ابتلا به لیستریا در بارداری عفونتی خطرناک محسوب می شود زیرا می تواند منجر به بروز سقط و مرده زایی شود. تشخیص آزمایشگاهی لیستریا در بارداری با استفاده از آزمایش خون صورت می گیرد. درمان لیستریا در بارداری مبتنی بر استفاده به موقع و زودهنگام آنتی بیوتیک می باشد.

دروانا: 

عفونت لیستریا ناشی از باکتری غذایی می باشد که تاثیرات مخربی را برای خانم های باردار و افرادی با سیستم ایمنی ضعیف به دنبال دارد. عفونت لیستریا در اثر مصرف گوشت ها و محصولات لبنی غیر پاستوریزه ایجاد می گردد. افراد سالم به ندرت به عفونت لیستریا دچار می شوند اما عفونت لیستریا در بارداری می تواند برای جنین در حال رشد خطرات جدی را به همراه داشته باشد. افرادی با سیستم ایمنی ضعیف نیز در اثر ابتلا به عفونت لیستریا عوارض خطرناکی را تجربه خواهند کرد. درمان لیستریا در بارداری با استفاده از آنتی بیوتیک صورت می گیرد. اگر درمان لیستریا در بارداری به موقع آغاز شود در آن صورت احتمال بروز تاثیرات ناشی از عفونت لیستریا کاهش خواهد یافت. باکتری لیستریا حتی در صورت فریز شدن نیز زنده خواهد ماند.

علایم لیستریا در بارداری

علایم لیستریا در بارداری برای مادر خفیف می باشد، اما تاثیر لیستریا بر جنین در حال رشد مخرب خواهد بود. جنین ممکن است در اثر تماس با عفونت لیستریا در بارداری قبل از زایمان جان خود را از دست دهد و یا در روزهای اول پس از تولد عفونت مرگ باری را تجربه کند. علایم لیستریا در نوزادان تازه متولد شده بدین قرار است:

  • تمایل اندک به شیرخوردن
  • تحریک پذیری
  • تب
  • تهوع

احتمال بروز لیستریا در بارداری در مقایسه با سایر افراد بالغ بیشتر است. اگرچه عفونت لیستریا می تواند بیماری خفیفی را در مادر به دنبال داشته باشد اما نتایج عفونت لیستریا در بارداری برای جنین عبارت است از:

  • سقط
  • مرده زایی
  • زایمان زودرس
  • احتمال ایجاد عفونت مرگ بار پس از تولد

لازم به ذکر است ابتلا به عفونت لیستریا در اوایل بارداری منجر به بروز سقط می گردد. ابتلا به لیستریا در اواخر بارداری احتمال مرده زایی یا ابتلا به عفونت مرگ بار پس از تولد را برای جنین به همراه دارد و این در صورتی است که عفونت لیستریا در مادر علائم اندکی را به دنبال دارد.

شستن دست ها، تمیز کردن کامل سبزیجات خام همچنین پختن مناسب گوشت و تخم مرغ در دمای مناسب می تواند به پیشگیری از ابتلا به لیستریا در بارداری کمک کند.

تشخیص و درمان لیستریا در بارداری

تشخیص آزمایشگاهی لیستریا بر اساس آزمایش خون انجام می شود. در برخی موارد با استفاده از نمونه ادرار و یا مایع مغزی نخاعی تشخیص لیستریا در بارداری صورت می گیرد.

درمان لیستریا در بارداری با استفاده از آنتی بیوتیک انجام می شود. درمان به موقع با آنتی بیوتیک در خانم های باردار سبب می شود تا عفونت لیستریا جنین را تحت تاثیر قرار ندهد. نوزادان مبتلا به عفونت لیستریا ترکیبی از آنتی بیوتیک ها را دریافت می کنند.

دکتر مینا اکرمی

دکتر مینا اکرمی

جراح و متخصص زنان، زایمان و نازایی
سرکار خانم دکتر مینا اکرمی دارای بورد تخصصی در رشته زنان، زایمان و نازایی از دانشگاه علوم پزشکی تهران می باشند. همچنین خانم دکتر اکرمی عضو انجمن علمی جراحان زنان و زایمان البرز و انجمن جراحان زنان و زایمان تهران هستند.
 
تایید شده توسط دکتر مینا اکرمی
برگرفته از: وبسایت https://www.mayoclinic.org

درباره دُروانا

دُروانا محلی برای تحقیق و پژوهش (فرهنگ دهخدا)
وبسایت دروانا در تلاش است با گردآوری ژورنال های تخصصی پزشکی، مجلات پزشکی، مقالات و مطالب علمی، از معتبرترین منابع جهانی، بستری را برای تحقیق و مطالعه فراهم نماید.
از تمامی پزشکانی که دُروانا را برای رسیدن به این هدف همراهی می نمایند، کمال تشکر را داریم.
با دروانا همراه شوید.

موضوعات ویژه