مراقبت های سه ماهه سوم بارداری شامل انجام تست استرپتوکوک گروه B و سونوگرافی برای یافتن موقعیت جنین می باشد. در این مقاله به مراقبت های سه ماهه سوم بارداری می پردازیم.

دروانا: 

 مراقبت های سه ماهه سوم بارداری

مراقبت های دوران بارداری هفته به هفته از اهمیت برخوردار می باشد و بخشی از بارداری سالم را تشکیل می دهد. مادامیکه به زمان زایمان نزدیک تر می شوید انجام مراقبت های سه ماهه سوم بارداری حائز توجه خواهد بود. به عنوان بخشی از مراقبت های سه ماهه سوم بارداری ضروری است در این دوران هر 2 تا 4 هفته بسته به میزان سلامت و سابقه پزشکی به متخصص زنان و زایمان خود مراجعه کنید. در شروع هفته 36 تا زمان زایمان به انجام چکاپ های هفتگی نیاز خواهید داشت.

در مراقبت های سه ماهه سوم بارداری فشارخون و اضافه وزن شما بررسی خواهد شد همچنین ضربان قلب و حرکت جنین نیز بررسی می شود. نمونه ادرار به منظور بررسی وجود پروتئین و یا عفونت تست خواهد شد. همواره به خاطر داشته باشید نگرانی هایی که در این دوران دارید را با متخصص زنان و زایمان خود در میان گذارید.

در مراقبت های سه ماهه سوم بارداری پزشک از شما خواهد خواست دفعات و چگونگی حرکت جنین را دنبال کنید. در صورتی که حرکات جنین متوقف گردید پزشک را فورا در جریان قرار دهید.

مراقبت های سه ماهه سوم بارداری: تست استرپتوکوک گروه B

انجام تست استرپتوکوک گروه B بخشی از مراقبت های سه ماهه سوم بارداری می باشد. استرپتوکوک گروه B اغلب در روده ها و یا بخش انتهایی مسیر تناسلی وجود دارد و عموما برای افراد بالغ خطری در پی ندارد اما جنین در طول زایمان طبیعی ممکن است در معرض این باکتری قرار بگیرد. ابتلا به باکتری در جنین منجر به ایجاد بیماری می شود. برای غربالگری سه ماهه سوم بارداری به منظور بررسی وجود این دسته از استرپتوکوک ها معمولا از بخش پاینی واژن و کانال آنال نمونه برداری می شود و نمونه برای تست به آزمایشگاه فرستاده می شود. اگر نمونه به لحاظ وجود این دسته از باکتری ها مثبت باشد و یا در زایمان قبلی نوزاد به باکتری آلوده شده باشد در آن صورت در طول وضع حمل از آنتی بیوتیک تزریقی استفاده خواهد شد. استفاده از آنتی بیوتیک جنین را از تاثیرات باکتری در امان خواهد داشت.

مراقبت های سه ماهه سوم بارداری: بررسی وضعیت جنین

در نزدیکی های پایان بارداری پزشک وزن نوزاد را تخمین زده و وزن جنین و موقعیت سر او در رحم را بررسی خواهد کرد. ممکن است در این زمان سونوگرافی سه ماهه سوم بارداری انجام می شود تا موقعیت جنین و میزان مایع آمنیوتیک بررسی گردد. اگر جنین در موقعیت بریچ قرار داشته باشد، احتمال چرخیدن تا قبل از زایمان وجود دارد. اگر جنین همچنان در وضعیت بریچ باقی بماند در آن صورت نیاز به انجام سزارین وجود دارد.

مراقبت های سه ماهه سوم بارداری : تغییرات دهانه رحم

مادامیکه به زمان زایمان نزدیک می شوید پزشک برای تعیین تغییرات دهانه رحم معاینه لگن انجام خواهد داد. زمانی که جنین برای تولد آماده می شود دهانه رحم نرم شده و متسع می گردد. پیشرفت و تغییرات دهانه رحم به صورت سانتی متر و درصد بیان می شود. زمانیکه شما برای فشار آوردن به منظور بیرون راندن جنین آماده اید دهانه رحم حدود 10 سانتی متر متسع خواهد شد.

مادامیکه به زمان زایمان نزدیک می شوید سوالات شما نیز بیشتر خواهد شد. برای مثال ممکن است سوالاتی از این قبیل در ذهن شما وجود داشته باشد: آیا می توانم نزدیکی جنسی داشته باشم؟ چطور متوجه زمان وضع حمل شوم؟ بهترین راه برای کنترل درد چیست؟ به خاطر داشته باشید این سوالات را می توانید با متخصص زنان خود به راحتی در میان گذارید.

علاوه بر انجام تست غربالگری استرپتوکوک گروه B که در این مقاله بدان اشاره شد، چه تست ها و نکات دیگری در مراقبت های سه ماهه سوم بارداری وجود دارد؟

دکتر سعیده همدانی مقدم متخصص زنان و زایمان اظهار می دارند که در سه ماهه سوم بارداری در مادران باردار مبتلا به بیماری هایی همچون فشار خون، دیابت و ... نیاز به مراقبت های بیشتر و نزدیکتر خواهد بود. چون احتمال عارضه دار شدن باروری (در جنین و مادر) بیشتر از افراد عادی است.

دکتر سعیده همدانی مقدم

دکتر سعیده همدانی مقدم

جراح و متخصص زنان، زایمان و نازایی
سرکار خانم دکتر سعیده همدانی مقدم جراح و متخصص زنان، زایمان و نازایی از دانشگاه علوم پزشکی اهواز، دارای بورد تخصصی ناسیونال می باشند.
 
تایید شده: توسط دکتر سعیده همدانی مقدم
برگرفته از: وبسایت https://www.mayoclinic.org

درباره دُروانا

دُروانا محلی برای تحقیق و پژوهش (فرهنگ دهخدا)
وبسایت دروانا در تلاش است با گردآوری ژورنال های تخصصی پزشکی، مجلات پزشکی، مقالات و مطالب علمی، از معتبرترین منابع جهانی، بستری را برای تحقیق و مطالعه فراهم نماید.
از تمامی پزشکانی که دُروانا را برای رسیدن به این هدف همراهی می نمایند، کمال تشکر را داریم.
با دروانا همراه شوید.

موضوعات ویژه