بیماری تروفوبلاستیک بارداری مجموعی از تومورها می باشد که از سلول های سازنده جفت منشا می گیرند. در مقاله پیش رو به تعریف بیماری تروفوبلاستیک بارداری و انواع بیماری ترفوبلاستیک بارداری می پردازیم.

دروانا: 

بیماری تروفوبلاستیک بارداری چیست؟

تومورها در هر جایی از بدن رشد می کنند. برخی تومورها ممکن است به سلول های سرطانی تبدیل شود و برخی دیگر خیر. سلول ها در هر بخشی از بدن ممکن است به سرطان تبدیل شوند و به سایر نواحی بدن گسترش یابند. بیماری تروفوبلاستیک بارداری شامل مجموعی از تورموها می باشد که در داخل رحم قرار دارند. بیماری تروفوبلاستیک بارداری از سلول هایی آغاز می شود که به طور نرمال در دوران بارداری در جفت قرار دارد. بیماری تروفوبلاستیک بارداری در لایه ای از سلول ها به نام تروفوبلاست ایجاد می شود که به طور نرمال اطراف رویان را می پوشاند. در اغلب موارد بیماری تروفوبلاستیک بارداری سرطانی نیست و به بافت های عمقی تر تهاجمی نخواهد کرد یا به سایر بخش های بدن منتشر نمی شود. اما در برخی موارد بیماری تروفوبلاستیک بارداری ممکن است بدخیم و سرطانی باشد.

انواع بیماری تروفوبلاستیک بارداری

برخی انواع بیمای تروفوبلاستیک بارداری عبارت است از:

  • مول هیداتی فرم (کامل یا جزئی): متداول ترین فرم بیماری تروفوبلاستیک بارداری مول هیداتی فرم می باشد که با نام بارداری مولار نیز شناخته می شود. دو نوع مول هیداتی فرم (کامل و جزئی) وجود دارد. جراحی به رفع مول کامل کمک خواهد کرد. مول جزئی زمانی ایجاد می شود که دو اسپرم با تخمک نرمال ترکیب می شود. مول جزئی نیز با انجام جراحی برطرف خواهد شد. مول جزئی ممکن است به بیماری تروفوبلاستیک بارداری بدخیم تبدیل شود.
  • مول تهاجمی: مول تهاجمی نوعی مول هیداتی فرم می باشد که به داخل لایه ماهیچه ای رحم رشد می کند. مول تهاجمی نیز می تواند کامل یا جزئی باشد. احتمال ایجاد مول تهاجمی در موارد زیر بیشتر می باشد:
  • بازه زمانی بیش از 4 ماه بین پریودهای قاعدگی
  • بزرگ بودن رحم
  • خانم های بالای 40 سال
  • خانم هایی که در گذشته به بیماری تروفوبلاستیک بارداری مبتلا بوده اند

از آنجائیکه این مول ها در لایه ماهیچه ای دیواره رحم نفوذ می کنند نمی توان آن ها را با استفاده از اتساع و کورتاژ خارج ساخت. مول های تهاجمی در برخی موارد بدون درمان از بین می روند اما در بیشتر موارد به درمان نیاز دارند.

  • کوریوکارسینوما: کوریوکارسینوما فرم بدخیم بیماری تروفوبلاستیک بارداری می باشد که به سرعت رشد کرده و به ارگان های فراتر از رحم نیز منتشر می یابد. نیمی از افرادی که به این نوع از بیماری تروفوبلاستیک بارداری مبتلا هستند ابتدا بارداری مولار را نشان می دهند. حدود یک چهارم خانم های مبتلا به بیماری تروفوبلاستیک بارداری دچار سقط خود به خودی می شوند.

تومور تروفوبلاستیک اپیتلوئید: تومور تروفوبلاستیک اپیتلوئید فرم نادری از بیماری تروفوبلاستیک بارداری می باشد و زمانی ایجاد می شود که جفت به دیواره رحم متصل شود. این نوع از بیماری تروفوبلاستیک بارداری بعد از بارداری نرمال یا سقط ایجاد می شود. در اغلب موارد این نوع از بیماری تروفوبلاستیک بارداری به سایر بخش های بدن منتشر نمی شود. اما به طور کلی ممکن است این تومورها تهاجمی بوده و لایه ماهیچه ای رحم را هدف قرار دهند.

دکتر لیلا عطارزاده جراح و متخصص زنان، زایمان و نازایی عنوان می دارند تیتراژ Beta HCG به صورت کنترل سرپایی، هفتگی در همه انواع GTN توصیه می شود و تا زمانیکه Beta HCG = 0 نشود بارداری بعدی به هیچ عنوان توصیه نمی شود.

دکتر لیلا عطارزاده

دکتر لیلا عطارزاده

جراح و متخصص زنان، زایمان و نازایی
دكتر ليلا عطارزاده جراح و متخصص زنان، زایمان و نازایی دارای بورد تخصصی از دانشگاه علوم پزشکی ایران و همچنین دارای مدارک تکمیلی سونوگرافي و لاپاراسكوپي می باشند.
 
تایید شده: توسط دکتر لیلا عطارزاده
برگرفته از: وبسایت https://www.cancer.org

درباره دُروانا

دُروانا محلی برای تحقیق و پژوهش (فرهنگ دهخدا)
وبسایت دروانا در تلاش است با گردآوری ژورنال های تخصصی پزشکی، مجلات پزشکی، مقالات و مطالب علمی، از معتبرترین منابع جهانی، بستری را برای تحقیق و مطالعه فراهم نماید.
از تمامی پزشکانی که دُروانا را برای رسیدن به این هدف همراهی می نمایند، کمال تشکر را داریم.
با دروانا همراه شوید.

موضوعات ویژه