سندرم پیش از قاعدگی چیست؟ به تغییرات فیزیکی و خلقی که طی چند ماه خانم ها د روزهای قبل از قاعدگی تجربه می کنند سندروم پیش از قاعدگی با PMS می گویند. از جمله علائم سندرم پیش از قاعدگی افسردگی، بی خوابی، سردرد، خستگی و تغییر در تمایلات جنسی می باشد.
  1. سندرم پیش از قاعدگی چیست؟
  2. علائم سندرم پیش از قاعدگی چیست؟
  3. سندرم پیش از قاعدگی چگونه تشخیص داده می شود؟
  4. آیا شرایطی مشابه با سندرم پیش از قاعدگی نیز وجود دارد؟
  5. آیا سندرم پیش از قاعدگی سایر شرایط را وخیم تر می کند؟
  6. اختلال دیسفوریک پیش از قاعدگی چیست؟
  7. آیا سندرم پیش از قاعدگی درمان می شود؟
  8. آیا ورزش می تواند به تخفیف علائم سندرم پیش از قاعدگی کمک کند؟
  9. آیا روش های ریلکسیشن می تواند به تخفیف علائم سندرم پیش از قاعدگی کمک کند؟
  10. چه رژیم غذایی می تواند به تخفیف علائم سندرم پیش از قاعدگی کمک کند؟
  11. آیا مکمل های رژیمی به تخفیف علائم سندرم سندرم پیش از قاعدگی کمک می کند؟
  12. چه داروهایی علائم سندرم سندرم پیش از قاعدگی را کاهش می دهد؟
  13. واژه نامه

سندرم پیش از قاعدگی چیست؟

سندرم پیش از قاعدگی چیست؟ خیلی از خانم ها در روز های قبل از قاعدگی تغییرات فیزیکی و خلقی را تجربه می کنند. وقتی این علائم ماه به ماه تکرار می شود، روند نرمال زندگی خانم تحت تاثیر قرار می گیرد، این سندرم با عنوان PMS یا سندرم پیش از قاعدگی شناخته می شود.

علائم سندرم پیش از قاعدگی چیست؟

علائم روانی سندرم پیش از قاعدگی عبارت است از:

  • افسردگی
  • پرخاشگری (طغیان عصبانیت)
  • زود رنجی
  • تمایل به گریستن
  • اضطراب
  • آشفتگی
  • انزوای اجتماعی
  • تمرکز ضعیف
  • بی خوابی
  • چرت زدن
  • تغییر در تمایلات جنسی

علائم فیزیکی سندرم پیش از قاعدگی عبارت است از:

  • تشنگی و تغییر در اشتها (ولع خوردن)
  • تحریک پذیر شدن سینه ها
  • تورم و افزایش وزن
  • سر درد
  • تورم دست ها یا پاها
  • درد
  • خستگی
  • مشکلات پوستی
  • علائم گوارشی
  • درد در ناحیه شکم

سندرم پیش از قاعدگی چگونه تشخیص داده می شود؟

برای تشخیص سندرم پیش از قاعدگی پزشک باید الگوی علائم را تایید کند. علائم خانم باید:

  • 5 روز قبل از دروه قاعدگی آغاز شود و حداقل برای سه چرخه متوالی ادامه داشته باشد.
  • علائم 4 روز بعد از شروع قاعدگی از بین برود.
  • با عملکرد نرمال فرد در تداخل باشد.

ثبت علائم تان می تواند به پزشک کمک کند که تصمیم بگیرد آیا شما به سندرم PMS مبتلا هستید یا خیر. هر روز به مدت 2 تا 3 ماه علائم و میزان آنها را ثبت کنید. همچنین تاریخ عادت ماهانه تان را نیز ثبت کنید.

آیا شرایطی مشابه با سندرم پیش از قاعدگی نیز وجود دارد؟

برخی از شرایط وجود دارد که علائم بالینی آن باسندرم پیش از قاعدگی یا PMS همپوشانی دارد. برخی از این شرایط عبارت است از:

  • افسردگی
  • اضطراب
  • دوره قبل از یائسگی
  • سندرم خستگی مزمن
  • سندرم روده تحریک پذیر
  • بیماری تیروئید

افسردگی و اضطراب از جمله شرایط شایعی است که علائم آن با سندرم پیش از قاعدگی تداخل دارد. نیمی از خانم ها که در جستجوی درمان برای سندرم پیش از قاعدگی (PMS) هستند یکی از این اختلالات را دارند. علائم افسردگی و اضطراب از جمله علائم روانی است که با علائم روانی سندرم پیش از قاعدگی شباهت زیادی دارد. خانم های مبتلا به افسردگی اغلب در تمام طول ماه علائم مربوط به بیماری شان را دارند. این علائم قبل و یا در طول دوران عادت ماهانه تشدید می شود. لازم است که پزشک تان متوجه شود که شما به یکی از این مشکلات دچارید و یا این که علائم سندرم PMS دارید.

آیا سندرم پیش از قاعدگی سایر شرایط را وخیم تر می کند؟

علاوه بر افسردگی و اضطراب، علائم سایر اختلالات می تواند درست قبل از عادت ماهانه تان تشدید شود. مثال هایی از این شرایط عبارت است از تشنج، میگرن، آسم و آلرژی ها.

اختلال دیسفوریک پیش از قاعدگی چیست؟

اگر علائم سندرم پیش از قاعدگی شدید باشد و مشکلاتی را ایجاد کند که بر روابط کاری و شخصی فرد تاثیر بگذارد، به این حالت اختلال دیسفوریک قبل از قاعدگی می گویند (PMDD). این اختلال در اصل نوع شدید سندرم پیش از قاعدگی (PMS) است که درصد کمی از خانم ها را تحت تاثیر قرار داده است. داروهایی به نام مهار کننده های انتخابی در بازجذب سروتونین (SSRI ها) می تواند به درمان PMDD در برخی از زنان کمک کند. این داروها برای درمان افسردگی به کار می رود.

آیا سندرم پیش از قاعدگی درمان می شود؟

اگر علائم شما در حد خفیف تا متوسط باشد، اغلب سندرم پیش از قاعدگی با تغییر سبک زندگی و یا رژیم غذایی می تواند تخفیف پیدا کند. اگر این علائم با زندگی روزمره شما در تداخل باشد، شما می توانید به دنبال درمان دارویی سندرم پیش از قاعدگی باشید. درمان سندرم پیش از قاعدگی بستگی به شدت علائم شما دارد. در صورتی که علائم بسیار شدید باشد، پزشک تان داروهایی را به شما توصیه خواهد کرد.

آیا ورزش می تواند به تخفیف علائم سندرم پیش از قاعدگی کمک کند؟

در مورد خیلی از زنان، ورزش هوازی (ایروبیک) علائم سندرم پیش از قاعدگی را کاهش می دهد. ورزش می تواند میزان خستگی و افسردگی را کاهش دهد. ورزش هوازی عبارت است پیاده روی سریع، مدیتیشن، دویدن، دوچرخه سواری و شنا کردن، این ورزش ها نرخ ضربان قلب را افزایش می دهد و عملکرد قلب را بهبود می بخشد. ورزش باید به طور منظم باشد و فقط به روزهایی که دچار علائم سندرم پیش از قاعدگی می شوید محدود نشود. هدف مطلوب این است که بیشتر روزهای هفته حداقل به مدت 30 دقیقه ورزش کنید.

آیا روش های ریلکسیشن می تواند به تخفیف علائم سندرم پیش از قاعدگی کمک کند؟

یافتن راه هایی برای ریلکس کردن و کاهش استرس میتواند به خانم های مبتلا به سندرم پیش از قاعدگی کمک کند. ممکن است پزشک تان به شما توصیه کند که از ریلکسیشن برای کاهش علائم سندرم پیش از قاعدگی استفاده کنید. ریلکسیشن شامل ورزش های تنفسی، مدیتیشن و یوگاست. ماساژ درمانی نیز راه دیگری است که می توانید آن را امتحان کنید. در مورد برخی خانم های درمان هایی مانند بیوفیدبک و خود هیپنوتیزمی (self-hypnosis) نیز مفید بوده است.

به اندازه کافی خوابیدن نیز اهمیت دارد. عادت به خواب منظم، یعنی هر روز ساعت معینی از خواب بیدار شده و شب ها نیز ساعت معینی خوابیدن (حتی روزهای آخر هفته) ممکن است کج خلقی را کاهش دهد.

چه رژیم غذایی می تواند به تخفیف علائم سندرم پیش از قاعدگی کمک کند؟

تغییرات ساده در رژیم غذایی می تواند به تخفیف علائم سندرم پیش از قاعدگی کمک کند:

  • غذاهای سرشار از کربوهیدارت های پیچیده مصرف کنید. رژیم حاوی کربوهیدرات پیچیده ولع غذایی شما را کاهش می دهد. کربوهیدرات های پیچیده در غذاهایی مانند حبوبات، نان گندم و پاستا یافت می شود. سایر مثال ها عبارت است از برنج قهوه ای، لوبیا و عدس.
  • گیاهانی سرشار از کلسیم مانند ماست و سبزیجات با برگ سبز را به رژیم غذایی خود بیافزایید.
  • مصرف چربی ها، نمک و شکر را کاهش دهید.
  • از مصرف کافئین و الکل بپرهیزید.
  • برنامه غذایی تان را تغییر دهید. به جای این که سه وعده غذایی سنگین داشته باشید، 6 وعده غذایی کوچکتر داشته باشید یا این که اگر سه وعده غذایی دارید آهسته تر غذا بخورید و سه میان وعده سبک نیز داشته باشید. پایدار نگه داشتن میزان قند خون می تواند به تخفیف علائم سندرم پیش از قاعدگی کمک کند.

آیا مکمل های رژیمی به تخفیف علائم سندرم سندرم پیش از قاعدگی کمک می کند؟

مصرف 1200 میلی گرم کلسیم در روز به کاهش علائم فیزیکی و روانی که بخشی از سندرم پیش از قاعدگی است کمک می کند. مصرف مکمل منیزیم به کاهش احتباس آب (تورم)، تحریک پذیر بودن سینه ها و علائم خلقی کمک می کند. یکی از مطالعات نشان داده است که ویتامین ایی می تواند به کاهش علائم PMS کمک کند.

محصولات دیگری نیز وجود دارد که برای تخفیف علائم سندرم پیش از قاعدگی توصیه می شود. اما اثر بخشی بیشتر این محصولات اثبات نشده است. قبل از مصرف این محصولات حتما با پزشک خود مشورت نمائید. مصرف بیش از حد این محصولات می تواند مضر باشد.

چه داروهایی علائم سندرم سندرم پیش از قاعدگی را کاهش می دهد؟

داروهایی که مانع از تخمک گذاری می شود مانند کنتراسپتیوهای هورمونی می تواند به کاهش علائم فیزیکی سندرم پیش از قاعدگی کمک کند اما در مورد علائم روانی سندرم پیش از قاعدگی چندان موثر نیست. ممکن است لازم باشد بیش از یک دارو را تست نمائید تا متوجه شوید کدام درمان در مورد شما موثرتر است.

داروهای ضد افسردگی می تواند در درمان سندرم پیش از قاعدگی در برخی بیماران مفید باشد. این داروها به کاهش علائم خلقی کمک می کند. این داروها دو هفته قبل از شروع علائم سندرم پیش از قاعدگی و یا در در طول چرخه قاعدگی استفاده می شود. انواع زیادی از داروهای ضد افسردگی موجود است. اگر یکی از این داروهای ضد افسردگی در مورد شما عمل نکند، پزشک تان می تواند داروی ضد افسردگی دیگری را برای شما نسخه کند.

اگر اضطراب بخشی از علائم سندرم پیش از قاعدگی شما باشد و اگر سایر درمان ها در مورد تان موثر واقع نشود، پزشک می تواند داروهای ضد اضطراب را برای شما نسخه کند. این داروها بر حسب نیاز استفاده می شود.

داروهای ضد التهاب غیر استروئیدی (NSAID ها) مانند ایبوپروفن می تواند به کاهش درد کمک کند. قبل از خوردن NSAID ها با پزشک تان مشورت نمائید. مصرف طولانی مدت NSAID ها می تواند منجر به خونریزی گوارشی و زخم های گوارشی شود.

داروهای مدر یا ادرار آور نیز می تواند به حذف مایعات تجمع یافته کمک کند. اگر احتباس آب یکی از علائم غالب شما باشد، پزشک تان ممکن است چنین داروهایی را برای شما تجویز نماید. اگر قرار بر مصرف داروهای ادرار آور باشد پزشک خود را در جریان سایر داروهای مصرفی تان و مخصوصا NSAID ها قرار دهید، NSAID ها و داروهای مدر همزمان می تواند مشکلات کلیوی به دنبال داشته باشند.

واژه نامه

داروهای ضد افسردگی: داروهایی هستند که برای درمان افسردگی یا دپرسیون استفاده می شود.

افسردگی یا دپرسیون: احساس ناراحتی که حداقل به مدت 2 هفته ادامه داشته باشد.

داروهای ادرار آور: داروهایی که برای افزایش میزان تولید ادرار استفاده می شود.

قاعدگی: تخلیه خون و بافت های دیواره رحم که در صورت فقدان بارداری به صورت ماهانه اتفاق می افتد.

تخمک گذاری: آزاد سازی تخمک از یکی از تخمدان ها را تخمک گذاری می گویند.

دوره قبل از یائسگی: دروه ای نزدیک به زمان یائسگی که معمولا از سن 45 سال تا 55 سال می تواند ادامه داشته باشد.

اگر در این زمینه پرسش های بیشتری دارید می توانید با متخصص زنان و زایمان خود مشورت نمائید.

دکتر سکینه قربانی

دکتر سکینه قربانی

جراح و متخصص زنان، زایمان و نازایی
سرکار خانم دکتر سکینه قربانی دارای بورد تخصصی زنان، زایمان و نازایی هستند که بیش از 13 سال سابقه فعالیت در این حوزه را دارند، همچنین ایشان خدمات پیکیر تراشی، لاغری موضعی با دستگاه اولترا زد (Ultra z) و دستگاه نمسیس (Nemesis) را ارائه می دهند.
 
تایید شده: توسط دکتر سکینه قربانی
برگرفته از: وبسایت http://www.acog.org

درباره دُروانا

دُروانا محلی برای تحقیق و پژوهش (فرهنگ دهخدا)
وبسایت دروانا در تلاش است با گردآوری ژورنال های تخصصی پزشکی، مجلات پزشکی، مقالات و مطالب علمی، از معتبرترین منابع جهانی، بستری را برای تحقیق و مطالعه فراهم نماید.
از تمامی پزشکانی که دُروانا را برای رسیدن به این هدف همراهی می نمایند، کمال تشکر را داریم.
با دروانا همراه شوید.

موضوعات ویژه