طول سرویکس در بارداری، علت کاهش طول سرویکس، علائم کوتاهی سرویکس در بارداری و درمان کوتاهی طول سرویکس از مواردی است که در مقاله پیش رو بدان خواهیم پرداخت.

دروانا: 

 طول سرویکس در بارداری

طول سرویکس در بارداری می تواند با احتمال بروز وضع حمل و زایمان زودرس ارتباط داشته باشد. زایمان زودرس قبل از هفته 37 بارداری روی می دهد. اگر دهانه رحم یا طول سرویکس کوتاه باشد احتمال وضع حمل زودرس و تولد نوزاد نارس وجود دارد. نارس بودن نوزاد خطراتی را برای او در پی خواهد داشت. دیسترس تنفسی، دشواری در تغذیه و افت دمای بدن از جمله مشکلاتی است که نوزادان نارس در بدو تولد با آن رو به رو می شوند.

قبل از بارداری، سرویکس (بخش پایینی رحم که به واژن متصل می شود) به طور نرمال بسته و محکم است. در طول بارداری سرویکس تدریجا نرم شده و به عبارتی طول سرویکس در بارداری کاهش می یابد. متناسب با رشد جنین سرویکس باز شده و برای زایمان آماده می شود. اگر باز شدن سرویکس زودتر از موعد آغاز شود در آن صورت مادر در خطر وضع حمل زودتر از موعد قرار خواهد داشت.

فاکتورهای مختلفی بر طول سرویکس در بارداری تاثیر می گذارند. علت کاهش طول سرویکس در بارداری می تواند با فاکتورهای زیر ارتباط داشته باشد:

  • تفاوت های بیولوژیکی در بین زنان
  • کشیده شدن بیش از حد رحم
  • عوارض ناشی از خونریزی در طول بارداری
  • عفونت
  • التهاب دیواره رحم
  • ناکارآمدی سرویکس یا نارسایی سرویکس، زمانی روی می دهد که بافت ضعیف سرویکس منجر به وضع حمل زودتر از موعد، زایمان زودرس و یا از دست رفتن بارداری سالم شود.

علائمی مانند انقباضات مکرر می تواند از علائم کوتاهی سرویکس در بارداری محسوب شود. اگر شما علائمی مانند انقباضات مکرر یا منظم، کمر درد پایدار، لکه بینی واژینال، یا احساس فشار در لگن را تجربه کنید پزشک متخصص زنان و زایمان برای تعیین اینکه آیا سرویکس شروع به باز شدن کرده است یا خیر معاینه لگن را انجام خواهد داد. همچنین برای اندازه گیری طول سرویکس در بارداری سونوگرافی نیز انجام خواهد گرفت.

اگر شما در خطر وضع حمل زودتر از موعد قرار داشته باشید پزشک درمان های احتمالی، خطرات و مزایای هر یک را برای شما توضیح خواهد داد. اگر در خطر وضع حمل زودرس نباشید اما برخی شرایط دیگر مانند اتساع بدون درد سرویکس در سه ماهه دوم و قبل از هفته 24 بارداری وجود داشته باشد در آن صورت سرکلاژ رحم به شما توصیه می شود. در طول سرکلاژ رحم پزشک متخصص زنان و زایمان با استفاده از بخیه ساختار سرویکس را تقویت می کند. سرکلاژ سرویکس می تواند به صورت واژینال (سرکلاژ سرویکس ترانس واژینال) و یا از طریق زیر شکم (سرکلاژ سرویکس ترانس ابدومینال) انجام شود که روش دوم کمتر متداول می باشد.

تحقیقات محدودی در دست است که نشان دهد استفاده از پروژسترون و یا قرار دادن دستگاه سلیکونی به نام پساری در اطراف سرویکس بتواند ریسک زایمان زودرس را در خانم هایی با طول سرویکس در بارداری در آن ها کم است، کاهش دهد.

اگر نگرانی هایی در مورد طول سرویکس در بارداری دارید می توانید با متخصص زنان و زایمان خود مشورت کنید. پزشک متخصص زنان و زایمان می تواند احتمال داشتن بارداری سالم را افزایش دهد.

دکتر ژاله فاضل سرجویی متخصص زنان رایمان و نازایی افزودند که طول سرویکس در بارداری مشابه شرایط غیر بارداری و 3.5-4 سانتی متر است. در هفته های آخر بارداری کاهش طول سرویکس تا 2-2.5 سانتی متر نیز طبیعی است. در صورتی که در اواسط بارداری (24 هفته) طول سرویکس به متر 2.5 سانتی متر برسد، غیر طبیعی است و احتمال زایمان زودرس وجود دارد. 

دکتر ژاله فاضل

دکتر ژاله فاضل سرجویی

جراح و متخصص زنان، زایمان و نازایی
سرکار خانم دكتر ژاله فاضل، جراح و متخصص زنان، زایمان و نازایی از دانشگاه شهید بهشتی و عضو هیئت علمی دانشگاه آزاد اسلامی و انجمن علمی جراحی های کم تهاجمی زنان ایران می باشند.کولپوسکوپی از دانشگاه تهران می باشند.
 
تایید شده: توسط دکتر ژاله فاضل سرجویی
برگرفته از: وبسایت https://www.mayoclinic.org

درباره دُروانا

دُروانا محلی برای تحقیق و پژوهش (فرهنگ دهخدا)
وبسایت دروانا در تلاش است با گردآوری ژورنال های تخصصی پزشکی، مجلات پزشکی، مقالات و مطالب علمی، از معتبرترین منابع جهانی، بستری را برای تحقیق و مطالعه فراهم نماید.
از تمامی پزشکانی که دُروانا را برای رسیدن به این هدف همراهی می نمایند، کمال تشکر را داریم.
با دروانا همراه شوید.

موضوعات ویژه