آیا مصرف آنتی بیوتیک در بارداری بی خطر است؟ استفاده از برخی آنتی بیویتک ها در بارداری بی خطر می باشند اما برخی دیگر به عنوان آنتی بیوتیک ممنوع در بارداری شناخته می شوند. برای مثال مصرف سفالکسین در دوران بارداری گزینه نسبتا مناسبی می باشد. به طور کلی عوارض آنتی بیوتیک در بارداری به فاکتورهای متعدد از جمله هفته بارداری، نوع آنتی بیوتیک و مقدار مصرف آن بستگی دارد.

دروانا:

آیا مصرف آنتی بیوتیک در بارداری بی خطر است؟

 آنتی بیوتیک ها در بارداری عموما نسخه می شوند. اما در انتخاب آنتی بیوتیک ها در بارداری باید دقت نمود. به عبارتی برخی آنتی بیوتیک ها در دوران بارداری انتخاب مناسبی محسوب می شوند. برای مثال مصرف آنتی بیوتیک آموکسی سیلین در دوران بارداری مجاز است. اما برخی دیگر از آنتی بیوتیک ها به عنوان آنتی بیوتیک ممنوع در بارداری شناخته می شوند. بی خطر بودن مصرف آنتی بیوتیک در بارداری به فاکتورهای متعددی بستگی دارند. از جمله فاکتورهای موثر عبارت است از نوع آنتی بیوتیک مصرفی، هفته بارداری هنگام مصرف آنتی بیوتیک، مقدار مصرف آنتی بیوتیک و مدتی که آنتی بیوتیک باید مورد استفاده قرار بگیرد.

در ادامه لیستی از آنتی بیوتیک های مجاز در بارداری معرفی می شود:

در مورد مصرف مترونیدازول در دوران بارداری ابهاماتی وجود دارد. مترونیدازول معمولا کاربردی ندارد. برخی متخصصین بر این باورند مصرف مترونیدازول در دوران بارداری ممکن است نواقصی را در جنین به همراه داشته باشد. اما بر اساس تحقیقات انجام شده می توان مصرف مترونیدازول در دوران بارداری را گزینه مناسبی در نظر گرفت.

اگر شما به طور مکرر از ابتلا به عفونت های مسیر ادراری در دوران بارداری رنج می برید و یا اگر عفونت به کلیه های رسیده است، در این شرایط پزشک استفاده از نیتروفورانتوئین را برای شما در نظر خواهد گرفت. نیتروفورانتوئین از جمله آنتی بیوتیک های مجاز در بارداری در نظر گرفته می شود. مصرف نیتروفورانتوئین در هفته های 36 بارداری باید قطع شود زیرا ممکن است سبب تخریب برخی از سلول های قرمز خونی جنین شود. 

همانطور که عنوان شد برخی آنتی بیوتیک ها به عنوان آنتی بیوتیک ممنوع در بارداری شناخته می شود؛ زیرا این آنتی بیوتیک ها خطراتی را در طول بارداری برای جنین به همراه دارند. برای مثال تتراسایکلین ها می توانند سبب تغییر رنگ دندان فرزند در سه ماهه دوم و سوم بارداری شوند (برای مثال داکسی سایکلین و مینوسایکلین). به طور کلی تتراسایکلین ها برای درمان آکنه و عفونت های تنفسی مورد توجه قرار دارند. تتراسایکلین ها معمولا بعد از هفته پانزدهم بارداری توصیه نمی شوند. استرپتومایسین که جز آنتی بیوتیک های آمینوگلیکوزیدی می باشد آنتی بیوتیک ممنوع در بارداری شناخته می شود؛ زیرا می تواند سبب از دست رفتن شنوایی در جنین شود.

اگر استفاده از آنتی بیوتیک بهترین راه برای درمان شما در دوران بارداری باشد پزشک متخصص زنان و زایمان مناسب ترین و بی خطر ترین آنتی بیوتیک با کمترین دوز موثر را برای درمان در نظر خواهد گرفت. اگر در مورد استفاده از آنتی بیوتیک در بارداری نگرانی هایی دارید آن را با پزشک متخصص زنان و زایمان در میان سازید.

اگر انتخابی به غیر استفاده از آنتی بیوتیک ها در بارداری ندارید، مصرف ویتامین های پریناتال را فراموش نکنید؛ زیرا برخی تحقیقات نشان می دهد مصرف روزانه فولیک اسید (حداقل 400 میکروگرم در روز) می تواند عوارض آنتی بیوتیک در بارداری را کاهش دهد.

در درمان عفونت های واژینال در دوران بارداری، آنتی بیوتیک های موضعی به خوراکی ترجیح داده می شوند. استفاده از اغلب آنتی بیوتیک ها ایمن    هستند به جز خانواده داکسی سایکلین و برخی انواع دیگر که می توانند روی جنین تاثیر گذار باشند. به طور کلی مصرف هر نوع آنتی بیوتیک در دوران بارداری باید تحت نظر پزشک متخصص زنان صورت گیرد.

برگرفته از: وبسایت https://www.mayoclinic.org

درباره دُروانا

دُروانا محلی برای تحقیق و پژوهش (فرهنگ دهخدا)
وبسایت دروانا در تلاش است با گردآوری ژورنال های تخصصی پزشکی، مجلات پزشکی، مقالات و مطالب علمی، از معتبرترین منابع جهانی، بستری را برای تحقیق و مطالعه فراهم نماید.
از تمامی پزشکانی که دُروانا را برای رسیدن به این هدف همراهی می نمایند، کمال تشکر را داریم.
با دروانا همراه شوید.

موضوعات ویژه