نکاتی مانند توجه به زمان تخمک گذاری، داشتن وزن مناسب، عدم استفاده از سیگار و الکل می تواند سبب افزایش شانس باروری در خانم ها شود. در مقاله زیر به بررسی نکاتی می پردازیم که سبب افزایش شانس باردار شدن می گردد.

دروانا: 

 چگونه باردار شویم

اگر به دنبال باردار شدن هستید نکات زیر می تواند شما را یاری سازد.

پیش بینی زمان تخمک گذاری

درک اینکه چه زمان تخمک گذاری روی می دهد می تواند شانس باردار شدن را افزایش دهد. همواره به خاطر داشته باشید که داشتن نزدیکی پنج روز قبل از تخمک گذاری و روز تخمک گذاری می تواند شانس باردار شدن را افزایش دهد.

تخمک گذاری چیست؟

تخمک گذاری پروسه ای است که طی آن تخمک بالغ از تخمدان ها رها می گردد. تخمک پس از رهایی از تخمدان تنها به مدت 12 تا 24 ساعت قابلیت بارور شدن دارد. علاوه بر این اسپرم می تواند به مدت پنج روز بعد از نزدیکی در مسیر باروری خانم باقی بماند. بنابراین زمانی شانس بارداری افزایش می یابد که در زمان تخمک گذاری اسپرم در لوله فالوپ وجود داشته باشد.

چرخه قاعدگی خانم ها به طور متوسط 28 روز می باشد. در این شرایط تخمک گذاری 14 روز قبل از شروع چرخه بعدی رخ می دهد. اما در اغلب خانم ها تخمک گذاری چهار روز قبل یا بعد از میانه چرخه روی می دهد. اگر طول چرخه شما 28 روز نمی باشد بهتر است ابتدا طول چرخه و روز میانی آن را با استفاده از تقویم قاعدگی بیابید و سپس زمان تخمک گذاری را پیش بینی کنید.

علاوه بر توجه به زمانبندی می توانید سایر علائم تخمک گذاری را نیز در نظر داشته باشید:

  • تغییر در ترشحات واژن: درست قبل از تخمک گذاری شما متوجه ترشحات شفافی از واژن خواهید شد. بعد از تخمک گذاری نیز ترشحات دهانه رحم کاهش یافته و ضخیم می گردد.
  • تغییر در دمای پایه بدن: دمای پایه بدن شما در حال استراحت و در طول دوران تخمک گذاری کمی افزایش می یابد. با استفاده از دماسنج های مخصوص می توانید دمای پایه بدن خود را اندازه گیری کنید. بهترین زمان برای اندازه گیری دمای بدن صبح هنگام قبل از خروج از رختخواب می باشد. نتایج حاصل از اندازه گیری دمای بدن خود را ثبت کنید و به دنبال الگویی برای آن باشید. دو تا سه روز قبل از افزایش دمای پایه بدن زمان مناسبی برای نزدیکی می باشد.
  • استفاده از کیت های تخمک گذاری: این کیت ها مقدار افزایش هورمون ها را در نمونه ادرار اندازه گیری می کنند. به این ترتیب شما می توانید زمان تخمک گذاری را پیش بینی کنید.

قدرت باروری خود را به حداکثر برسانید

نکات زیر شما را یاری می سازد تا قدرت باروری و شانس باردار شدن را افزایش دهید:

  • به طور منظم نزدیکی داشته باشید: برای افزایش شانس باردار شدن بهتر است هر روز یا یک روز در میان نزدیکی داشته باشید.
  • داشتن نزدیکی در زمان تخمک گذاری: اگر داشتن نزدیکی به طور روزانه برای شما ممکن نمی باشد بهتر است پس از پایان یافتن پریود، دو تا سه روز در هفته نزدیکی داشته باشید.
  • وزن خود را در محدوده نرمال نگاه دارید: داشتن اضافه وزن یا وزنی کمتر از حد نرمال ریسک ابتلا به اختلال در تخمک گذاری را افزایش می دهد.
  • با پزشک خود در مورد قصد باردار شدن صحبت کنید. پزشک می تواند وضعیت کلی سلامت را در شما ارزیابی کند و تغییراتی را پیشنهاد دهد که شانس باردار شدن را در شما افزایش دهد. قبل از باردار شدن استفاده از قرص های فولیک اسید را فراموش نکنید؛ زیرا استفاده از این قرص می تواند احتمال بروز برخی نواقص در جنین را کاهش دهد.

همچنین برای افزایش شانس باردار شدن می توانید نکات زیر را نیز در نظر داشته باشید:

  • عدم استفاده از سیگار: سیگار تاثیرات منفی بر باروری دارد. اگر از سیگار استفاده می کنید قبل از باردار شدن به منظور کنار گذاشتن مصرف سیگار با پزشک مشورت کنید.
  • از الکل استفاده نکنید: نوشیدن الکل شانس بارداری را کاهش می دهد. اگر قصد باردار شدن دارید باید مصرف الکل را کنار بگذارید.
  • مصرف کافئین را کاهش دهید: تحقیقات به درستی نشان نداده است بین مصرف زیاد کافئین و ناباروری ارتباطی وجود دارد. اما اغلب متخصصین بر این باورند که محدود کردن مقدار مصرف کافئین به مقداری کمتر از 200 میلی گرم در روز در افزایش نرخ موفقیت باروری نقش دارد.
  • نسبت به خطرات فعالیت های فیزیکی شدید آگاه باشید: انجام فعالیت های فیزیکی شدید می تواند تخمک گذاری را مهار کرده و تولید هورمون پروژسترون را در بدن کاهش دهد. اگر وزن سالمی دارید و به فکر باردار شدن هستید باید انجام فعالیت های شدید بدنی را به کمتر از 5 ساعت در هفته کاهش دهید. اگر به اضافه وزن دچارید باید با مشورت پزشک بدانید که چه فعالیت های فیزیکی برای شما مناسب است.
  • در مورد داروهای مصرفی خود با پزشک مشورت نمایید: برخی داروها می تواند بر قدرت باروری شما تاثیر بگذارد.

چه زمان باید به پزشک مراجعه کرد؟

در صورتی داشتن نزدیکی های محافظت نشده در بازه ای به مدت حداقل یک سال و عدم حصول بارداری باید به پزشک مراجعه کنید. اگر بالای 35 سال هستید و همسر شما نیز از شرایط جسمی سالمی برخوردار است بهتر است قبل از باردار شدن با پزشک مشورت کنید.

ناباروری می تواند مردان و زنان را تحت تاثیر قرار دهد. امروزه درمان های زیادی برای رفع مشکل ناباروری در خدمت انسان ها قرار دارد. بسته به نوع مشکل، متخصص زنان، اورولوژیست و پزشک خانواده می توانند به شما کمک کنند. در برخی موارد استفاده از متخصص ناباروری بهترین گزینه می باشد.

 

برگرفته از: وبسایت https://www.mayoclinic.org
برچسب‌ها

درباره دُروانا

دُروانا محلی برای تحقیق و پژوهش (فرهنگ دهخدا)
وبسایت دروانا در تلاش است با گردآوری ژورنال های تخصصی پزشکی، مجلات پزشکی، مقالات و مطالب علمی، از معتبرترین منابع جهانی، بستری را برای تحقیق و مطالعه فراهم نماید.
از تمامی پزشکانی که دُروانا را برای رسیدن به این هدف همراهی می نمایند، کمال تشکر را داریم.
با دروانا همراه شوید.

موضوعات ویژه