تاثیر چاقی بر بارداری پیامدهای شناخته شده ای مانند احتمال ابتلا به دیابت دوران بارداری می باشد. بارداری با چاقی مشکلاتی را برای مادر و جنین به همراه دارد. زنان باردار چاق برای پیشبرد بارداری به دریافت مراقبت های ویژه نیاز دارند.

دروانا: 

 تاثیر چاقی بر بارداری

حاملگی با وزن بالا ریسک بروز برخی مشکلات را در مادر افزایش می دهد. به عبارتی تاثیر چاقی بر بارداری عبارت است از:

  • ابتلا به دیابت دوران بارداری: زنان باردار چاق بیشتر در خطر ابتلا به دیابت دوران بارداری قرار دارند و این در مقایسه با زنانی است که دارای وزن نرمال می باشند.
  • پره اکلامپسی: احتمال بروز پره اکلامپسی به عنوان تاثیر چاقی بر بارداری شناخته می شود. زنان باردار چاق بیشتر در خطر تجربه این عارضه قرار دارند. از مشخصات پره اکلامپسی می توان به فشار خون بالا، آسیب به سایر ارگان ها و اغلب آسیب به کلیه ها اشاره کرد.
  • عفونت: عفونت نیز به عنوان تاثیر چاقی بر بارداری شناخته می شود. زنان باردار چاق بیشتر در خطر ابتلا به عفونت های ادراری قرار دارند. چاقی ریسک ابتلا به عفونت بعد از زایمان را افزایش می دهد و این صرف نظر از شیوه زایمان (طبیعی یا سزارین) می باشد.
  • بارداری طول کشیده: زنان باردار چاق با افزایش مدت زمان هفته های بارداری رو به رو هستند.
  • مشکلات وضع حمل: زنان باردار چاق بیشتر در خطر القای زایمان قرار دارند. چاقی سبب می شود نوع داروهای ضد درد به کار رفته و مقدار آن تغییراتی بیابد. بنابراین افزایش احتمال بروز مشکلات حین زایمان به عنوان تاثیر چاقی بر بارداری شناخته می شود.
  • سزارین: زایمان طبیعی زنان چاق با دشواری هایی همراه می باشد. همچنین احتمال انجام سزارین اورژانسی در زنان باردار چاق بالا است. از طرفی زنان باردار چاق بیشتر در خطر تجربه عوارض ناشی از زایمان قرار دارند. احتمال بروز عفونت های ناشی از زخم سزارین می تواند به عنوان تاثیر چاقی بر بارداری شناخته شود. زنان باردار چاق کمتر می توانند به طور موفقیت آمیزی بعد از تجربه زایمان سزارین زایمان طبیعی را تجربه کنند.
  • از دست رفتن بارداری: زنان باردار چاق در خطر سقط غیر عمدی جنین قرار دارند.

تاثیرات بارداری با چاقی در جنین عبارت است از:

  • ماکروزومی: زنان باردار چاق بیشتر در خطر تولد نوزادانی بزرگ تر از حد معمول قرار دارند. تحقیقات نشان می دهد هر چه وزن نوزاد در زمان تولد بالاتر باشد احتمال ابتلا به چاقی در دوران کودکی وجود دارد.
  • برخی شرایط مزمن: زنان باردار چاق در دوران بارداری با افزایش ریسک ابتلا به بیماری های قلبی عروقی و دیابت در فرزندان خود رو به رو هستند.
  • نواقص مادرزادی: تحقیقات نشان داده است افزایش احتمال بروز نواقص مادرزادی در جنین می تواند به عنوان تاثیر چاقی بر بارداری در نظر گرفته شود.

مراقبت های مخصوص بارداری در زنان چاق

زنان باردار چاق در طول دوران بارداری باید به دقت مانیتور شوند. بسته به شرایط متخصص زنان و زایمان گزینه های زیر را در زنان باردار چاق در نظر خواهد داشت:

  • تست اولیه برای بررسی احتمال دیابت بارداری: در زنانی که ریسک ابتلا به دیابت بارداری در آن ها متوسط است آزمایش تحمل گلوکز در هفته های 24 تا 28 بارداری انجام می شود. در مورد زنان باردار چاق این غربالگری ممکن است زودتر انجام گیرد. اگر چنانچه نتایج آزمایش تحمل گلوکز در زنان باردار چاق نرمال باشد در هفته 24 تا 28 دوباره این آزمایش تکرار خواهد شد. اما اگر نتایج نرمال نباشد تست های بیشتری انجام شده و در نهایت توصیه هایی پیرامون سنجش قند خون به زنان باردار چاق ارائه می شود.
  • سونوگرافی تاخیر یافته: سونوگرافی جنین معمولا در هفته 18 تا 20 بارداری انجام می شود تا رشد جنین مورد ارزیابی قرار گیرد. از آنجاییکه بافت چربی مانع از نفوذ امواج سونوگرافی می شود زنان باردار چاق به دلیل اضافه وزنی که دارند نمی توانند از اثربخشی سونوگرافی استفاده کافی ببرند.
  • اکوکاردیوگرافی جنین: متخصص زنان و زایمان ممکن است توصیه کند تا با استفاده از سونوگرافی تصویر دقیقی از قلب جنین در هفته های 22 تا 24 بارداری ایجاد شود. با انجام این تست احتمال بروز نقص مادرزادی در قلب جنین بررسی می شود.
  • ویزیت های مکرر پریناتال: مادامی که بارداری پیش می رود زنان باردار چاق برای مانیتور کردن وضعیت سلامت جنین خود نیاز به ویزیت های پریناتال بیشتری دارند. برای ارزیابی وضعیت رشد جنین و نحوه برنامه ریزی زایمان نیز به انجام سونوگرافی های مکرر نیازمندیم.
برگرفته از: وبسایت https://www.mayoclinic.org

درباره دُروانا

دُروانا محلی برای تحقیق و پژوهش (فرهنگ دهخدا)
وبسایت دروانا در تلاش است با گردآوری ژورنال های تخصصی پزشکی، مجلات پزشکی، مقالات و مطالب علمی، از معتبرترین منابع جهانی، بستری را برای تحقیق و مطالعه فراهم نماید.
از تمامی پزشکانی که دُروانا را برای رسیدن به این هدف همراهی می نمایند، کمال تشکر را داریم.
با دروانا همراه شوید.

موضوعات ویژه