زایمان با وکیوم از جمله زایمان هایی است که با کمک دستگاه انجام می شود. برخی خطرات زایمان با وکیوم می تواند شامل پارگی واژن و یا آسیب به اسفنکتر مقعد باشد. انجام زایمان با وکیوم برای مادر خطرناک تر از جنین می باشد. زایمان با وکیوم ریسک پارگی دهانه رحم، واژن، پرینه و اسفنکتر مقعد را افزایش می دهد.

دروانا: 

 زایمان با وکیوم چیست؟

در برخی موارد پزشک از دستگاه وکیوم در حین زایمان واژینال یا زایمان طبیعی استفاده می کند تا به بیرون آمدن نوزاد از کانال زایمان کمک کند (زایمان با دستگاه وکیوم). پزشک در مواردی زایمان با وکیوم را به شما توصیه می کند که شما به مدت طولانی برای انجام زایمان تقلا کرده باشید و جایگاه جنین پایین و دهانه رحم کاملا باز شده باشد و یا این که ضربان قلب جنین چندان امیدوار کننده نباشد.

دستگاه وکیوم ممکن است صدای مکش داشته باشد اما در برخی موارد که سر نوزاد به اندازه کافی در کانال زایمان پایین قرار گرفته باشد و مشکل دیگری در میان نباشد که زایمان طبیعی را پیچیده سازد، در این موارد زایمان با وکیوم می تواند موثر واقع شود. اگر پزشک با استفاده از دستگاه خلا نتواند نوزاد را خارج سازد در آن صورت ممکن است به انجام سزارین نیاز داشته باشید.

آیا زایمان طبیعی یا واژینال با کمک دستگاه وکیوم به بی حسی نیاز خواهد داشت؟

اگر کیسه آب شما پاره نشده باشد پزشک غشاها را پاره خواهد کرد. پرستار یا پزشک از کاتتر (سوند) برای تخلیه مثانه استفاده می کنند. ممکن است ماده بی حسی موضعی به دیواره واژن تزریق شود تا قسمتی از ناحیه تناسلی که باز می شود در زایمان با دستگاه وکیوم بی حس گردد.

شما همچنین ممکن است به انجام اپیزیوتومی در حین زایمان طبیعی با وکیوم نیاز داشته باشید. اپیزیوتومی برشی کوچک است که در بافت بین واژن و مقعد ایجاد می گردد.

زایمان طبیعی با دستگاه وکیوم چگونه انجام می شود؟

در حین زایمان طبیعی با دستگاه وکیوم، پزشک از وسیله ای گرد شبیه به فنجان استفاده می کند تا سر نوزاد در کانال زایمان در آن قرار بگیرد. فنجان به پمپ خلا برقی متصل می شود به این ترتیب، فشار خلا ایجاد شده و این فشار سبب می شود تا فنجان به طور مطمئنی سر جنین را در بر گیرد. پزشک در حالی که به آرامی دسته متصل شده به فنجان را فشار می دهد از شما می خواهد تا فشار بیاورید. به این ترتیب کمک خواهید کرد تا جنین از کانال زایمان خارج شود.

عوارض زایمان با وکیوم برای فرزند شما بسیار اندک است. نوزادی که با کمک خلا متولد می شود ممکن است کمی کبودی در بالای سر خود داشته باشد که به آن سفالوهماتوم گفته می شود. این کبودی معمولا ظرف چند هفته بعد از زایمان با وکیوم، از بین می رود، اگر چه ممکن است زمان بیشتری برای محود شدن آن نیاز باشد. اگر فرزند شما دچار کبودی باشد احتمال ابتلا به زردی در او بیشتر خواهد بود. این بدان دلیل است که سلول های خونی قرمز در ناحیه کبودی تجزیه شده و ماده ای به نام بیلی روبین را آزاد می کنند. اگر مقدار این ماده در نوزاد بیش از اندازه شود سبب ایجاد زردی می گردد.

از آن جایی که در زایمان با وکیوم فشار به سر نوزاد وارد می شود احتمال خونریزی شبکیه یا خونریزی رتینال نیز وجود دارد. اگر چه در بارداری های طبیعی که در آن ها از دستگاه استفاده نمی شود هم احتمال بروز این عارضه وجود خواهد داشت. صدای دستگاه خلا در زایمان با وکیوم ممکن است کمی ترسناک به نظر برسد اما این شرایط موقتی است و تاثیرات طولانی مدتی را در پی ندارد.

انجام زایمان طبیعی یا واژینال با استفاده از دستگاه خلا ریسک پارگی واژن، پرینه و اسفنکتر مقعد را افزایش می دهد (خطرات زایمان با وکیوم).

زایمان با فورسپس چیست؟

در زایمان طبیعی با فورسپس پزشک دستگاهی به نام فورسپس را وارد واژن می کند (فورسپس نوعی انبرک جراحی می باشد که به شکل یک جفت قاشق است). این دستگاه وارد واژن شده و در دو طرف سر نوزاد قرار می گیرد. در طول انقباضات پزشک دسته انبرک کشیده و سر جنین را به آرامی بیرون می کشد. بنابراین فورسپس در زایمان طبیعی نقش کمکی ایفا می کند.

در زایمان با فورسپس ممکن است کمی دچار کبودی شوید اما این کبودی ظرف چند روز از بین خواهد رفت. در برخی موارد، نوزاد ممکن است در اثر فورسپس دچار کبودی شود. اما این کبودی ها معمولا ظرف چند روز برطرف خواهد شد. برخی اوقات محل اتصال فورسپس با جمجمه نوزاد می تواند منجر به ایجاد تاول هایی روی سر نوزاد بشود. این تاول ها ممکن است کمی ناخوشایند به نظر برسد اما ظرف چند روز آینده بهبودی حاصل خواهد شد. همچنین احتمال آسیب به عصب صورت نیز وجود دارد اما این آسیب ناشی از زایمان طبیعی با فورسپس معمولا موقتی است. احتمال بروز مشکلات جدی تر برای نوزاد نسبتا اندک خواهد بود.

انجام زایمان با فورسپس برای مادر خطرناک تر از جنین می باشد. زایمان فورسپس ریسک پارگی دهانه رحم، واژن، پرینه و اسفنکتر مقعد را افزایش می دهد.

در زایمان های طبیعی یا واژینال که از دستگاه استفاده می شود (زایمان با فورسپس و وکیوم)، دوره ریکاوری چقدر خواهد بود؟

اگر شما بیش از یک پارگی جزئی در زایمان زایمان با وکیوم داشته باشید، نیاز به بخیه خواهید داشت. در این صورت فرایند بهبود چند هفته به طول خواهد انجامید. در برخی موارد، بافت پیرامون ناحیه اپیزیوتومی پاره خواهد شد در نتیجه ممکن است پارگی تا اسفنکتر مقعد پیش رود که در صورت ترمیم کامل بیمار با مشکلی مواجه نمی شود. این نوع از پارگی می تواند در هر نوعی از زایمان واژن انجام شود، اما در زایمان هایی که با کمک دستگاه انجام می شود شایع تر می باشد.

بعد از انجام زایمان طولانی که به استفاده از دستگاه خلا و یا فورسپس (زایمان با وکیوم) نیاز داشته است شما ممکن است با مشکلاتی مواجه شوید همچنین ممکن است به دلیل تغییراتی که در لگن، ماهیچه ها و اعصاب پرینه اتفاق افتاده است دچار بی اختیاری ادراری شوید. اگر شما به دلیل اپیزیوتومی یا پارگی احساس درد داشته باشید ممکن است در برابر حرکات روده مقاومت کنید و بنابراین ممکن است دچار یبوست شوید.

دکتر انسیه سرابی

دکتر انسیه سرابی

جراح و متخصص زنان، زایمان و نازایی
سرکار خانم دكتر انسيه سرابي جراح و متخصص زنان، زایمان و نازایی از دانشگاه علوم پزشکی شیراز دارای بیش از 11 سال سابقه تخصصی می باشند.
 
تایید شده: توسط دکتر انسیه سرابی
برگرفته از: وبسایت https://www.babycenter.com

درباره دُروانا

دُروانا محلی برای تحقیق و پژوهش (فرهنگ دهخدا)
وبسایت دروانا در تلاش است با گردآوری ژورنال های تخصصی پزشکی، مجلات پزشکی، مقالات و مطالب علمی، از معتبرترین منابع جهانی، بستری را برای تحقیق و مطالعه فراهم نماید.
از تمامی پزشکانی که دُروانا را برای رسیدن به این هدف همراهی می نمایند، کمال تشکر را داریم.
با دروانا همراه شوید.

موضوعات ویژه