شایع ترین سرطان ها در زنان شامل سرطان سینه، سرطان اندومتر، سرطان دهانه رحم و سرطان تخمدان می باشند. شناخت علائم هشدار دهنده این سرطان ها و تست های غربالگری می تواند نرخ ابتلا به آن ها را کاهش دهد.

دروانا: 

 شایع ترین سرطان ها در زنان

سرطان سینه (سرطان پستان):

سرطان سینه شایع ترین فرم سرطان می باشد که خانم ها در طول زندگی خود با آن مواجه می شوند. سرطان سینه می تواند در هر سنی رخ دهد اما با افزایش سن احتمال ابتلا به سرطان سینه بیشتر می شود (سن سرطان سینه). وجود بعضی فاکتورهای خطر سبب می شود برخی خانم ها در مقایسه با خانم های دیگر بیشتر مستعد ابتلا به سرطان سینه باشند. اما همه خانم ها باید سرطان سینه، انواع سرطان سینه و علائم سرطان سینه را بشناسند و بدانند در مورد آن باید چه کنند.

آیا سرطان سینه درمان دارد؟ تشخیص به موقع سرطان سینه زمانی که بیماری گسترش نیافته است درمان آن را ساده تر می سازد. برای تشخیص به موقع سرطان سینه بهتر است انجام غربالگری سرطان سینه در سن مناسب آغاز شد:

  • خانم های 40 تا 44 ساله باید انجام سالانه ماموگرافی غربالگری سرطان سینه را آغاز کنند.
  • خانم های 45 تا 60 ساله باید به طور سالانه غربالگری سرطان سینه را انجام دهند.

همه خانم ها باید از مزایا، محدودیت ها و خطرات احتمالی مرتبط با غربالگری سرطان سینه آگاه باشند. همه خانم ها باید بدانند پستان یا سینه نرمال چه ویژگی هایی دارد و در صورت بروز هر گونه تغییری در سینه ها فورا با پزشک در این مورد مشورت نمایند.

برخی خانم ها به دلیل سابقه خانوادگی یا شرایط ژنتیکی بیشتر در خطر ابتلا به سرطان سینه قرار دارند. این افراد علاوه بر ماموگرافی باید ام آر آی سینه نیز انجام دهند.

سرطان اندومتر رحم:

سرطان اندومتر (سرطانی که در دیواره رحم ایجاد می شود) اغلب در خانم های بالای 55 سال روی می دهد. مصرف استروژن بدون پروژسترون و مصرف تاموکسیفن (دارویی که برای درمان سرطان سینه و یا کاهش ریسک عود سرطان سینه در خانم ها استفاده می شود) می تواند شانس ابتلا به سرطان اندومتر رحم را افزایش دهد. شروع زود هنگام چرخه های قاعدگی در سنین پایین، تاخیر در وقوع یائسگی، سابقه ناباروری یا نداشتن فرزند می تواند ریسک ابتلا به سرطان اندومتر را افزایش دهد. خانم هایی که سابقه ابتلا به بیماری سندرم تخمدان پلی کیستیک را در خود یا خانواده شان دارند و یا افراد چاق نیز در خطر ابتلا به سرطان اندومتر قرار دارند.

همه خانم ها باید نسبت به خطرات و علائم سرطان اندومتر رحم آگاه باشند؛ زیرا سرطان اندومتر از سرطان های کشنده در زنان محسوب می شود. و اما علائم سرطان رحم چیست؟ در پاسخ باید توجه داشت علائمی مانند لکه بینی های غیر معمول و خونریزی هایی که به پریودهای قاعدگی ارتباطی ندارند را باید پیگیری کنید. انجام تست پاپ اسمیر در مورد تشخیص سرطان دهانه رحم موثر است اما در مورد سرطان اندومتر تاثیری ندارد. خانم هایی که به برخی بیماری ها مانند سندرم تخمدان پلی کیستیک مبتلا هستند و یا آن هایی که سابقه چنین بیماری در خانواده شان وجود دارد باید با انجام بیوپسی از اندومتر تحت غربالگری قرار گیرند.

سرطان دهانه رحم:

سرطان دهانه رحم می تواند خانم هایی را تحت تاثیر قرار دهد که به لحاظ جنسی فعال هستند. سرطان دهانه رحم در خانم هایی روی می دهد که به ویروس پاپیلومای انسانی دچار شده اند. این ویروس با استفاده از نزدیکی می تواند منتقل شود. سرطان دهانه رحم همچنین در خانم های سیگاری، خانم های مبتلا به اچ آی وی و یا ایدز، افرادی که تغذیه نامناسب دارند و یا آن هایی که به طور منظم تست پاپ اسمیر انجام نداده اند نیز شایع می باشد.

تست پاپ اسمیر می تواند تغییرات نامطلوب در سلول های دهانه رحم را قبل از سرطانی شدن مورد توجه قرار دهد. آیا سرطان دهانه رحم درمان دارد؟ در پاسخ به این پرسش باید گفت تست پاپ اسمیر در تشخیص زود هنگام سرطان دهانه رحم بسیار موثر است و سرطان دهانه رحم اغلب با تشخیص به موقع قابل درمان می باشد. زمان انجام تست پاپ اسمیر و تست اچ پی وی بدین قرار است:

  • تست غربالگری سرطان دهانه رحم باید از سن 21 سالگی آغاز شود. خانم های زیر 21 سال نیازی به انجام غربالگری سرطان دهانه رحم ندارند.
  • خانم های 21 تا 29 ساله باید هر سال یک بار تست پاپ اسمیر را انجام دهند. تست دیگری به نام تست اچ پی وی نیز وجود دارد. تست اچ پی وی نباید در این گروه سنی استفاده شود مگر اینکه نتایج تست پاپ اسمیر غیر نرمال باشد.
  • خانم های بین 30 تا 65 سال باید تست پاپ اسمیر را همراه با تست اچ پی وی هر پنج سال یک بار انجام دهند. انجام تست پاپ اسمیر به تنهایی هر سه سال یک بار نیز می تواند مورد قبول باشد.
  • خانم های بالای 65 سال که به طور مرتب در طول ده سال گذشته تست غربالگری سرطان دهانه رحم را انجام داده اند و نتایج نرمالی به دست آورده اند نیازی به انجام تست بیشتر نخواهند داشت. خانم هایی که سابقه ضایعات پیش سرطانی را داشته اند صرف نظر از سن باید حداقل به مدت 20 سال پس از آن غربالگری های لازم را انجام دهند.
  • خانم هایی که واکسن اچ پی وی دریافت کرده اند باید توصیه های مربوط به غربالگری سرطان دهانه رحم را بر اساس سن دنبال کنند.

سرطان تخمدان:

سرطان تخمدان اغلب در خانم های مسن روی می دهد. آیا سرطان تخمدان کشنده است؟ در پاسخ باید توضیح داد مهمترین علامت سرطان تخمدان چندان مشخص نیست و بنابراین بیماری سرطان تخمدان در ابتدا ممکن است به اشتباه تشخیص داده شود. از این رو سرطان تخمدان زمانی تشخیص داده می شود که اغلب پیشرفته است و سرطان تخمدان پیشرفته معمولا قابل درمان نمی باشد. خانم هایی که هرگز بچه دار نشده اند، افرادی که به ناباروری غیر قابل توضیح دچارند یا افرادی که اولین فرزند خود را بعد از 30 سالگی به دنیا آورده اند بیشتر در خطر ابتلا به سرطان تخمدان قرار دارند. خانم هایی که از استروژن تنها در رژیم هورمون درمانی خود استفاده می کنند نیز بیشتر در خطر ابتلا به سرطان تخمدان قرار دارند. خانم هایی با سابقه سرطان سینه و یا سرطان تخمدان در خانواده شان رو به رو هستند بیشتر در خطر ابتلا به سرطان سینه قرار دارند. اما خانم هایی که هیچ یک از این فاکتورهای خطر را ندارند نیز ممکن است به سرطان تخمدان دچار شوند. به خاطر داشته باشید که معاینه لگن باید به صورت بخشی از معاینات روتین خانم ها در نظر گرفته شود.

تست مناسبی برای غربالگری و یا تشخیص به موقع سرطان تخمدان وجود ندارد. اما در برخی افراد پر خطر ممکن است تست هایی انجام شود. در صورت بروز هر یک از علائم زیر فورا به متخصص مراجعه کنید:

  • تورم شکم
  • مشکلات گوارشی مانند گاز، از دست رفتن اشتها یا نفخ
  • درد در لگن و یا شکم
  • احساسی مانند نیاز به ادرار کردن که به طور مرتب وجود داشته باشد.

به طور کلی به خاطر داشته باشید تشخیص به موقع سرطان، پیش از گسترش آن می تواند شانس درمان را افزایش دهد. علاوه بر این توجه به نکات زیر نیز می تواند ارزشمند باشد:

  • وضعیت سلامت خود را کنترل کنید.
  • از مصرف تنباکو یا سیگار دوری کنید.
  • وزن خود را در محدوده سالمی نگاه دارید.
  • رژیم غذایی سالم حاوی میوه ها و سبزیجات داشته باشید.
  • مصرف الکل را محدود کنید.
  • سابقه خانوادگی خود در ابتلا به بیماری ها را بدانید و از خطرات آن آگاه باشید.
  • به طور مرتب و به موقع غربالگری های سرطان را انجام دهید.
دکتر مریم خاکپور

دکتر مریم خاکپور

جراح و متخصص زنان، زایمان و نازایی
سرکار خانم دكتر مريم خاكپور، متخصص زنان، زایمان و نازایی از دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی و دارای 24 سال سابقه تخصصی پزشکی در رشته زنان و زایمان می باشند.
 
تایید شده: توسط دکتر مریم خاکپور
برگرفته از: وبسایت https://www.cancer.org

درباره دُروانا

دُروانا محلی برای تحقیق و پژوهش (فرهنگ دهخدا)
وبسایت دروانا در تلاش است با گردآوری ژورنال های تخصصی پزشکی، مجلات پزشکی، مقالات و مطالب علمی، از معتبرترین منابع جهانی، بستری را برای تحقیق و مطالعه فراهم نماید.
از تمامی پزشکانی که دُروانا را برای رسیدن به این هدف همراهی می نمایند، کمال تشکر را داریم.
با دروانا همراه شوید.

موضوعات ویژه