آیا روماتیسم برای بارداری ضرر دارد؟ ارتباط روماتیسم و بارداری چندان شناخته شده نیست اما علائم بیماری آرتریت روماتوئید در بارداری تشدید می شود و دستورالعمل واحدی برای کنترل آن وجود ندارد. عواملی مانند افزایش مقدار برخی هورمون ها در بارداری می تواند در تشدید علائم آرتریت روماتوئید در بارداری دخیل باشد.

دروانا: 

 آیا روماتیسم برای بارداری ضرر دارد؟

آرتریت روماتوئید یا روماتیسم نوعی بیماری التهابی مزمن می باشد که علاوه بر مفاصل بر پوست، چشم ها، ریه ها، قلب و عروق خونی تاثیر می گذارد. آرتریت روماتوئید یا روماتیسم زمانی رخ می دهد که سیستم ایمنی بدن اشتباها بافت های خودی را مورد حمله قرار دهد. روماتوئید آرتریت سبب ایجاد ورم دردناکی در مفاصل می شود به نحوی که در طول زمان به تغییر فرم مفصل می انجامد. التهاب ناشی از آرتریت روماتوئید بر سایر بخش های بدن نیز تاثیر می گذارد. درمانی برای آرتریت روماتوئید وجود ندارد اما برخی گزینه های دارویی می تواند به بهبود علائم در فرد مبتلا بیانجامد.

در این مقاله سعی داریم به پاسخ این پرسش بپردازیم که آیا روماتیسم برای بارداری ضرر دارد؟ و یا آیا بارداری بر روماتیسم تاثیر می گذارد؟ باید توجه داشت بارداری وضعیت ایمنی بدن را تغییر می دهد و این نکته در مواجه با بیماران مبتلا به روماتوئید آرتریت که قصد بارداری دارند اهمیت خواهد داشت. اثرات مخرب بارداری بر علائم بیماری آرتریت روماتوئید بسیار مشاهده شده است. در تحقیقات بالینی که صورت گرفته است مشاهده شده تعداد اندکی از بیماران مبتلا به آرتریت روماتوئید در سه ماهه سوم بارداری بهبودی را در علائم خود احساس می کنند. دستورالعمل مشخصی وجود ندارد که بر مراقبت مخصوص از بیماران مبتلا به آرتریت روماتوئید در بارداری تاکید داشته باشد. علت دقیق ارتباط بین روماتیسم و بارداری مشخص نیست اما به نظر می رسد برخی تغییرات دوران بارداری می تواند در تشدید آرتریت روماتوئید نقش داشته باشد. برای مثال در دوران بارداری ایجاد برخی عوامل التهابی به نام سایتوکاین ها در بدن افزایش می یابد. از طرفی به نظر می رسد بین تغییرات هورمونی در بارداری مانند افزایش سطح کورتیزول، استروژن و پروژسترون و تشدید علائم آرتریت روماتوئید در بارداری ارتباطی وجود دارد. کورتیزول هورمونی است که در مهار سیستم ایمنی نقش موثر ایفا می کند. همچنین عملکرد نوتروفیل ها نیز در دوران بارداری دچار تغییراتی می گردد. نوتروفیل نوعی سلول سفید خونی می باشد که در سیستم ایمنی بدن نقش مهمی ایفا می کند.

پس از زایمان نیز ممکن است علائم آرتریت روماتوئید تشدید گردد. به نظر می رسد عوامل زیر در تشدید علائم آرتریت روماتوئید نقش مهمی ایفا می کند:

  • کاهش مقدار استروئیدهای التهابی
  • افزایش میزان پرولاکتین (پرولاکتین هورمونی است که از هیپوفیز آزاد می شود و پس از تولد تولید شیر را در پستان ها تحریک می کند)
  • تغییر در محور ارتباطی سیستم عصبی و غدد درون ریز
  • تغییراتی در پروفایل عوامل التهابی 
دکتر ژیلا غفوریان

دکتر ژیلا غفوریان ابدی

جراح و متخصص زنان، زایمان و نازایی
سرکار خانم دكتر ژيلا غفوريان، جراح و متخصص زنان، زایمان و نازایی از دانشگاه علوم پزشکی تهران، پزشک نمونه از طرف بیمه سلامت و عضو جامعه جراحان ایران می باشند.
 
تایید شده: توسط دکتر ژیلا غفوریان
برگرفته از: وبسایت https://emedicine.medscape.com

درباره دُروانا

دُروانا محلی برای تحقیق و پژوهش (فرهنگ دهخدا)
وبسایت دروانا در تلاش است با گردآوری ژورنال های تخصصی پزشکی، مجلات پزشکی، مقالات و مطالب علمی، از معتبرترین منابع جهانی، بستری را برای تحقیق و مطالعه فراهم نماید.
از تمامی پزشکانی که دُروانا را برای رسیدن به این هدف همراهی می نمایند، کمال تشکر را داریم.
با دروانا همراه شوید.

موضوعات ویژه