پرسش و پاسخ اختصاصی سایت دروانا از جراح و متخصص زنان، زایمان و نازایی، تست سنجش تراکم استخوان چیست؟

پرسش سایت دُروانا:

  • برای تست سنجش تراکم استخوان چه راهکارهایی وجود دارد؟
  • چه کسانی باید تست سنجش تراکم استخوان انجام دهند؟

تست سنجش تراکم استخوان

از جمله راهکار های مورد استفاده برای تست سنجش تراکم استخوان تست دانسیته مینرال استخوان (BMD) است. در این تست تراکم استخوان در پاشنه پا، ستون فقرات، لگن، دست ها و مچ اندازه گیری می شود.

همچنین به جهت بررسی های اولیه پوکی استخوان می توان از سونوگرافی استفاده کرد ولی سونوگرافی محدودیت هایی دارد این روش نمی تواند پوکی استخوان را رد کرده و یا تایید کند و بررسی پوکی استخوان با اسکنری به نام DEXA انجام می شود. بر مبنای یافته های به دست آمده از سونوگرافی نمی توان درمانی را پیشنهاد کرد. اما اسکن کامل از بدن با استفاده از DEXA برای تصمیم گیری های درمانی برای پوکی استخوان لازم خواهد بود. پیشنهاد می کنم زمانی را بگذارید و به مرکز پزشکی برای انجام اسکن DEXA مراجعه کنید. در غیر این صورت سونوگرافی می تواند جایگزین قابل قبولی باشد.

چه کسانی باید تست سنجش تراکم استخوان انجام دهند؟

همه خانم های 65 ساله و بالاتر از 65 سال باید تست BMD را انجام دهند زیرا خانم ها 5 برابر بیشتر از مردان به پوکی استخوان دچار می شوند. همچنین خانم های زیر 65 سال و آن هایی که یائسگی را پشت سر گذاشته اند، در صورت داشتن سابقه شکستگی ناشی از شکننده بودن استخوان ها و یا داشتن فاکتورهای خطر (که عبارت است از افزایش سن، سابقه خانوادگی در شکستگی استخوان ها، شاخص توده بدن پایین، سیگار کشیدن، مصرف کورتیکواستروئیدها و مصرف بیش از حد الکل) نیز باید این تست را انجام دهند.


برای کسب اطلاعات بیشتر، دریافت مشاوره پزشکی و درمان بیماری خود به متخصصین مربوطه مراجعه نموده و از خود درمانی و یا مصرف دارو ها بدون تایید پزشک معالج خودداری نمایید

درباره دُروانا

دُروانا محلی برای تحقیق و پژوهش (فرهنگ دهخدا)
وبسایت دروانا در تلاش است با گردآوری ژورنال های تخصصی پزشکی، مجلات پزشکی، مقالات و مطالب علمی، از معتبرترین منابع جهانی، بستری را برای تحقیق و مطالعه فراهم نماید.
از تمامی پزشکانی که دُروانا را برای رسیدن به این هدف همراهی می نمایند، کمال تشکر را داریم.
با دروانا همراه شوید.

موضوعات ویژه