مروری بر آندومتریوز با هدف افزایش دانش بیماران پیرامون مواردی مانند علت آندومتریوز، علائم آندومتریوز و تشخیص آندومتریوز تدوین گردیده است.

دروانا: 

 مروری بر آندومتریوز

آندومتریوز شرایطی است که در آن بافت داخلی رحم در خارج از رحم رشد می کند. این بافت آندومتریوم نام دارد. به انتشار بافت آندومتریوم در خارج از رحم آندومتریوز گفته می شود. احتمال بروز این بیماری در تخمدان ها، لوله های فالوپ، روده و نواحی اطراف رحم زیاد است. برخی خانم های مبتلا به این بیماری علائمی ندارند حال آنکه برخی دیگر علائمی مانند درد یا دشواری در باردار شدن و درد هنگام نزدیکی را تجربه می کنند. درمان آندومتریوز مشخص نیست اما برخی گزینه ها برای کنترل علائم آندومتریوز وجود دارد. انتخاب بهترین گزینه درمان آندومتریوز به شرایط بیمار بستگی دارد.

مروری بر آندومتریوز: علت

علت آندومتریوز چندان شناخته شده نیست. متداول ترین فرضیه ای که وجود دارد عنوان می کند خون و بافت آندومتریوم که طی قاعدگی خارج می شود از رحم به لوله های فالوپ و داخل لگن پس زده می شود. این بافت ها در جایی خارج از رحم قرار گرفته و رشد می کنند. تئوری های دیگری نیز در توضیح علت آندومتریوز وجود دارد اما این موضوعی است که همچنان مورد بررسی و تحقیق قرار دارد.

مروری بر آندومتریوز: علائم

همانطور که عنوان گردید برخی خانم های مبتلا به این بیماری علائمی نشان نمی دهند. اما برخی دیگر ممکن است علائمی داشته باشند:

  • درد لگن: درد لگن ناشی از بیماری در شرایط مختلفی مشخص می گردد. اغلب خانم های مبتلا به این بیماری پریودهای دردناکی دارند که در طول زمان تشدید نیز می شود. احتمال بروز درد بین پریودها نیز وجود دارد. افراد مبتلا به آندومتریوز بعد از نزدیکی نیز دچار درد می شوند. حرکات روده یا ادرار کردن نیز مخصوصا در طول پریودها ممکن است درد را در افراد مبتلا به آندومتریوز به همراه داشته باشد. البته لازم به ذکر است درد لگن ممکن است علل دیگری را در پی دارشته باشد که از آن جمله می توان به اسپاسم ماهیچه های کف لگن، عفونت لگن و سندرم روده تحریک پذیر اشاره کرد. متخصص زنان در تمیز دادن درد لگن ناشی از آندومتریوز شما را یاری خواهد داد.
  • دشواری در باردار شدن: آندومتریوز باردار شدن را دشوار می سازد زیرا سبب بروز بافت های اسکار می گردد که احتمال آسیب به تخمدان ها و لوله های فالوپ را در پی دارد. خانم های مبتلا به آندومتریوز که دچار بافت اسکار نیز نباشند ممکن است در باردار شدن با دشواری رو به رو شوند. در صورت وقوع بارداری آندومتریوز آسیبی به بارداری نخواهد زد. علائم آندومتریوز با بارداری تخفیف می یابد.
  • آندومتریوما: خانم های مبتلا به این بیماری ممکن است در تخمدان های خود دارای کیست های حاوی آندومتر باشند. این کیست ها آندومتریوما نامیده می شود. آندومتریوما معمولا با خون کهنه پر می شود و ظاهری شبیه به یک شربت شکلاتی دارد. بنابراین ممکن است به این کیست ها کیست های شکلاتی اطلاق شود. آندومتریوما با استفاده از سونوگرافی لگن یا با معاینه لگن قابل تشخیص می باشد.

مروری بر آندومتریوز: تشخیص

به منظور تشخیص آندومتریوز متخصص زنان به علائمی مانند درد لگن و پریودهای دردناک توجه خواهد کرد. اما تنها راه برای اطمینان از تشخیص آندومتریوز انجام جراحی می باشد. با استفاده از جراحی بخشی از بافت غیر نرمال نمونه برداری شده و مورد مطالعه قرار می گیرد. در تشخیص این بیماری نمی توان از سونوگرافی، عکس برداری با استفاده از پرتو ایکس و یا سایر روش های غیر تهاجمی استفاده کرد. بسته به نتایج به دست آمده در جراحی می توان دریافت آیا آندومتریوز خفیف، متوسط یا شدید است. این احتمال وجود دارد که خانم های مبتلا به آندومتریوز خفیف علائم شدیدی را تجربه کنند همچنین ممکن است خانم های مبتلا به آندومتریوز شدید علائم خفیفی داشته باشند.

در برخی موارد متخصص زنان برای بهبود علائمی که حاکی از آندومتریوز می باشد داروهایی را در نظر خواهد داشت. از جمله داروهایی که در خطر اول درمان آندومتریوز استفاده می شود می توان به داروهای ضد التهاب غیر استروئیدی مانند ایبوپروفن یا قرص های هورمونی ضد بارداری اشاره کرد. اگر استفاده از این داروها در بهبود علائم موثر واقع نگردید در آن صورت نوع دیگری از داروها یا انجام جراحی به عنوان قدم بعدی مورد توجه قرار می گیرد. در برخی موارد برای تشخیص بیماری و قبل از مصرف هر گونه دارویی جراحی انجام می شود. انتخاب رویکرد مناسب به عهده متخصص زنان می باشد و بستگی به شرایط بیمار دارد. به خاطر داشته باشید انجام جراحی به منظور درمان آندومتریوز نیست و الزاما منجر به بهبود علائم در طولانی مدت نمی شود.

برگرفته از: وبسایت https://www.uptodate.com

درباره دُروانا

دُروانا محلی برای تحقیق و پژوهش (فرهنگ دهخدا)
وبسایت دروانا در تلاش است با گردآوری ژورنال های تخصصی پزشکی، مجلات پزشکی، مقالات و مطالب علمی، از معتبرترین منابع جهانی، بستری را برای تحقیق و مطالعه فراهم نماید.
از تمامی پزشکانی که دُروانا را برای رسیدن به این هدف همراهی می نمایند، کمال تشکر را داریم.
با دروانا همراه شوید.

موضوعات ویژه