درمان درد اندومتریز به کمک مصرف داروهای مختلف و انجام جراحی امکان پذیر است.

دروانا: 

درمان درد اندومتریوز

علامت اصلی اندومتریوز درد مزمن است. درد به طور خاص در دوران تخمک گذاری و خونریزی قاعدگی تشدید می شود. علائم اندومتریوز شامل کرامپ شدید، درد حین مقاربت، سفتی ماهیچه های کف لگن و ناراحتی حین دفع مدفوع و ادرار کردن هستند. درمانی برای بیماری اندومتریوز وجود ندارد اما برخی راهها کمک کننده هستند. اثرگذاری روشهای درمانی در افراد مختلف متفاوت است. هدف متوقف ساختن یا درمان درد اندومتریوز است.

داروهای ضد درد

داروهای ضد درد نسخه ای و بدون نسخه گزینه ای برای درمان درد اندومتریوز هستند. برای اندومتریوز متوسط تا شدید، در بسیاری از خانم ها داروهای ضد درد بدون نسخه برای رفع درد کافی نیستند. پزشک بر اساس علائم بیماری بهترین گزینه را انتخاب می کند. رایج ترین داروهای ضد درد اندومتریوز ضد التهاب های غیر استروئیدی هستند. ضد التهاب های غیر استروئیدی بدون نسخه شامل ایبوپروفن، آسپیرین و ناپروکسن می باشند. این داروها با مهار تولید پروستاگلاندین ها (نوعی ماده طبیعی تولید شده در بدن) به درمان درد اندومتریوز کمک می کنند. پروستاگلاندین ها موجب درد، تورم و التهاب در بسیاری از خانم های مبتلا به این بیماری در دوران قاعدگی می گردند. برای اثرگذاری بیشتر، داروهای ضد التهاب غیر استروئیدی باید قبل از این که بدن تولید این مواد طبیعی را آغاز کند، مصرف شوند؛ اگر این داروها برای اندومتریوز تجویز می گردند مصرف آن ها باید از 24 تا 48 ساعت قبل از آغاز تخمک گذاری و قبل از اولین روز خونریزی قاعدگی آغاز شود. در این صورت دارو زمان کافی برای مهار تولید پروستاگلاندین ها را دارد. اگر قاعدگی نامنظم باشد، پزشک مصرف داروهای ضد درد را در هفته قبل از خونریزی توصیه می کند. داروهای یکسان برای همه افراد موثر نیستند؛ پزشک ممکن است داروهای ضد التهاب غیر استروئیدی مختلف یا ترکیبی از مصرف آنها و سایر روش های درمانی را امتحان کند.  

هورمون درمانی

هورمون درمانی با کنترل سطح هورمون ها در طول چرخه قاعدگی به درمان درد اندومتریوز کمک می کند. این روش درمانی خونریزی قاعدگی را متوقف ساخته یا کاهش می دهد. اگر فرد تصمیم به بارداری دارد، این روش برای درمان درد اندومتریوز مناسب نیست. هورمون هایی که در نزدیکی تخمک گذاری و خونریزی آزاد می شوند معمولا موجب تشدید علائم اندومتریوز می گردند. این پدیده موجب بروز اسکار در لگن یا افزایش ضخامت اسکارهای موجود می شود. هدف از هورمون درمانی پیشگیری از ایجاد اسکارهای بیشتر از طریق حفظ سطح هورمون ها است. انواع هورمون درمانی اندومتریوز شامل:

ضد بارداری های هورمونی. قرص های ضد بارداری ترکیبی از سال 1950 برای درمان اندومتریوز مورد استفاده قرار می گیرند. این داروها روش درمان اصلی در نظر گرفته می شوند. سایر اشکال ضد بارداری ها همانند آی یو دی هورمونی، حلقه های واژینال یا پچ ها نیز اغلب تجویز می گردند. اگر قرص ضد بارداری برای درمان درد اندومتریوز انتخاب می شود، پزشک مصرف پیوسته آن را توصیه می کند. در این وضعیت، خونریزی قاعدگی رخ نمی دهد و درد ناشی از آن نیز برطرف می گردد.

آنتاگونیست ها و آگونیست های هورمون آزاد کننده گنادوتروپین. هورمون آزاد کننده گنادوتروپین بدن را در وضعیت یائسگی مصنوعی قرار می دهد. این هورمون سطح استروژن را کاهش داده و تخمک گذاری و قاعدگی را متوقف می سازد بنابراین به رفع اسکار اندومتر کمک می کند. با این که آگونیست ها و آنتاگونیست های هورمون آزاد کننده گنادوپروتین در درمان درد اندومتریوز کمک کننده هستند، این داروها می توانند عوارض جدی یائسگی همانند کاهش تراکم استخوان، خشکی واژن و گرگرفتگی را به دنبال داشته باشند. این داروها در فرم تزریقی، اسپری بینی و قرص وجود دارند.

پروژستین درمانی. تصور بر این است که پروژستین ها با کند کردن روند ایجاد اسکار اندومتر، علائم اندومتریوز را کاهش می دهند. پزشک ممکن است آی یو دی، تزریق یا قرص پروژستین را برای کنترل بهتر علائم توصیه نماید. هورمون درمانی ها اثر مهمی در کاهش درد و علائم اندومتریوز دارند. اما در صورت قطع مصرف آن ها در هر زمانی، امکان بازگشت علائم وجود دارد.

جراحی

جراحی اندومتریوز با برداشت ضایعات اندومتر که منشا درد هستند به درمان این بیماری کمک می کند. انواع مختلفی از جراحی برای درمان درد اندومتریوز به کار می روند؛ انجمن اندومتریوز آمریکا جراحی لاپاراسکوپی را روشی استاندارد برای درمان اندومتریوز به کمک جراحی معرفی کرده است. هدف از جراحی لاپاراسکوپی حفظ بافت سالم و در عین حال برداشت ضایعات اندومتر می باشد. مطالعات انجام گرفته در سال های مختلف نشان می دهند که جراحی به طور موثری درد لگن و علائم روده ای ناشی از اندومتریوز را برطرف می سازد. جراحی همچنین کیفیت زندگی بیماران را بهبود می بخشد.

برگرفته از: وبسایت https://www.healthline.com

درباره دُروانا

دُروانا محلی برای تحقیق و پژوهش (فرهنگ دهخدا)
وبسایت دروانا در تلاش است با گردآوری ژورنال های تخصصی پزشکی، مجلات پزشکی، مقالات و مطالب علمی، از معتبرترین منابع جهانی، بستری را برای تحقیق و مطالعه فراهم نماید.
از تمامی پزشکانی که دُروانا را برای رسیدن به این هدف همراهی می نمایند، کمال تشکر را داریم.
با دروانا همراه شوید.

موضوعات ویژه