عوارض اندومتریوز عبارت است از ناباروری، احتمال ابتلا به سرطان تخمدان، وجود چسبندگی و مشکلات ادراری و گوارشی. در این مقاله بر عوارض اندومتریوز متمرکز خواهیم شد.

دروانا: 

اندومتریوز بیماری است که سبب انتشار بافت داخلی رحم (آندومتریوم) به خارج از این ارگان می شود. بنابراین ممکن است بافت آندومتر در ارگان هایی مانند تخمدان ها و لوله های فالوپ مشخص گردد. اندومتریوز عمدتا در سنین باروری روی می دهد و احتمال بروز آن در دوران یائسگی اندک می باشد. در طولانی مدت عوارض اندومتریوز بر کیفیت زندگی بیماران تاثیر می گذارد. علائم اندومتریوز متغیر است اما از عمده ترین علائم می توان به مواردی مانند درد لگن، درد پریود، درد حین نزدیکی، یبوست، اسهال و یا دشواری در باردار شدن اشاره کرد. در ادامه به بررسی عوارض اندومتریوز خواهیم پرداخت.

عوارض اندومتریوز: ناباروری

ناباروی از مهم ترین عوارض اندومتریوز محسوب می شود زیرا ممکن است سبب آسیب به لوله های فالوپ یا تخمدان ها گردد. برخی خانم های مبتلا که عوارض خفیف تا متوسطی از اندومتریوز را تجربه می کنند در نهایت ممکن است بدون درمان قادر به بارداری باشند. تقریبا یک سوم تا نیمی از خانم های مبتلا به اندومتریوز در باردار شدن با مشکلاتی رو به رو هستند. به منظور وقوع بارداری تخمک باید از تخمدان رها شود و سپس وارد لوله های فالوپ گردد. در لوله های فالوپ تخمک با اسپرم تلقیح می یابد و سپس به دیواره رحم متصل شده و رشد می کند. بیماری اندومتریوز سبب انسداد لوله های فالوپ شده و مانع از یکی شدن تخمک و اسپرم می گردد. در برخی موارد متخصصین به بیماران توصیه می کنند بارداری را به تاخیر بیندازند زیرا این شرایط با گذشت زمان بهتر می گردد. به طور کلی استفاده از دارو در خط اول درمان قرار دارد. اگر استفاده از داروها به رفع ناباروری کمکی نکند در آن صورت باید با استفاده از جراحی اقدام به برداشت ضایعات اندومتریوز نمود. اما با این حال جراحی نیز تضمین نمی کند فرد به طور صد در صد قادر به بارداری خواهد بود. اگر این اقدامات موثر واقع نشود در آن صورت انجام آی وی اف به عنوان گزینه کمک باروری مطرح می گردد، اگر چه خانم های مبتلا به اندومتریوز در مقایسه با سایر بیماران شانس کمتری در داشتن آی وی اف موفق دارند.

عوارض اندومتریوز: سرطان تخمدان

احتمال بروز سرطان تخمدان در خانم های مبتلا به آندومتریوز بیشتر می باشد و ممکن است از عوارض اندومتریوز محسوب شود. باید یادآور شد اگر چه تحقیقات احتمال بروز سرطان تخمدان را در این بیماران برآورد کرده است اما با این حال این ریسک همچنان اندک می باشد.

عوارض آندومتریوز: چسبندگی و کیست های تخمدانی

احتمال بروز چسبندگی و کیست های تخمدانی از عوارض اندومتریوز محسوب می شود. ضایعات اندومتریوز می تواند سبب بروز چسبندگی بین ارگان ها شود. کیست های تخمدانی کیسه هایی پر از مایع می باشد که در تخمدان ها روی می دهد. کیست های تخمدانی ممکن است بسیار بزرگ و دردناک باشد. اگر بافت های اندومتریوز در نزدیکی تخمدان ها یافت شود احتمال بروز این نوع از عوارض اندومتریوز وجود خواهد داشت.

عوارض اندومتریوز: عوارض جراحی

انجام جراحی به منظور رفع علائم اندومتریوز می تواند عوارضی را به دنبال داشته باشد. از جمله عوارض اندومتریوز که در نتیجه جراحی ممکن است روی دهد می توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • عفونت
  • خونریزی خفیف
  • خونریزی شدید داخل شکمی
  • کبودی اطراف زخم ها
  • آسیب به ارگان ها
  • احتمال بروز لخته در پاها یا ریه ها

عوارض اندومتریوز: مشکلات مثانه و روده

احتمال بروز مشکلاتی در روده و مثانه از عوارض اندومتریوز می باشد که درمان آن مستلزم انجام جراحی می باشد. جراحی آندومتریوز در مثانه شامل برداشت بخشی از مثانه می باشد در حین حال ممکن است لوله ای به نام کاتتر نیز در مثانه قرار داده شود تا در روزهای بعد از جراحی به ادرار کردن کمک کند. درمان اندومتریوز در روده نیز شامل برداشت بخش هایی از روده می باشد. 

برگرفته از: وبسایت https://www.nhs.uk
برچسب‌ها

درباره دُروانا

دُروانا محلی برای تحقیق و پژوهش (فرهنگ دهخدا)
وبسایت دروانا در تلاش است با گردآوری ژورنال های تخصصی پزشکی، مجلات پزشکی، مقالات و مطالب علمی، از معتبرترین منابع جهانی، بستری را برای تحقیق و مطالعه فراهم نماید.
از تمامی پزشکانی که دُروانا را برای رسیدن به این هدف همراهی می نمایند، کمال تشکر را داریم.
با دروانا همراه شوید.

موضوعات ویژه