آیا شیمی درمانی باعث نازایی می شود؟ آیا بارداری بعد از شیمی درمانی ممکن است؟ در مقاله پیش رو سعی داریم به درک سرطان و بارداری و امکان بارداری پس از سرطان در خانم ها بپردازیم.

دروانا: 

 سرطان و بارداری

امکان بارداری بعد از درمان سرطان 

درمان سرطان تاثیر عمده ای بر قدرت باروری دارد. اگر شما به سرطان دچار شده و دوره درمانی را پیش رو دارید، دانستن حقایقی در مورد گزینه هایی که به حفظ قدرت باروری در شما کمک می کند، می تواند بسیار تاثیر گذار باشد. اگر شما در حال درمان سرطان می باشید ابتدا باید بدانید که درمان سرطان به چه نحو می تواند بر قدرت باروری شما تاثیر بگذارد. همچنین باید بدانید چطور می توانید قبل از آغاز درمان سرطان قدرت باروری خود را حفظ کنید. بنابراین خبر امیدوار کننده این است که با توجه به برخی اقدامات، امکان بارداری بعد از شیمی درمانی یا به طور کلی بارداری بعد از درمان سرطان ممکن خواهد بود.

درمان سرطان چگونه می تواند بر باروری شما تاثیر بگذارد؟

آیا شیمی درمانی باعث نازایی می شود؟ برخی درمان های سرطان و از جمله شیمی درمانی می تواند به قدرت باروری شما آسیب رسانده و یا سبب ایجاد ناباروری در شما گردد. این تاثیرات ممکن است دائم یا موقتی باشد. احتمال اینکه درمان سرطان بتواند بر قدرت باروری تاثیر بگذارد به نوع و مرحله سرطان، درمان سرطان و سن بیمار در زمان درمان بستگی دارد.

قدرت باروری در زنان ممکن است با درمان هایی مانند برداشتن رحم یا تخمدان ها همراه باشد. درمان سرطان می تواند بر تخمک، میزان هورمون ها یا عملکرد تخمدان ها، رحم یا دهانه رحم تاثیر بگذارد. بعد از انجام برخی درمان ها احتمال بروز یائسگی زودرس با افزایش سن وجود دارد. همچنین خانم هایی که سن بیشتری دارند به دنبال درمان سرطان، مستعد آسیب دائمی به تخمدان ها نیز می باشند.

تاثیر شیمی درمانی بر باروری و رادیوتراپی نیز بستگی به نوع دارو و یا اندازه و موقعیت تابش دارد. شدید ترین آسیب های ناشی از رادیوتراپی آسیب هایی است که در اثر تابش به تخمدان ها ایجاد می شود. در بین داروهای شیمی درمانی نیز عوامل آلکیله کننده بیشترین آسیب را به قدرت باروری می رسانند.

آیا بارداری بعد از درمان سرطان ممکن است؟

در بخش پیشین به بررسی ارتباط بین شیمی درمانی و حاملگی و یا پرتودرمانی و حاملگی پرداختیم و برای مثال دانستیم امکان یائسگی بعد از شیمی درمانی وجود دارد. اگر شما قصد درمان سرطان را دارید و اگر می خواهید قدرت باروری در شما حفظ گردد ابتدا باید در مورد گزینه هایی که پیش رو دارید با متخصص انکولوژیست یا متخصص باروری مشورت کنید. قدرت باروری شما حتی با یک جلسه درمان سرطان نیز می تواند تحت تاثیر قرار گیرد. خانم ها گزینه هایی برای حفظ امکان بارداری پس از سرطان پیش رو دارند که اغلب در چرخه های قاعدگی انجام می گیرد. گزینه های پیش روی خانم ها عبارت است از:

  • Embryo cryopreservation: در این روش تخمک ها از تخمدان ها برداشته می شود و سپس در شرایط آزمایشگاهی یا آی وی اف لقاح صورت می پذیرد. سپس رویان حاصل شده فریز و ذخیره می گردد. معمولا در شروع چرخه قاعدگی، تخمدان های شما با استفاده از داروهای هورمونی سنتتیک به تخمک گذاری تحریک می شوند تا تخمک هایی تولید گردد. سپس تخمک های بالغ برداشته می شوند و با اسپرم حاصل از پدر و یا اسپرم اهدایی ترکیب می شوند. رویان حاصل شده در نهایت فریز می گردد. این روش شانس موفقیت بالایی دارد. زمانبندی برای تحریک تخمدان ها ممکن است شروع درمان سرطان را بین دو تا سه هفته به تاخیر بیندازد، اما تحقیقات نشان می دهد که تحریک تصادفی تخمدان نیز می تواند موفقیت آمیز باشد.
  • فریز کردن تخمک یا oocyte cryopreservation: همانند روش ذکر شده در پاراگراف قبلی، در این مورد نیز مادر باید از هورمون های سنتتیک استفاده کند تا تخمک گذاری تقویت شده و تخمک ها برداشته شوند. سپس تخمک لقاح نیافته فریز خواهد شد؛ بدین ترتیب امکان بارداری پس از سرطان فراهم می گردد.
  • Gonadal shielding: اگر درمان سرطان در شما مبتنی بر پرتو درمانی در ناحیه ای از لگن باشد در این صورت می توان با استفاده از محافظ دقیقی که کار گذاشته می شود ارگان های باروری را از تماس با پرتوهای درمانی محافظت کرده و بدین ترتیب به حفظ قدرت باروری کمک کرد.
  • جایجایی تخمدان یا اوفوروپکسی: در طول این روش یک یا هر دو تخمدان ها با استفاده از جراحی کمی جا به جا می شوند تا از تابش درمانی در امان بمانند. این روش در خانم هایی توصیه می شود که باید رادیوتراپی را در تومورهای غیر لگنی انجام دهند. این روش برای شیمی درمانی مناسب نخواهد بود. اما باید یادآور شد با وجود محافظتی که از تخمدان ها به عمل می آید باز هم احتمال آسیب رسیدن به تخمدان ها در طی درمان سرطان وجود خواهد داشت.
  • برداشتن سرویکس یا دهانه رحم: اگر شما در مراحل اولیه سرطان دهانه رحم قرار داشته باشید در آن صورت این شیوه می تواند به محافظت از رحم شما کمک کند.

در حال حاضر روش زیر در مورد حفظ قدرت بارداری بعد از درمان سرطان در خانم ها در دست بررسی قرار دارد:

  • Ovarian tissue cryopreservation: در این روش بافت تخمدان با استفاده از جراحی برداشته و فریز می شود. سپس بعد از درمان دوباره در بدن قرار داده می شود.
  • مهار تخمدان قبل از شروع درمان سرطان: در این روش محافظتی با استفاده از هورمون ها ابتدا عملکرد تخمدان مهار می شود تا از تخمک ها در طول پروسه درمان سرطان محافظت به عمل آید.
برگرفته از: وبسایت https://www.mayoclinic.org

درباره دُروانا

دُروانا محلی برای تحقیق و پژوهش (فرهنگ دهخدا)
وبسایت دروانا در تلاش است با گردآوری ژورنال های تخصصی پزشکی، مجلات پزشکی، مقالات و مطالب علمی، از معتبرترین منابع جهانی، بستری را برای تحقیق و مطالعه فراهم نماید.
از تمامی پزشکانی که دُروانا را برای رسیدن به این هدف همراهی می نمایند، کمال تشکر را داریم.
با دروانا همراه شوید.

موضوعات ویژه