمی دانید کیسه آب پاره شده و یا دچار ترشحات دیگری شده اید فورا با متخصص زنان خود تماس حاصل فرمایید. برای تعیین اقدام بعدی مادر و جنین ارزیابی خواهند شد.

علائم وضع حمل: انقباضات و شروع درد

در طول ماه های آخر بارداری شما ممکن است گهگاهی دچار انقباضات دردناک شوید. انقباضات احساسی از کشیدگی و ریلکس شدن در رحم ایجاد می کند. این انقباضات با عنوان انقباضات براکستون هیکس شناخته می شود. برای تشخیص انقباضات براکستون هیکس از انقبضات زمان وضع حمل به موارد زیر توجه داشته باشید:

  • آیا انقباضات منظم می باشد؟ زمان انقباضات از زمان شروع یکی تا آغاز انقباض دیگری را در نظر داشته باشید. اگر انقباضات دارای الگوی مشخصی بوده و در طول زمان قوی تر شده و به هم نزدیک تر می شود، آن را باید بخشی از علائم وضع حمل دانست. در شرایط کاذب انقباضات نامنظم می باشد.
  • انقباضات چقدر به طول می انجامند؟ مدت زمان هر انقباض را در نظر داشته باشید. انقباضات واقعی که از علائم وضع حمل می باشند، حدود 30 تا 70 ثانیه به طول می انجامد.
  • آیا انقباضات متوقف می شود؟ انقباضات واقعی که از علائم وضع حمل می باشند صرف نظر از میزان فعالیت یا موقعیت همچنان ادامه دارد. اما انقباضات کاذب حین پیاده روی، استراحت یا تغییر موقعیت از بین می رود.

علائم وضع حمل: انتظار علائم کاذب را داشته باشید

به خاطر داشته باشید هیچ کس نمی داند چه عاملی منجر به شروع علائم وضع حمل می شود و تجربه خانم ها در وضع حمل بسیار منحصر به فرد می باشد. در برخی شرایط پیش بینی اینکه چه زمان وضع حمل آغاز می شود دشوار می باشد. فراموش نکنید اگر در مورد علائم وضع حمل و زمان وضع حمل دچار آشفتگی هستید فورا با متخصص زنان خود تماس حاصل فرمایید. اگر قبل از هفته 37 علائم وضع حمل را تجربه می کنید، مخصوصا اگر دچار لکه بینی هستید به متخصص زنان مراجعه کنید. اگر به دلیل انقباضات کاذب به بیمارستان رفته اید احساس خجالت نداشته باشید زیرا انقباضات واقعی که از علائم وضع حمل محسوب می شود احتمالا به زودی آغاز می شوند. 

دکتر ساره پوررستمی

دکتر ساره پوررستمی

جراح و متخصص زنان، زایمان و نازایی
سرکار خانم دکتر ساره پور رستمی جراح و متخصص زنان، زایمان و نازایی از دانشگاه علوم پزشکی قزوین، دارای بیش از 20 سال سابقه طبابت و فعالیت در حوزه سلامت و بهداشت زنان، زایمان و نازایی می باشند.
 
تایید شده: توسط دکتر ساره پوررستمی
برگرفته از: وبسایت https://www.mayoclinic.org

درباره دُروانا

دُروانا محلی برای تحقیق و پژوهش (فرهنگ دهخدا)
وبسایت دروانا در تلاش است با گردآوری ژورنال های تخصصی پزشکی، مجلات پزشکی، مقالات و مطالب علمی، از معتبرترین منابع جهانی، بستری را برای تحقیق و مطالعه فراهم نماید.
از تمامی پزشکانی که دُروانا را برای رسیدن به این هدف همراهی می نمایند، کمال تشکر را داریم.
با دروانا همراه شوید.

موضوعات ویژه