دلایل زایمان سزارین متعدد است. مواردی از قبیل تغییر موقعیت جنین در رحم، عدم پیشرفت مناسب روند وضع حمل، عدم اکسیژن رسانی مناسب به جنین و یا دلیلی مانند جفت سر راهی می تواند از دلایل موجه سزارین محسوب شود. 

دروانا: 

 دلایل زایمان سزارین چیست؟

در برخی موارد انجام عمل سزارین برای شما و جنین مناسب تر از زایمان طبیعی یا واژینال می باشد. در موارد زیر انجام سزارین به شما توصیه می گردد:

  • اگر فرایند وضع حمل در شما پیش نرفته باشد. عدم پیشرفت فرایند وضع حمل شایع ترین علت انجام سزارین می باشد. در برخی موارد با وجودیکه انقباضات قوی چندین ساعت ادامه دارد اما دهانه رحم به طور مناسبی باز نمی شود. همچنین ممکن است سر جنین به اندازه ای بزرگ باشد که نتواند از کانال زایمان خارج شود.
  • ممکن است به جنین اکسیژن کافی نرسد. اگر پزشک نگران اکسیژن رسانی مناسب به جنین باشد و یا اگر ضربان قلب جنین تغییر کنید در این شرایط ممکن است انجام زایمان سزارین بهترین انتخاب باشد.
  • جنین ممکن است در موقیت غیر نرمالی قرار گرفته باشد. در مواردی که بخش تحتانی جنین مانند پاها در دهانه کانال زایمان قرار داشته باشد، انجام این نوع زایمان بهترین راه برای متولد کردن جنین می باشد.
  • زمانی که شما چند قلو باردار باشید در این شرایط نیز ممکن است یکی از جنین ها در موقعیت غیر نرمالی قرار داشته باشد.
  • اگر جنین زودتر از موعد متولد شود و یا اگر مشکلات دیگری وجود داشته باشد ممکن است انجام سزارین در این شرایط مناسب باشد.
  • اگر مشکلاتی در اتباط با جفت وجود داشته باشد انجام این جراحی ممکن است ضرورت بیابد. اگر جفت دهانه رحم را بپوشاند (جفت سر راهی)، در این صورت انجام عمل سزارین بی خطرترین راه برای تولد جنین می باشد (سزارين جفت سر راهي).
  • وجود مشکلاتی در بند ناف نیز می تواند ضرورت هایی را برای انجام عمل سزارین به دنبال داشته باشد. در مواردی که بند ناف در طول انقباضات رحمی فشرده شود و یا در صورتی که حلقه بند ناف در دهانه رحم قرار گیرد، در این موارد ممکن است انجام این جراحی ضروری باشد.  
  • اگر مادر به برخی مشکلات دچار باشد ممکن است انجام این نوع از زایمان توصیه شود. مشکلات پیچیده قلبی، فشار خون بالا، احتمال انتقال عفونت به جنین در حین عبور از کانال زایمان (عفونت هایی مانند اچ آی وی و یا هرپس تناسلی) می تواند از دلایل زایمان سزارین محسوب شود.
  • انسداد مکانیکی: در صورت داشتن فیبروم بزرگی که مسیر زایمان را مسدود کرده باشد ممکن است نیاز به انجام این نوع زایمان وجود داشته باشد. شکستگی شدید لگن یا وجود هیدروسفالی شدید  می تواند از دیگر دلایل موجه سزارین محسوب شود.
  • سابقه قبلی در انجام سزارین نیز می تواند با انجام سزارین های بعدی ارتباط داشته باشد. بسته به نوع برشی که در رحم ایجاد شده و برخی فاکتورهای دیگر ممکن است در برخی موارد پزشک انجام مجدد سزارین را در بارداری های بعدی توصیه کند.

برخی خانم ها در مورد اولین فرزند خود نیاز به انجام زایمان سزارین دارند تا از بروز برخی عوارض ناشی از زایمان طبیعی جلوگیری کنند. خانم هایی که چندین سزارین متعدد انجام داده اند در خطر مشکلات مربوط به جفت همچنین خونریزی سنگین قرار دارند که ممکن است نیاز به هیسترکتومی را به دنبال داشته باشد. اگر تصمیم دارید برای زایمان اولین فرزند خود سزارین برنامه ریزی شده انجام دهید با پزشک مشورت کنید تا بهترین تصمیم گیری در مورد شما و جنین انجام گیرد.

دکتر فرشته بهرامی

دکتر فرشته بهرامی

جراح و متخصص زنان، زایمان و نازایی
سرکار خانم دكتر فرشته بهرامي جراح و متخصص زنان، زایمان و نازایی از دانشگاه علوم پزشکی شیراز دارای بیش از 20 سال سابقه پزشکی می باشند.
 
تایید شده: توسط دکتر فرشته بهرامی
برگرفته از: وبسایت https://www.mayoclinic.org

درباره دُروانا

دُروانا محلی برای تحقیق و پژوهش (فرهنگ دهخدا)
وبسایت دروانا در تلاش است با گردآوری ژورنال های تخصصی پزشکی، مجلات پزشکی، مقالات و مطالب علمی، از معتبرترین منابع جهانی، بستری را برای تحقیق و مطالعه فراهم نماید.
از تمامی پزشکانی که دُروانا را برای رسیدن به این هدف همراهی می نمایند، کمال تشکر را داریم.
با دروانا همراه شوید.

موضوعات ویژه