علائم اندومتریوز را بشناسیم: اندومتریوز بیماری است که طی آن بافت اندومتر داخل رحم به خارج از رحم کشیده می شود. به همین دلیل بروز پریودهای دردناک از شایع ترین علائم اندومتریوز می باشد. نکته دیگر این که تشخیص اندومتریوز نیز دشوار می باشد. زیرا علائم اندومتریوز می تواند با علائم سایر بیماری ها از جمله سندرم روده تحریک پذیر اشتباه گرفته شود.

دروانا: 

 علائم اندومتریوز را بشناسیم

اندومتریوز اختلالی دردناک است که در نتیجه رشد بافت اندومتر به خارج از ارگان لگن روی می دهد. اندومتر لایه داخلی رحم می باشد. در این بیماری بافت اندومتر علاوه بر بخش داخلی رحم در بخش های دیگری مانند تخمدان ها (آندومتریوز تخمدان)، لوله های فالوپ و بافت داخل لگن یافت می شود. اندومتریوز به ندرت به خارج از ارگان لگن وارد می شود. در این بیماری بافت اندومتر خارج از فضای رحم نیز در هر چرخه قاعدگی ضخیم شده و سپس فرو می ریزد اما در ارگان هایی مانند تخمدان یا رحم بافت ها امکان خروج از بدن را ندارند بنابراین به دام می افتند. اندومتریوز در تخمدان منجر به تشکیل کیست هایی می گردد. این بیماری در ارگان لگن منجر به ایجاد چسبندگی های غیر نرمال می گردد که به لگن آسیب می رساند.

و اما علائم بیماری اندومتریوز چیست؟ افراد مبتلا به آندومتریوز در دوران پریود درد بسیار شدیدی را تجربه می کنند. اغلب افراد مبتلا به این بیماری دچار مشکلاتی در باروری می گردند. اما خوشبختانه با پیشرفت علم امروزه انتخاب های درمانی برای اندومتریوز وجود دارد. مشکل اینجاست که علائم اندومتریوز ممکن است با علائم سایر بیماری ها اشتباه گرفته شود و در این صورت تشخیص آن دشوار می گردد. بهتر است علائم شایع اندومتریوز را بیاموزید و در صورت تجربه هر یک از این علائم با پزشک متخصص زنان و زایمان مشورت کنید. تشخیص اندومتریوز در زمان مناسب می تواند به کنترل بهتر علائم بیانجامد. بنابراین در صورت تجربه کردن علائم زیر فورا با پزشک مشورت نمایید.

علائم اندومتریوز عبارت است از:

  • پریودهای دردناک (دیسمنوره): درد و کرامپ در لگن قبل و بعد از پریودها آغاز می شود و ممکن است تا چند روز در طول پریود نیز ادامه داشته باشد. درد پریود در بیماران مبتلا به این بیماری بسیار شدید می باشد و در طول زمان نیز بیشتر می شود.
  • درد در نواحی لگن، شکم و بخش پایینی شکم: شما ممکن است در طول پریود و مدتی پس از آن دردهای شدید و مزمنی را تجربه کنید.
  • درد در طول نزدیکی جنسی و پس از آن (دیسپارونی): این درد بسیار شدید می باشد و اغلب با تغییر موقعیت نزدیکی جنسی یا بسته به زمان چرخه قاعدگی ممکن است شدت متفاوتی داشته باشد.
  • خونریزی بیش از حد: شما ممکن است در بازه ای بین پریودها دچار خونریزی های سنگین شوید. ممکن است در دوران بین پریودها نیز لکه بینی داشته باشید.
  • دشواری در باردار شدن: اغلب خانم هایی که به دنبال دریافت درمانی برای ناباروری می باشند تشخیص اندومتریوز در مورد آنان وجود دارد.
  • درد در حرکات روده و درد در حین ادرار کردن: در طول پریود ممکن است حرکات روده دردناک باشد و یا در حین ادرار کردن درد داشته باشید.
  • خستگی و مشکلاتی در هضم: علائمی مانند خستگی، اسهال، یبوست، نفخ، تهوع مخصوصا در دوران پریودهای قاعدگی می تواند نشان دهنده وجود این بیماری باشد.

آندومتریوز می تواند با شرایط دیگری مانند ابتلا به بیماری التهاب لگن یا فیبروم رحم (فیبروئید) اشتباه گرفته شود. در برخی موارد این بیماری می تواند با بیماری دیگری به نام سندرم روده تحریک پذیر اشتباه گرفته شود. سندرم روده تحریک پذیر سبب بروز اسهال، یبوست و کرامپ های شکمی می گردد. سندرم روده تحریک پذیر ممکن است با بروز اندومتریوز همزمان شود که در این صورت تشخیص اندومتریوز دشوارتر نیز خواهد شد.

اگر شما هر یک از علائم عنوان شده را تجربه می کنید فورا با پزشک متخصص زنان و زایمان مشورت کنید تا ارتباط بین این علائم در شما با احتمال بروز اندومتریوز بررسی گردد.

دکتر فریده عسکری

دکتر فریده عسکری

جراح و متخصص زنان، زایمان و نازایی
سرکار خانم دکتر فریده عسکری جراح و متخصص زنان، زایمان و نازایی از دانشگاه علوم پزشکی شیراز و عضو انجمن جراحان زنان و زایمان ایران می باشند.
 
تایید شده: توسط دکتر فریده عسکری
برگرفته از: وبسایت https://www.mayoclinic.org

درباره دُروانا

دُروانا محلی برای تحقیق و پژوهش (فرهنگ دهخدا)
وبسایت دروانا در تلاش است با گردآوری ژورنال های تخصصی پزشکی، مجلات پزشکی، مقالات و مطالب علمی، از معتبرترین منابع جهانی، بستری را برای تحقیق و مطالعه فراهم نماید.
از تمامی پزشکانی که دُروانا را برای رسیدن به این هدف همراهی می نمایند، کمال تشکر را داریم.
با دروانا همراه شوید.

موضوعات ویژه