از عوارض کمبود آهن در بارداری می توان به خطر زایمان زودرس اشاره کرد. فقر آهن در بارداری می تواند علائمی مانند ضعف و احساس سبکی در سر را همراه داشته باشد. احتمال آنمی در بارداری باید در افرادی با سابقه کم خونی قبل از بارداری مورد بررسی قرار گیرد.

دروانا: 

 نکاتی در مورد آنمی در دوران بارداری

برای کم خونی در بارداری چه باید کرد؟

فقر آهن در بارداری می تواند با احساس ضعف و خستگی همراه باشد. شناختن فاکتورهای خطر کم خونی در بارداری همچنین علائم و عوارض کمبود آهن در بارداری می تواند در پیشگیری از آن موثر باشد.

اگر شما باردارید و در خطر کم خونی در بارداری یا آنمی دوران بارداری قرار دارید باید بدانید آنمی در دوران بارداری چرا اتفاق می افتد و چطور می توان با آنمی در بارداری مواجه گردید. آنمی به شرایطی گفته می شود که در آن تعداد سلول های قرمز خونی ناقل اکسیژن کاهش می یابد.

علل فقر آهن در بارداری

بدن از آهن برای ساخت هموگلوبین استفاده می کند. هموگلوبین نوعی پروتئین در سلول های قرمز خونی می باشد که اکسیژن را به سایر بافت ها حمل می کند. در طول بارداری در مقایسه با دوران قبل از بارداری، بدن شما به مقدار دو برابر آهن نیاز خواهد داشت. بدن به این مقدار آهن در دوران بارداری نیاز دارد تا خون بیشتری را برای اکسیژن رسانی به بدن جنین فراهم کند. اگر ذخایر آهن شما به اندازه کافی نباشد یا اگر آهن کافی در دوران بارداری دریافت نکنید در آن صورت به کم خونی ناشی از فقر آهن در بارداری دچار خواهید شد.

عوارض کمبود آهن در بارداری برجنین

این که چطور فقر آهن در بارداری می تواند بر جنین تاثیر بگذارد مساله ای حائز اهمیت می باشد که خانم های باردار باید بدان توجه کنند. آنمی شدید در دوران بارداری می تواند ریسک زایمان زودرس و تولد فرزندی با وزن اندک و افسردگی پس از زایمان را به همراه داشته باشد. برخی تحقیقات همچنین نشان داده است قبل یا بعد از تولد نوزاد احتمال مرگ نوزاد ممکن است بالا باشد.

فاکتورهای خطر مربوط به کمبود آهن در بارداری

در موارد زیر ریسک ایجاد آنمی در بارداری افزایش می یابد:

  • فاصله دو حاملگی بسیار به هم نزدیک باشد.
  • بارداری هایی که با بیش از یک جنین همراه هستند.
  • استفراغ مکرر ناشی از بیماری صبحگاهی
  • عدم استفاده از آهن کافی
  • خونریزی سنگین قاعدگی قبل از بارداری
  • سابقه کم خونی قبل از بارداری

علائم کمبود آهن در بارداری

علائم آنمی در دوران بارداری عبارت است از:

  • خستگی
  • ضعف
  • پوستی زرد رنگ و رنگ پریده
  • ضربان قلب نا منظم
  • سرگیجه و احساس سبکی در سر
  • درد در قفسه سینه
  • سردی دست ها و پاها
  • سردرد

به خاطر داشته باشید که علائم آنمی در دوران بارداری بسیار شبیه به علائم دوران بارداری می باشد. صرف نظر از وجود این علائم شما باید در طول بارداری به منظور احتمال وجود کم خونی در بارداری آزمایش خون انجام دهید. به طور معمول در ابتدای دوران بارداری و همچنین در ماه هفتم بارداری به منظور سنجش کم خونی در ماه هفتم بارداری، آزمایش خون انجام می شود. اگر در مورد میزان خستگی خود نگرانید می توانید در این مورد با پزشک مشورت کنید.

پیشگیری از کم خونی در بارداری

و اما چطور می توان از آنمی در بارداری جلوگیری کرد. ویتامین های پریناتال معمولا حاوی آهن می باشد. مصرف پریناتال های دوران بارداری می تواند مانع از کمبود آهن در دوران بارداری شود. در برخی موارد پزشک مکمل های آهن را به طور جداگانه تجویز می نماید. در طول دوران بارداری شما در روز نیاز به 27 میلی گرم آهن دارید. بنابراین اگر این سوال برای شما پیش آمده است که برای کم خونی در بارداری چه بخوریم، مصرف ویتامین های پریناتال را در این مورد فراموش نکنید. همچنین به خاطر داشته باشید که تغذیه مناسب می تواند مانع از آنمی در بارداری شود. منابع غذایی حاوی آهن عبارت است از گوشت قرمز، ماهی، زرده تخم مرغ، سبزیجات دارای برگ های تیره مانند اسفناج، حبوبات به ویژه عدس و ماش، میوه های خشک خصوصا برگه زردآلو و خرمالو و دانه های روغنی.

آهن حاصل از محصولات حیوانی مانند گوشت قرمز به سادگی جذب می شود. برای افزایش جذب آهن از منابع گیاهی و مکمل ها استفاده از ویتامین سی را فراموش نکنید. آب پرتقال، گوجه فرنگی و توت فرنگی منابع غنی از ویتامین سی می باشد. از مصرف کلسیم همراه با آهن پرهیز کنید زیرا جذب آهن را کاهش می دهد.

درمان کم خونی در بارداری

و اما درمان کم خونی در زنان باردار با استفاده از ویتامین های پریناتال حاوی آهن صورت می گیرد. همچنین در صورت ابتلا به آنمی در بارداری سایر علل احتمال که می تواند منجر به آنمی شود در شما تست خواهد گردید. در برخی موارد، شما می توانید برای درمان کم خونی در بارداری به متخصص  بیماری های خونی یا هماتولوژیست نیز مراجعه کنید. اگر علت آنمی در بارداری، فقر آهن باشد در آن صورت استفاده از مکمل ها ضرورت می یابد. در صورتی که بای پس گوارشی و یا جراحی روده کوچک انجام داده باشید در این شرایط ممکن است نتوانید آهن را از طریق روده جذب کنید، در این شرایط تزریق وریدی آهن برای شما در نظر گرفته خواهد شد.

برگرفته از: وبسایت https://www.mayoclinic.org

درباره دُروانا

دُروانا محلی برای تحقیق و پژوهش (فرهنگ دهخدا)
وبسایت دروانا در تلاش است با گردآوری ژورنال های تخصصی پزشکی، مجلات پزشکی، مقالات و مطالب علمی، از معتبرترین منابع جهانی، بستری را برای تحقیق و مطالعه فراهم نماید.
از تمامی پزشکانی که دُروانا را برای رسیدن به این هدف همراهی می نمایند، کمال تشکر را داریم.
با دروانا همراه شوید.

موضوعات ویژه