بی حسی اپیدورال و اسپینال از روش های شناخته شده برای جلوگیری از درد زایمان می باشند. در مقاله پیش رو به تعریف بی حسی اپیدورال و اسپاینال، تفاوت اپیدورال و اسپاینال، عوارض اپیدورال همچنین خطرات بی حسی نخاعی یا اسپاینال خواهیم پرداخت. 

دروانا: 

 بی حسی اپیدورال و اسپاینال

انواع مختلفی از داروها برای تخفیف درد به هنگام وضع حمل و زایمان مورد استفاده قرار می گیرد. بی حسی اپیدورال و نخاعی از جمله متداول ترین انتخاب ها می باشند. اما در عین حال انتخاب های دیگری برای کاهش درد حین زایمان وجود دارد. پزشک متخصص زنان و زایمان با در نظر گرفتن شرایط مادر و جنین بهترین انتخاب را در نظر خواهد داشت. در ادامه قصد داریم به توضیح بی حسی اپیدورال و نخاعی، معایب و مزایای هر کدام از روش ها همچنین تفاوت اپیدورال و اسپاینال بپردازیم.

بی حسی اپیدروال چیست؟

بی حسی اپیدورال نوعی روش برای انسداد درد موضعی می باشد که در طول وضع حمل استفاده می شود. در بی حسی اپیدورال از یک یا چند داروی ضد درد استفاده می شود که از طریق کاتتری که در فضای اپیدورال قرار دارد به بدن تزریق می گردد. فضای اپیدورال فضای کوچکی بیرون از نخاع می باشد که در بخش پایینی قرار دارد. به این ترتیب امکان تزریقی مستمر فراهم می آید. مدت زمان لازم برای اثر گذاری داروهای بی حسی اپیدورال حدود یک تا پانزده دقیقه است، که این زمان به نوع داروی به کار رفته بستگی خواهد داشت. اگر در بخش پایینی کمر خود سابقه جراحی داشته باشید در این صورت نمی توانید از بی حسی اپیدورال استفاده کنید. داشتن فاکتورهای مرتبط با اختلالات لخته های خونی، وجود عفونت در محل تزریق و یا استفاده از داروهای رقیق کننده خون از فاکتورهایی هستند که مانع استفاده از بی حسی اپیدورال خواهد شد. 

مزایای زایمان با بی حسی اپیدورال

بی حسی اپیدورال (بیهوشی اپیدروال) مانع از انتشار درد در بخش پایینی بدن می شود و تاثیر قابل توجهی بر روند وضع حمل ندارد. در حین استفاده از بی حسی اپیدورال شما بیدار و هشیار خواهید بود اما کمی فشار و کشش ناشی از زایمان را احساس خواهید کرد. ترکیب بی حسی اپیدورال و بی حسی اسپاینال در مقایسه با بی حسی اپیدورال به تنهایی سریع تر اثر خواهد کرد. علاوه بر این نیاز کمتری به استفاده از داروهای به کار رفته در روش اپیدورال خواهد بود.

عوارض بی حسی اپیدورال

یکی از معایب استفاده از بی حسی اپیدورال این است که بی حسی اپیدورال به طور کامل عمل نکند. داروهای بی حسی اپیدورال منجر به کاهش فشار خون و افت ضربان قلب می گردد. در محل تزریق داروهای بی حسی اپیدروال امکان ایجاد زخم یا خارش وجود دارد. به ندرت ممکن است بعد استفاده از بی حسی اپیدورال به سردرد بدی مبتلا شوید (سردرد بعد از بی حسی اپیدورال).

بی حسی اسپاینال چیست؟

بی حسی نخاعی یا بی حسی اسپاینال روشی برای انسداد درد در طول انجام سزارین می باشد. بنابراین نقش بی حسی اسپاینال در سزارین شناخته شده است. اما استفاده از یک شات بی حسی اسپاینال می تواند به عنوان ضد درد موضعی در برخی شرایط به کار رود، برای مثال زمانیکه به استفاده از سیستم خلا در طول زایمان نیاز باشد و یا زمان کافی برای پیشبرد زایمان وجود نداشته باشد. در طول بی حسی اسپاینال دارو به مایع زیر ستون فقرات در کمر تزریق می شود و فورا نیز تاثیر خود را نشان می دهد. همانطور که عنوان شد بی حسی اسپاینال می تواند با بی حسی اپیدورال ترکیب شود.

مزایای استفاده از بی حسی اسپاینال

بی حسی نخاعی یا بی حسی اسپاینال بخش پایینی بدن را به مدت یک تا دو ساعت بی حس خواهد کرد. داروی به کار رفته در بی حسی اسپاینال تنها یک بار و در دوز اندک تزریق خواهد شد. در بی حسی اسپاینال نیز شما بیدار و هشیار خواهید بود.

 عوارض اسپاینال

بی حسی اسپاینال می تواند کاهش فشار خون و ضربان قلب را به دنبال داشته باشد. احتمال بروز تب، خارش و یا زخم در ناحیه تزریق وجود دارد. به ندرت ممکن است بعد استفاده از بی حسی نخاعی سردرد بدی ایجاد شود (سردرد بعد از بی حسی اسپاینال).

دکتر بهناز محبتیان

دکتر بهناز محبتیان

جراح و متخصص زنان، زایمان و نازایی
سرکار خانم دكتر بهناز محبتيان، جراح و متخصص زنان، زایمان و نازایی از دانشگاه علوم پزشکی ایران دارای بیش از 8 سال سابقه تخصصی پزشکی در حوزه سلامت زنان می باشند.
 
تایید شده: توسط دکتر بهناز محبتیان
برگرفته از: وبسایت https://www.mayoclinic.org

درباره دُروانا

دُروانا محلی برای تحقیق و پژوهش (فرهنگ دهخدا)
وبسایت دروانا در تلاش است با گردآوری ژورنال های تخصصی پزشکی، مجلات پزشکی، مقالات و مطالب علمی، از معتبرترین منابع جهانی، بستری را برای تحقیق و مطالعه فراهم نماید.
از تمامی پزشکانی که دُروانا را برای رسیدن به این هدف همراهی می نمایند، کمال تشکر را داریم.
با دروانا همراه شوید.

موضوعات ویژه