درمان سرطان رحم، جراحی با هدف ارتقا دانش بیماران پیرامون انجام جراحی به منظور درمان سرطان رحم تنظیم گردیده است.

دروانا: 

به طور کلی درمان سرطان رحم مبتنی بر شیمی درمانی، رادیوتراپی، هورمون درمانی و انجام جراحی می باشد. تصمیم گیری در مورد انتخاب روش درمان سرطان رحم به فاکتورهای زیر بستگی دارد:

  • سرطان در کجا قرار دارد
  • سرطان در چه مرحله ای می باشد
  • نوع سرطان
  • نتایج حاصل از بررسی سلول های غیر نرمال سرطانی زیر میکروسکوپ
  • وضعیت سلامت فرد

انجام جراحی به منظور درمان سرطان رحم در اوایل بیماری در خط اول قرار دارد. پس از انجام جراحی برای درمان سرطان رحم اگر احتمالی مبنی بر عود سرطان وجود داشته باشد از گزینه های دیگری مانند رادیوتراپی، شیمی درمانی و یا ترکیبی از هر دو نیز در درمان سرطان رحم بهره می برند. انجام جراحی برای درمان سرطان رحم بستگی به مرحله پیشرفت سرطان خواهد داشت. با انجام جراحی مرحله سرطان رحم مشخص می گردد. در طول جراحی ارگان های اطراف رحم بررسی می شود تا علائمی از انتشار سرطان بررسی شود. در برخی موارد ممکن است نمونه برداری نیز انجام شود. اغلب خانم ها ممکن است برای درمان سرطان رحم ناچار باشند تا رحم، لوله های فالوپ و تخمدان های خود را نیز خارج کنند. همچنین ممکن است غدد لنفاوی موجود در لگن نیز خارج شود. اگر متخصص جراح زنان برای درمان سرطان رحم، رحم و دهانه رحم را خارج کند این جراحی هیسترکتومی توتال نامیده می شود. ممکن است برای درمان سرطان رحم همزمان لوله های فالوپ و تخمدان ها نیز خارج گردد. این جراحی سالپینگواوفورکتومی دو طرفه خوانده می شود. اگر طی انجام هیسترکتومی به منظور درمان سرطان رحم بدنه اصلی رحم برداشته اما دهانه رحم در محل باقی بماند این روش هیسترکتومی ساب توتال خوانده می شود. اگر سرطان به دهانه رحم منتشر شده باشد در آن صورت بافت های اطراف رحم، بالای واژن و غدد لنفاوی اطراف رحم نیز به منظور درمان سرطان رحم خارج می شود. این نوع جراحی هیسترکتومی رادیکال خوانده می شود. 

هیسترکتومی به منظور درمان سرطان رحم می تواند به صورت واژینال، شکمی، لاپاراسکوپیک یا رباتیک انجام شود. در روش هیسترکتومی واژینال به منظور درمان سرطان رحم، این ارگان از طریق برشی بالای واژن خارج می گردد. در روش هیسترکتومی شکمی رحم از طریق برشی در بخش پایینی شکم خارج می شود. اگر سرطان رحم در مرحله یک، دو یا سه باشد در آن صورت برداشتن رحم یا انجام هیسترکتومی به منظور درمان سرطان رحم می تواند به صورت لاپاراسکوپیک انجام شود. در این روش درمان سرطان رحم جراح متخصص زنان از ابزاری به نام لاپاراسکوپ بهره می برد. لاپاراسکوپ همانند تلسکوپی باریک می ماند که مجهز به نور است و تصاویری از داخل بدن را بزرگ می کند. بنابراین جراح قادر خواهد بود تا تصویر ارگان های داخلی را روی مانیتور مشاهده کند. به منظور انجام هیسترکتومی به شیوه لاپاراسکوپیک ابتدا برش کوچکی روی پوست ایجاد می شود و لاپاراسکوپ و سایر ابزار جراحی از طریق آن وارد بدن می شود. بنابراین انجام هیسترکتومی به شیوه لاپاراسکوپیک تنها منجر به چند برش کوچک خواهد شد و در نتیجه پس از جراحی اسکار اندکی باقی خواهد ماند. میزان خونریزی در روش لاپاراسکوپیک بسیار کمتر از جراحی باز می باشد و دوره ریکاوری آن نیز کوتاه تر است.

دکتر مریم سلیم نژاد

دکتر مریم سلیم نژاد

جراح و متخصص زنان، زایمان و نازایی
دكتر مريم سليم نژاد، جراح و متخصص زنان، زایمان و نازایی از دانشگاه شهید بهشتی، دارای دانشنامه تخصصی زنان و زایمان و عضو انجمن متخصصین زنان و مامایی ایران می باشند. همچنین خانم دکتر سلیم نژاد دارای مدرک تکمیلی دوره هیستروسکوپی تشخیصی و درمانی و دوره کولپوسکوپی هستند.
 
تایید شده: توسط دکتر مریم سلیم نژاد
برگرفته از: وبسایت https://www.cancerresearchuk.org

درباره دُروانا

دُروانا محلی برای تحقیق و پژوهش (فرهنگ دهخدا)
وبسایت دروانا در تلاش است با گردآوری ژورنال های تخصصی پزشکی، مجلات پزشکی، مقالات و مطالب علمی، از معتبرترین منابع جهانی، بستری را برای تحقیق و مطالعه فراهم نماید.
از تمامی پزشکانی که دُروانا را برای رسیدن به این هدف همراهی می نمایند، کمال تشکر را داریم.
با دروانا همراه شوید.

موضوعات ویژه