پره اکلامپسی بعد از زایمان به عنوان عارضه ای خطرناک شناخته می شود. در مقاله پیش رو به تعریف پره اکلامپسی بعد از زایمان، دفع پروتئین بعد از زایمان، تشخیص پره اکلامپسی بعد از زایمان، عوارض پره اکلامپسی بعد از زایمان، راههای پیشگیری از پره اکلامپسی بعد از زایمان و درمان دارویی پره اکلامپسی بعد از زایمان خواهیم پرداخت.

دروانا:  

پره اکلامپسی بعد از زایمان

پره اکلامپسی بعد از زایمان به افزایش فشار خون بالا بعد از زایمان و دفع پروتئین بعد از زایمان اشاره دارد. پره اکلامپسی شرایطی مشابه است که در طول بارداری رخ می دهد و معمولا بعد از تولد نوزاد برطرف می شود. در اغلب موارد پره اکلامپسی بعد از زایمان در طول 48 ساعت بعد از تولد نوزاد روی می دهد. اما در برخی موارد در طول شش هفته بعد از تولد نوزاد اتفاق می افتد. به این حالت پره اکلامپسی بعد از زایمان تاخیری گفته می شود. پره اکلامپسی بعد از زایمان به مراقبت های سریع درمانی نیاز دارد. اگر پره اکلامپسی بعد از زایمان درمان نشده باقی بماند احتمال بروز تشنج و سایر عوارض پره اکلامپسی وجود دارد.

علائم پره اکلامپسی بعد از زایمان

این نوع پره اکلامپسی به دشواری قابل تشخیص می باشد. بسیاری از خانم ها به پره اکلامپسی بعد از زایمان دچار می شوند بدون آنکه در دوران بارداری علائمی را نشان داده باشند. علائم این پره اکلامپسی شبیه به علائم پره اکلامپسی در دوران بارداری می باشد. علائم پره اکلامپسی بعد از زایمان عبارت است از:

  • فشار خون بالا (140 بر 90 میلی متر جیوه و یا بیشتر)
  • دفع پروتئین در ادرار
  • سردردهای شدید
  • تغییراتی در میدان دید از جمله از دست رفتن بینایی یا تاری دید
  • درد در بخش بالایی شکم معمولا زیر دنده های سمت راست
  • کاهش ادرار

اگر علائم پره اکلامپسی بعد از زایمان را مدت کوتاهی پس از زایمان تجربه کردید فورا با متخصص زنان و زایمان تماس حاصل بگیرید. بسته به شرایط ممکن است به دریافت مراقبت های درمانی فوری نیاز داشته باشید.

فاکتورهای خطر پره اکلامپسی بعد از زایمان

به طور کلی علت ایجاد پره اکلامپسی و پره اکلامپسی بعد از زایمان چندان مشخص نیست. اما برخی تحقیقات فاکتورهای زیر را در ایجاد این نوع پره اکلامپسی دخیل می داند:

  • فشار خون بالا در اغلب دوران بارداری: اگر بعد از هفته بیستم بارداری به فشار خون بالا دچار شوید در خطر تجربه پره اکلامپسی بعد از زایمان قرار خواهید داشت.
  • چاقی: در بین افراد چاق احتمال بروز پره اکلامپسی بعد از زایمان بیشتر می باشد.
  • چند قلو بودن: داشتن چند قلو احتمال ایجاد پره اکلامپسی پس از زایمان را افزایش می دهد.
  • فشار خون مزمن و بالا: ابتلا به فشار خون بالا و کنترل نشده قبل از بارداری ریسک ابتلا به پره اکلامپسی و پره اکلامپسی بعد از زایمان را افزایش می دهد.
  • دیابت: ابتلا به دیابت نوع یک و دو ریسک ابتلا به پره اکلامپسی و پره اکلامپسی پس از زایمان را افزایش می دهد.

عوارض پره اکلامپسی بعد از زایمان

عوارض پره اکلامپسی بعد از زایمان عبارت است از:

  • پره اکلامپسی بعد از زایمان احتمال بروز تشنج را به دنبال خواهد داشت. این پره اکلامپسی خطر آسیب به ارگان های حیاتی مانند مغز، چشم ها، کبد و کلیه ها را به دنبال دارد.
  • ادم ریوی در اثر پره اکلامپسی بعد از زایمان روی می دهد. ادم ریوی عارضه ای خطرناک است که در اثر تجمع مایعات در ریه ایجاد می شود.
  • سکته مغزی: وقتی خونرسانی به مغز کاهش یابد و بافت های مغزی از اکسیژن و غذا رسانی محروم شوند احتمال بروز سکته مغزی وجود دارد. این شرایط بسیار اورژانسی می باشد.
  • سندرم HELP: این سندرم مخفف همولیز، افرایش آنزیم های کبدی و کاهش تعداد پلاکت ها می باشد. این سندرم عارضه مرگ باری است که در اثر پره اکلامپسی بعد از زایمان روی می دهد.

راههای پیشگیری از پره اکلامپسی بعد از زایمان

استفاده از 81 میلی گرم آسپرین به طور روزانه از راههای پیشگیری از پره اکلامپسی محسوب می شود. علاوه بر مصرف آسپرین داشتن رژیم غذایی سالم و شیوه زندگی فعال نیز توصیه می شود.

تشخیص پره اکلامپسی بعد از زایمان

اگر متخصص زنان مشکوک به احتمال بروز پره اکلامپسی پس از زایمان باشد پس از زایمان همچنان در بیمارستان بستری خواهید ماند. تشخیص پره اکلامپسی با تست های آزمایشگاهی زیر انجام خواهد شد:

  • آزمایش خون: آزمایش خون به تعیین عملکرد کبد و کلیه ها کمک می کند و نشان می دهد آیا تعداد پلاکت ها در خون نرمال بوده است یا خیر.
  • آزمایش ادرار: پزشک نمونه ادرار را به لحاظ وجود پروتئین در ادرار در نظر خواهد داشت. دفع پروتئین بعد از زایمان احتمال بروز پره اکلامپسی بعد از زایمان را به دنبال دارد.

درمان دارویی پره اکلامپسی بعد از زایمان

داروهای به کار رفته در درمان پره اکلامپسی بعد از زایمان عبارت است از:

  • داروهای کاهنده فشار خون: اگر فشار خون به طور خطرناکی بالا باشد در آن صورت متخصص زنان دارویی را برای کاهش فشار خون در نظر خواهد داشت.
  • درمان پره اکلامپسی با سولفات منیزیم برای پیشگیری از صرع: سولفات منیزیم مانع از بروز صرع در خانم هایی می شود که به پره اکلامپسی بعد از زایمان دچار می باشند. سولفات منیزیم معمولا به مدت 24 ساعت مورد استفاده قرار می گیرد. بعد از درمان با سولفات منیزیم پزشک فشار خون، ادرار و سایر علائم را بررسی خواهد کرد.

 دکتر شیبا ماهر متخصص زنان، زایمان و نازایی اینگونه به سوالات زیر پاسخ می گویند:

آیا پره اکلامپسی بعد از زایمان به سادگی قابل تشخیص است؟

بله با کنترل دقیق فشار و پروتئینوری (میزان پروتئین دفع شده در ادرار)

موارد تشخیص افتراقی پره اکلامپسی بعد از زایمان کدام است؟

افزایش فشار خون بالا در فشار خون مزمن و سایر اختلالات اندوکرین می تواند موارد تشخیص افتراقی پره اکلامپسی بعد از زایمان باشد.

دکتر شیبا ماهر

دکتر شیبا ماهر

جراح و متخصص زنان، زایمان و نازایی
دكتر شيبا ماهر جراح و متخصص زنان، زایمان و نازایی از دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی، دارای 15 سال سابقه تخصصی پزشکی و عضو انجمن زنان و زایمان ایران می باشند.
 
تایید شده: توسط دکتر شیبا ماهر
برگرفته از: وبسایت https://www.mayoclinic.org

درباره دُروانا

دُروانا محلی برای تحقیق و پژوهش (فرهنگ دهخدا)
وبسایت دروانا در تلاش است با گردآوری ژورنال های تخصصی پزشکی، مجلات پزشکی، مقالات و مطالب علمی، از معتبرترین منابع جهانی، بستری را برای تحقیق و مطالعه فراهم نماید.
از تمامی پزشکانی که دُروانا را برای رسیدن به این هدف همراهی می نمایند، کمال تشکر را داریم.
با دروانا همراه شوید.

موضوعات ویژه