خون بند ناف چیست؟ بانک خون بند ناف چه تعریفی دارد و چه کسانی میتوانند از خون بند ناف استفاده کنند؟ خون بند ناف به خون موجود در بند ناف نوزاد اشاره دارد که حاوی سلول های بنیادی می باشد. رویکردهای درمانی حاصل از سلول های بنیادی بسیار امیدوار کننده است که از جمله آن می توان به درمان سرطان با سلول بنیادی اشاره کرد. برای مثال کاربرد سلول های بنیادی در درمان سرطان خون تولید سلول های سالم در بدن بیمار می باشد.

دروانا: 

 خون بند ناف چیست؟

خون بند ناف خونی است که در بند ناف نوزاد وجود دارد. خون بند ناف حاوی سلول های بنیادی است که می تواند رشد کرده و به عروق خونی، ارگان ها و بافت ها تبدیل شود.

سلول های بنیادی بند ناف می تواند برای کمک به بیماران مبتلا به اوتیسم، آسیب های مغزی و سایر مشکلات موثر واقع شود. سلول های بنیادی بند ناف می تواند برای درمان طیفی از بیماری ها مورد توجه قرار بگیرد. خون بند ناف نوزاد می تواند در زمان تولد جمع آوری شده و برای مصارف آینده ذخیره گردد.

بانک خون بند ناف چیست؟

بانک خون بند ناف شامل خون باقی مانده در بند ناف و جفت نوزاد می باشد که برای مصارف آینده ذخیره می گردد. خون بند ناف حاوی سلول های حیات بخشی است که سلول های بنیادی بند ناف نام دارد.

برای ذخیره خون بند ناف دو گزینه عمده پیش رو دارید:

  • شما می توانید خون بند ناف نوزاد خود را به بانک اهدا کنید تا در موارد لزوم برای افرادی مورد استفاده قرار گیرد که بدان نیاز دارند.
  • همچنین می توانید خون بند ناف نوزاد را در فضایی خصوصی در بانک اهدای خون ذخیره نمایید تا در موارد لزوم برای استفاده شخصی در خانواده شما مورد توجه قرار داشته باشد.

خون بند ناف چطور جمع آوری می شود؟

خون بند ناف درست بعد از تولد جمع آوری می شود. فرایند جمع آوری بدون درد است و برای مادر و نوزاد خطری در پی ندارد. به عبارتی در روند وضع حمل و زایمان اختلالی ایجاد نخواهد شد. مراحل جمع آوری خون بند ناف عبارت است از:

  • بستن و بریدن بند ناف

بعد از اینکه نوزاد متولد گردید، جدا از روش زایمان، بند ناف محکم بسته شده و به طور معمول بریده می شود. تصور بر این است که تاخیر در بستن بند ناف می تواند بر کیفیت سلول های بنیادی جمع آوری شده تاثیر بگذارد.

  • استخراج خون از بند ناف

پزشک سوزنی را وارد ورید بند ناف در قسمتی از بند ناف می کند که هنوز به جفت متصل می باشد. این سوزن هرگز به فرزند شما نزدیک نخواهد شد. با استفاده از سوزن خون از بند ناف خارج شده و معمولا 28 تا 140 گرم خون جمع آوری می گردد. کل این فرایند کمتر از ده دقیقه به طول می انجامد.

  • انتقال خون به بانک

خون جمع آوری شده سپس به بانک خون بند ناف منتقل می گردد، در آنجا تست شده و فراوری می شود و برای ذخیره طولانی مدت آماده می گردد. در برخی بانک ها علاوه بر خون بند ناف بخشی از بند ناف نیز جمع آوری می شود. بافت بند ناف حاوی سلول های بنیادی می باشد که متفاوت از خون بند ناف است و محققان در حال حاضر در مورد کاربردهای احتمالی و فواید نگهداری بند ناف در حال تحقیق و بررسی می باشند.

مزیت جمع آوری خون بند ناف چیست؟

 خون بند ناف منبع غنی از سلول های بنیادی خون می باشد. این سلول های بنیادی در تشکیل خون و سیستم ایمنی نقش بسزایی دارند. سلول های بنیادی بند ناف می توانند به سایر سلول ها تمایز یابند. سلول های بنیادی می تواند به ترمیم بافت ها، ارگان ها و عروق خونی کمک کند. سلول های بنیادی در مغز استخوان، رویان انسان، بافت دوران جنینی، فولیکول های مو، دندان کودک، چربی، خون در حال گردش و ماهیچه ها یافت می شود. هر بخشی از بدن حاوی مقادیری از سلول های بنیادی می باشد اما اغلب آن ها آن قدر منابع غنی نیستند که به منظور کارکردهای درمانی قابل برداشت باشند.

سلول های بنیادی در درمان سرطان

در بیماران مبتلا به لوکمیا استفاده از شیمی درمانی سبب می شود بدن از سلول های بیمار رها شود سپس تولید سلول های نرمال خونی آغاز می شود. وقتی چنین شود دیگر بیماری بهبود یافته است. اگر بیماری با این رویکرد درمان نشود و یا بیماری دوباره عود کند در آن صورت پزشک پیوند سلول های بنیادی را پیشنهاد خواهد کرد. در این روش استفاده از سلول های بنیادی حاصل از مغز استخوان، خون محیطی یا بند ناف افراد سالم می تواند به ایجاد سلول های جدید خونی و تقویت سیستم ایمنی بیانجامد. به این ترتیب بیمار شانس بهتری خواهد داشت. بنابراین درمان سرطان خون با سلول های بنیادی منجر به تولید سلول های سالم خواهد گردید.

بر خلاف سلول های بنیادی موجود در مغز استخوان یا خون محیطی، سلول های بنیادی بند ناف سلول های نابالغ هستند و هنوز نمی دانند چطور باید به عوامل خارجی حمله کنند. بنابراین بهتر می توانند با بدن میزبان مطابق شوند و همچنین احتمال رد پیوند نیز کمتر است. 

خون بند ناف برای چه کسانی قابل استفاده است؟ 

سلول های بنیادی بند ناف می تواند به طور موفقیت آمیزی بیش از 80 نوع بیماری متفاوت از جمله برخی سرطان ها، اختلالات خونی و نواقص سیستم ایمنی را درمان کند. برخی از بیماریهای قابل درمان با خون بند ناف عبارت است از لوکمیا، آنمی آپلاستیک، بیماری هوچکین و لنفومای غیر هوچکین اشاره کرد. درمان سرطان با سلول بنیادی از رویکردهای مورد توجه می باشد.

پیوند خون بند ناف به عنوان درمانی برای تالاسمی و آنمی داسی شکل نیز گزینه ای قابل قبول می باشد. همچنین سلول های بنیادی بند ناف می تواند در درمان برخی اختلالات متابولیک نیز استفاده شود که در برخی موارد می تواند کشنده باشد.

آیا بهترین راه آن است که از سلول های بنیادی خود فرد برای درمان استفاده شود؟

نه لزوما چنین نیست. وقی پزشک از سلول های بنیادی خود بیمار برای او استفاده می کند دیگر نگرانی درمورد رد کردن پیوند و یا واکنش علیه آن وجود ندارد. اما باید توجه داشت در برخی موارد که بدن سلول های غلطی را تولید می کند برای مثال در برخی بیماری های ژنتیکی یا سرطان ها، ضروری است که از سلول های بنیادی اهدایی برای درمان استفاده شود؛ زیرا احتمالا سلول های بنیادی بیمار حاوی همان نواقص ژنتیکی می باشد که منجر به ایجاد سرطان یا بیماری گردیده است.

دکتر مینا اکرمی

دکتر مینا اکرمی

جراح و متخصص زنان، زایمان و نازایی
سرکار خانم دکتر مینا اکرمی دارای بورد تخصصی در رشته زنان، زایمان و نازایی از دانشگاه علوم پزشکی تهران می باشند. همچنین خانم دکتر اکرمی عضو انجمن علمی جراحان زنان و زایمان البرز و انجمن جراحان زنان و زایمان تهران هستند.
 
تایید شده توسط دکتر مینا اکرمی
برگرفته از: وبسایت https://www.babycenter.com

درباره دُروانا

دُروانا محلی برای تحقیق و پژوهش (فرهنگ دهخدا)
وبسایت دروانا در تلاش است با گردآوری ژورنال های تخصصی پزشکی، مجلات پزشکی، مقالات و مطالب علمی، از معتبرترین منابع جهانی، بستری را برای تحقیق و مطالعه فراهم نماید.
از تمامی پزشکانی که دُروانا را برای رسیدن به این هدف همراهی می نمایند، کمال تشکر را داریم.
با دروانا همراه شوید.

موضوعات ویژه