علائم پاره شدن کیسه آب شامل احساس خیس شدن در واژن می باشد. شناسایی علائم پاره شدن کیسه آب، زمان پاره شدن کیسه آب و اقدامات بعد از پاره شدن کیسه آب به شما کمک می کند تا روند زایمان را به نحو بهتری پیش برید. 

دروانا: 

 علائم پاره شدن کیسه آب

اگر باردار باشید ممکن است در مورد علائم پاره شدن کیسه آب و اقدامات بعد از پاره شدن کیسه آب سوالاتی در ذهن داشته باشید. شناسایی علائم پاره شدن کیسه آب به معنی زمانبندی برای زایمان می باشد. در ادامه به پاسخ سوالاتی پیرامون پاره شدن کیسه آب می پردازیم.

چگونه متوجه پاره شدن کیسه آب شویم؟

در طول بارداری اطراف جنین را کیسه ای پر از مایع به نام مایع آمنیوتیک در بر می گیرد. معمولا در آغاز یا در طول وضع حمل غشاها شروع به پاره شدن خواهد کرد، به این فرایند پاره شدن کیسه آب گفته می شود. اگر کیسه آب زودتر از زمان وضع حمل پاره شود به این موقعیت پارگی زودس کیسه آب گفته می شود. به هنگام پاره شدن کیسه آب شما حسی از رطوبت را در واژن خود احساس خواهید کرد. به هنگام پاره شدن کیسه آب مقدار اندکی آب به صورت متناوب یا ثابت از واژن خارج می شود و ممکن است شما شاهد مایع زرد رنگ شفافی باشید.  

چگونه از پاره شدن کیسه آب اطمینان یابیم؟

اطمینان از پاره شدن کیسه آب کار ساده ای نیست. به دشواری می توان تفاوت بین مایع آمنیوتیک و ادرار را متمایز دانست. اگر شما از پاره شدن کیسه آب خود اطمینان ندارید فورا با مسئول بخش زایمان صحبت کنید. متخصص زنان و زایمان با انجام معاینه لگن از پاره شدن کیسه آب اطمینان حاصل خواهد کرد. در برخی موارد با استفاده از سونوگرافی حجم مایع آمنیوتیک بررسی می گردد.

بعد از پاره شدن کیسه آب چه اتفاقی می افتد؟ یا اقدامات بعد از پاره شدن کیسه آب چیست؟

بعد از پاره شدن کیسه آب وضع حمل به زودی آغاز می شود. در برخی موارد ممکن است تاخیری نیز وجود داشته باشد. اگر شما دچار پارگی زودرس کیسه آب شده باشید پزشک قبل از آغاز خود به خودی وضع حمل، انقباضات رحم را القا می کند. بعد از پاره شدن کیسه آب بهتر است از وضع حمل آغاز شود زیرا طولانی تر شدن این بازه جنین را در معرض ابتلا به عفونت قرار خواهد داد.

اگر پاره شدن کیسه آب زودتر از موعد اتفاق افتد چه باید بکنیم؟

اگر کیسه آب قبل از هفته 37 بارداری پاره شود شرایطی به نام پارگی زودرس کیسه آب ایجاد می شود. فاکتورهای خطر زیر در پارگی زودرس کیسه آب دخالت دارد:

  • سابقه پارگی زودرس کیسه آب در زایمان های قبلی
  • التهاب غشاهای جنینی (عفونت در داخل کیسه آمنیوتیک)
  • خونریزی واژینال در سه ماهه دوم و سوم
  • سیگار کشیدن و استفاده از مواد مخدر در دوران بارداری
  • تغذیه نامناسب و داشتن وزنی کمتر از حد مطلوب
  • کوتاهی طول دهانه رحم

عوارض احتمالی ناشی از پارگی زودرس کیسه آب عبارت است از عفونت مادر یا جنین، پارگی جفت و مشکلاتی در بند ناف. جنین همچنین در خطر عوارض ناشی از زایمان زودرس خواهد بود. اگر شما حداقل در هفته 34 بارداری باشید و به پارگی زودرس کیسه آب دچار شوید برای اجتناب از عفونت انجام زایمان توصیه می شود. اگر پاره شدن کیسه آب در هفته های 24 تا 34 روی دهد احتمالا زایمان به تاخیر انداخته می شود تا روند رشد جنین تکمیل گردد. در این مدت از آنتی بیوتیک ها استفاده می شود تا از بروز عفونت جلوگیری شود. همچنین ممکن است از کورتیکواستروئیدها استفاده شود تا روند بلوغ ریه ها تسریع شود.

اگر فرایند پاره شدن کیسه آب به طور خود به خود روی ندهد، چه باید بکنیم؟

در طول وضع حمل فعال اگر دهانه رحم متسع و نازک شده باشد و سر جنین در عمق لگن قرار گرفته باشد متخصص زنان و زایمان با استفاده از تکنیکی به نام آمنیوتومی انقباضات وضع حمل را آغاز کرده و یا در صورت وجود آنها را تشدید می کند. در طول آمنیوتومی با استفاده از قلاب نازک پلاستیکی سوراخ کوچکی در کیسه آمنیوتیک ایجاد و سبب پاره شدن کیسه آب می شود. اضطراب در طول وضع حمل و زایمان امری طبیعی می باشد. شما قادر به پیش بینی زمان پاره شدن کیسه آب نخواهید بود اما می توانید دانش خود را در مورد پاره شدن کیسه آب و اتفاقاتی که پس از آن روی می دهد افزایش دهید تا آمادگی بهتری داشته باشید.

برگرفته از: وبسایت https://www.mayoclinic.org
برچسب‌ها

درباره دُروانا

دُروانا محلی برای تحقیق و پژوهش (فرهنگ دهخدا)
وبسایت دروانا در تلاش است با گردآوری ژورنال های تخصصی پزشکی، مجلات پزشکی، مقالات و مطالب علمی، از معتبرترین منابع جهانی، بستری را برای تحقیق و مطالعه فراهم نماید.
از تمامی پزشکانی که دُروانا را برای رسیدن به این هدف همراهی می نمایند، کمال تشکر را داریم.
با دروانا همراه شوید.

موضوعات ویژه