تعیین جنسیت فرزند با رژیم غذایی، استفاده از برخی ترکیبات اسیدی یا بازی برای تغییر شرایط محیط واژن همچنین محاسبه زمان تخمک گذاری از مواردی است که اثبات نشده است. اگر چه برخی تحقیقات نشان می دهدی بین تغذیه و جنسیت ارتباطی وجود دارد.

دروانا: 

 رژیم غذایی برای تعیین جنسیت قبل از بارداری 

استفاده از صبحانه غنی از غلات و داشتن رژیم غذایی غنی از پتاسیم می تواند شما را در داشتن فرزند پسر یاری کند. آیا چنین نتیجه ای منطقی به نظر می رسد؟

در تحقیقی که چندین سال پیش انجام گرفته است محققین مشاهده کردند خانم هایی که از صبحانه غنی از غلات و رژیم سرشار از پتاسیم استفاده می کنند بیشتر فرزند پسر به دنیا می آورند و این در مقایسه با مادرانی بود که کمتر از غلات و پتاسیم استفاده می کردند. باید دقت داشت در این تحقیق تنها مشاهده شد که ممکن است بین مصرف برخی ترکیبات و داشتن فرزند پسر ارتباطی وجود داشته باشد. بنابراین در تفسیر این نتایج باید آگاه و مسئولانه برخورد کنیم. هیچ اثباتی وجود ندارد که نشان دهد تعیین جنسیت از طریق رژیم غذایی ممکن می باشد.

مشاهدات مربوط به رژیم غذایی و تعیین جنسیت جنین تنها محدود به غلات یا مصرف رژیم غذایی سرشار از پتاسیم نیست. این لیست فراتر نیز می باشد.

در تحقیقی که در انگلیس انجام گرفت با بررسی روند تغذیه 740 خانم قبل از آبستن شدن مشخص گشت خانم هایی که در وعده صبحانه بیشتر از غلات استفاده می کردند همچنین غذاهای سرشار از پتاسیم را در رژیم غذایی خود داشتند و کالری روزانه بیشتری دریافت می کردند در مقایسه با کسانی که اغلب صبحانه نمی خوردند و از کالری کمتری استفاده می کردند، بیشتر فرزند پسر به دنیا می آوردند.

مشخص نیست که آیا کالری و یا مواد مغذی می تواند در تعیین جنسیت تاثیری داشته باشد یا خیر. اما چنین ارتباطی در حیوانات نیز مشاهده شده است که مادرانی با تغذیه مناسب بیشتر فرزند نر خواهند داشت و مادرانی با تغذیه ضعیف تر بیشتر فرزند ماده به دنیا می آورند.

به طور کلی در بین فرضیات تکاملی که وجود دارد به نظر می رسد والدینی که در شرایط مساعد به سر می برند بیشتر با احتمال داشتن فرزند پسر مواجه اند. به عبارتی ممکن است در دسترس بودن منابع و سایر فاکتورها بتواند بر جنسیت تاثیر داشته باشد. برای مثال در تحقیقی که انجام شد نتایج حاکی از آن بود همسرهایی با تغذیه ضعیف بیشتر فرزند ماده به دنیا می آوردند و همسترهایی با رژیم غذایی محدود چنین نبودند.

روش هایی با تکنولوژی اندک در تعیین جنسیت جنین

برخی رویکردهایی که به انتخاب جنسیت جنین کمک می کند عبارت است از:

  • زمانبندی نزدیکی جنسی به نحوی که نزدیک به زمان تخمک گذاری باشد. این رویکرد می تواند احتمال ایجاد فرزند پسر را افزایش دهد. منطق این رویکرد چنین است که کروموزوم X (که منجر به جنسیت دختر می گردد) سخت تر می باشد اما کروموزوم Y (که منجر به جنسیت پسر می گردد) کمی شکنده تر است. بنابراین داشتن نزدیکی در زمان نزدیک به تخمک گذاری احتمال غالب شدن کروموزوم Y را بیشتر فراهم می کند.
  • تغییر محیط واژن شاید در تعیین جنسیت جنین دخیل باشد. گفته می شود اسیدی کردن محیط واژن با استفاده از آب ولرم و سرکه می تواند محیط را برای فرزند دختر سازگار تر سازد از طرفی قلیایی کردن محیط واژن با استفاده از بی کربنات سدیم یا جوش شیرین نیز می تواند محیط را برای فرزند پسر مطلوب تر سازد (تعیین جنسیت با جوش شیرین).
  • برخی پوزیشن ها زمان نزدیکی جنسی ممکن است در تعیین جنسیت جنین دخالت داشته باشد.

به طور کلی متخصصین زنان در مورد موارد مطرح شده تواقفی ندارند و خیلی از آن ها موارد پیشنهاد شده را رد می کنند. به عقیده خیلی از متخصصین زنان تکنیکی وجود ندارد که بتواند در مورد تعیین جنسیت جنین موثر باشد.

لازم به ذکر است هیچ یک از موارد مطرح شده اثبات نگشته است و تنها برخی یافته ها نشان داده ممکن است غذا یا زمانبندی نزدیکی ارتباطی با افزایش نرخ تولد یک جنس داشته باشد اما این بدان معنی نیست این یافته ها اثبات شده و یا مکانیسم آن ها مشخص گردیده است.

اما برخی از پزشکان متخصص زنان نیز طرفدار تکنیک های مطرح شده هستند. به نظر آن ها با تغییر در شیمی بدن (به لحاظ اسیدی یا بازی بودن) می توان شانس بارداری با جنسیت مطلوب را در افراد تقویت کرد.

برای مثال برخی کمپانی ها توصیه می کنند آن هایی که خواهان فرزند دختر می باشند از مصرف نمک اجتناب کنند (تعیین جنسیت جنین با نمک) و مقدار پروتئین بیشتری استفاده کنند.

خطرات و هشدارهایی در مورد انتخاب جنسیت فرزند

به نظر می رسد تغییر در روند رژیم غذایی بی ضرر است اما در برخی موارد باید احتیاط شود؛ زیرا محدود کردن کالری مصرفی یا برخی مواد مغذی به امید داشتن فرزند دختر می تواند خطراتی را برای مادر و جنین در پی داشته باشد.

داشتن نزدیکی در قبل یا بعد از تخمک گذاری می تواند شانس بارداری را به طور کلی کاهش دهد زیرا ممکن است والدین در محاسبه بازه تخمک گذاری اشتباه کنند و تخمین نادرستی داشته باشند.

به طور کلی شانس بارداری در هر ماه اندک است. اگر نزدیکی زودتر یا بعد از تخمک گذاری اتفاق بیفتد شانس بارداری ممکن است کاهش بیابد.

از طرفی اگر گزینه های اسیدی یا بازی را برای تعیین جنسیت در نظر داشته باشیم در آن صورت تغییر pH می تواند محیط را برای اسپرم نامساعد سازد.

برگرفته از: وبسایت https://www.webmd.com
برچسب‌ها

درباره دُروانا

دُروانا محلی برای تحقیق و پژوهش (فرهنگ دهخدا)
وبسایت دروانا در تلاش است با گردآوری ژورنال های تخصصی پزشکی، مجلات پزشکی، مقالات و مطالب علمی، از معتبرترین منابع جهانی، بستری را برای تحقیق و مطالعه فراهم نماید.
از تمامی پزشکانی که دُروانا را برای رسیدن به این هدف همراهی می نمایند، کمال تشکر را داریم.
با دروانا همراه شوید.

موضوعات ویژه