صرع در بارداری ممکن است نگرانی بسیاری از خانم ها باشد. در این مقاله قصد داریم به نکاتی مانند صرع در بارداری، بهترین داروی صرع در بارداری، وقوع حمله صرع در بارداری و صرع و زایمان طبیعی بپردازیم.

دروانا: 

رابطه صرع در بارداری کمی خطرناک به نظر می رسد اما شانس بارداری با بیماری صرع وجود دارد. در مقاله پیش رو به نکاتی می پردازیم که احتمال بارداری با بیماری صرع را تقویت می کند. بیماری صرع در بارداری نگرانی های مخصوصی را به دنبال دارد. در حالیکه اغلب خانم های مبتلا به صرع فرزندان سالمی را به دنیا می آورند اما وجود بیماری صرع در بارداری سبب می شود نیاز به تمهیدات خاصی وجود داشته باشد. برخی داروهای ضد صرع سبب می شود ناباروری به وجود آید. از طرفی برخی دیگر از داروهای ضد صرع سبب می شود اثربخشی روش های هورمونی برای پیشگیری از بارداری کاسته شود.

صرع در بارداری: رابطه صرع در بارداری

بیماری صرع در بارداری سبب بروز مشکلات زیر می گردد:

  • کاهش ضربان قلب جنین
  • کاهش اکسیژن رسانی به جنین
  • جدا شدن جفت از رحم یا سقط ناشی از ضربه یا زمین خوردن حین بروز تشنج
  • وضع حمل زودرس
  • زایمان زودرس

صرع در بارداری: تاثیر صرع در بارداری

بدن همه خانم ها به طور متفاوتی به بارداری واکنش نشان می دهد. اغلب خانم های باردار مبتلا به تشنج یا صرع تغییرات مشابهی را در بارداری نشان می دهند. در مورد تعداد اندکی از خانم ها حملات تشنج کاسته می شود. در مورد باقی خانم ها و مخصوصا آن هایی که دچار بی خوابی شده یا داروهای خود را به درستی استفاده نمی کنند بارداری سبب افزایش دفعات تشنج می شود.

صرع در بارداری: داروهای صرع در بارداری    

داروهای ضد صرع در بارداری بر رشد جنین تاثیر می گذارد. نواقص مادرزادی مانند شکاف کام، نقص در لوله عصبی، ناهنجاری های اسکلتی، نواقص قلبی مادرزادی و نقص در مسیر ادراری از جمله عوارض جانبی داروهای ضد صرع در بارداری هستند. با افزایش دوز مصرفی داروهای ضد صرع در بارداری احتمال بروز عوارض بیشتر نیز می شود. اگر به مدت 9 ماه قبل از بارداری به تشنج دچار نشوید احتمال بروز صرع در بارداری در مورد شما اندک خواهد بود. اگر در طول 2 تا 4 سال گذشته دچار حمله صرع نشده باشید دوز داروهای ضد صرع قبل از بارداری در شما کاهش داده می شود. به خاطر داشته باشید هرگز نباید مصرف داروهای ضد صرع را بدون مشورت با متخصص قطع کرده و یا تغییر دهید. در مورد اغلب خانم ها بهترین گزینه ادامه درمان ضد صرع در بارداری می باشد. به منظور کاهش تاثیر داروهای ضد صرع متخصص بهترین داروی صرع در بارداری را برای شما در نظر خواهد داشت و دوز را بر اساس شرایط تعیین خواهد کرد. در طول بارداری سطح دارو در خون اندازه گیری خواهد شد. جدا از تاثیرات داروهای ضد صرع نوزدان متولد شده از مادران مبتلا به صرع با افزایش سن بیشتر در خطر ابتلا  به این بیماری قرار دارند.

صرع در بارداری: آمادگی برای بارداری در بیماران مبتلا به صرع

قبل از تلاش برای باردار شدن باید با متخصص زنان ملاقات کنید. تیم پزشکی شما متشکل از متخصص بیماری های اعصاب، متخصص زنان و پزشک خانواده خواهد بود. آن ها میزان کنترل بیماری صرع را در شما ارزیابی کرده و تغییرات لازم را قبل از بارداری اعمال می کنند. اگر دفعات حمله صرع قبل از بارداری زیاد باشد به شما توصیه می شود بارداری را به تاخیر بیندازید تا شرایط بهتری بیابید. مصرف داروی ضد صرع در بارداری و پیش از آن باید به دقت صورت پذیرد. هرگز نباید مصرف داروهای ضد صرع را به طور خودسرانه قطع کنید. صرع کنترل نشده در دوران بارداری خطر بیشتری را برای مادر در پی دارد. علاوه بر مصرف داروی ضد صرع در بارداری توجه به نکات زیر نیز موثر خواهد بود:

  • داشتن رژیم غذایی سالم
  • مصرف ویتامین های پریناتال
  • داشتن خواب کافی
  • پرهیز از مصرف سیگار، الکل، داروهای مخدر و کافئین

صرع در بارداری: مصرف فولیک اسید در خانم های مبتلا به صرع

فولیک اسید از بروز نقص در لوله عصبی پیشگیری می کند. نقص در لوله عصبی ناهنجاری هایی را در مغز و نخاع به همراه دارد. از آنجاییکه برخی داروهای صرع بر جذب فولیک اسید تاثیر می گذارد ممکن است افراد مبتلا به صرع در بارداری به مصرف دوز بالایی از فولیک اسید و برخی مکمل ها نیاز داشته باشند و مصرف دوز بالای فولیک اسید باید سه ماه قبل از باردار شدن آغاز گردد.

صرع در بارداری: ویزیت های پریناتال

در طول بارداری باید به طور مرتب به متخصص زنان خود مراجعه کنید. وزن و فشار خون شما در هر ملاقات چک خواهد شد و شما به منظور مانیتور مقدار داروی ضد صرع در خون خود باید آزمایشاتی را تکرار کنید. اگر از داروهای ضد صرع استفاده می کنید ممکن است مصرف مکمل ویتامین کا خوراکی در ماه آخر بارداری به شما توصیه شود تا مانع از بروز مشکلات خونی در نوزاد شویم.

صرع در بارداری: وقوع صرع در بارداری

وقوع حمله صرع در بارداری می تواند بسیار خطرناک باشد. اما با این وجود خیلی از مادرانی که به حمله صرع در بارداری مبتلا می شوند فرزندان سالمی را به دنیا می آورند. اگر به حمله صرع در بارداری دچار شدید این شرایط را فورا به پزشک متخصص خود گزارش کنید تا تغییرات لازم در داروهای مصرفی شما سریعا اعمال شود. اگر حمله صرع در چند ماه آخر بارداری واقع شود پزشک سلامت جنین را در بیمارستان یا کلینیک مانیتور خواهد کرد. جدا از وقوع حمله صرع سلامت جنین در طول بارداری چندین بار بررسی خواهد شد. به این منظور شما ناچار خواهید بود تا سونوگرافی های مکرری انجام دهید. انجام تست های پریناتال نیز از جانب متخصص زنان به طور مرتب توصیه خواهد شد.

صرع در بارداری: امکان صرع و زایمان طبیعی

اغلب خانم های مبتلا به صرع بدون عارضه خاصی موفق به تولد نوزادی سالم خواهند بود. برای کاهش درد وضع حمل و زایمان از ضد دردهای متداول بارداری استفاده می شود. امکان صرع و زایمان طبیعی وجود دارد. حمله صرع معمولا در طول وضع حمل روی نمی دهد. اگر حمله صرع در طول وضع حمل رخ دهد ممکن است استفاده از داروی وریدی قطع گردد. اگر تشنج طولانی شود متخصص زنان اقدام به انجام سزارین خواهد کرد. اگر در سه ماهه سوم بارداری چندین بار دچار حمله صرع شوید احتمال بروز صرع در زمان زایمان بالا خواهد بود. برای پیشگیری از بروز حمله صرع در زایمان، پزشک بهترین روش زایمان را برای شما پیش بینی خواهد کرد. اگر دوز داروی ضد صرع در بارداری تغییر کند در آن صورت مدت کوتاهی بعد از زایمان دوز دارو به قبل از بارداری باز می گردد تا حملات صرع تحت کنترل قرار داشته باشد.

برگرفته از: وبسایت https://www.mayoclinic.org

درباره دُروانا

دُروانا محلی برای تحقیق و پژوهش (فرهنگ دهخدا)
وبسایت دروانا در تلاش است با گردآوری ژورنال های تخصصی پزشکی، مجلات پزشکی، مقالات و مطالب علمی، از معتبرترین منابع جهانی، بستری را برای تحقیق و مطالعه فراهم نماید.
از تمامی پزشکانی که دُروانا را برای رسیدن به این هدف همراهی می نمایند، کمال تشکر را داریم.
با دروانا همراه شوید.

موضوعات ویژه