دکتر مهرنوش مهدی نیا رودسری جراح و متخصص زنان، زایمان و نازایی در این مقاله به سوالاتی پیرامون آتروفی واژن و یائسگی پاسخ می دهند.

دروانا: 

ارتباط آتروفی واژن و یائسگی چیست؟

در دوران یائسگی به دلیل عدم فعالیت تخمدان ها و کاهش چشمگیر هورمون های جنسی مخاط دستگاه تناسلی دچار پیری و خشکی می شود که به این حالت آتروفی می گویند.

چه گزینه هایی برای درمان آتروفی واژن در یائسگی وجود دارد؟

از جمله راه های غیر دارویی و دارویی انجام جوانسازی با امواج RF و لیزر می باشد که از بین این دو، لیزر قدرت و توان بیشتری جهت جوانسازی دارد. گذشته از آن هورمون درمانی عوارض و خطرات خاص خودش را دارد که از جمله تحریک کیست پستانی و دیگر اتفاقات از این دست که به همین دلیل در افراد یائسه به طور عام و در افراد با سابقه فامیلی مثبت سرطان پستان به هیچ وجه توصیه نمی گردد.

آیا استفاده از استروژن واژینال به منظور درمان آتروفی واژن خطر ابتلا به سرطان را به همراه دارد؟

علاوه بر خطر سرطان پستان، استروژن موضعی به دلیل مجاورت با رحم اثرات نامطلوب خود را در بافت های آندومتر رحم برجای می گذارد که از آن جمله می توان به هایپرپلازی آندومتر، پولیپ خونریزی و غیره اشاره کرد و همچنین استروژن می تواند فیبروم های رحمی را ایجاد نماید و در سرعت رشد آنها دخالت کند.

استفاده از استروژن به منظور درمان آتروفی واژن در چه افرادی ممنوع می باشد؟

افراد با سابقه فامیلی مثبت سرطان پستان، رحم و تخمدان ها و روده و همچنین در افراد با فشار خون بالا و صرع و سابقه رحم آدنومیوز و فیبروآدنوماتوز و افراد دارای کیست های پستانی بهتر است استفاده نشود.

دکتر مهرنوش مهدی نیا رودسری

دکتر مهرنوش مهدی نیا رودسری

جراح و متخصص زنان، زایمان و نازایی
دكتر مهرنوش مهدي نيا رودسري دارای مدرک تخصص زنان، زایمان و نازایی از دانشگاه علوم پزشکی ایران می باشند. دکتر مهرنوش مهدی نیا در انجمن جراحی های کم تهاجمی ایران و انجمن جراحی زیبایی اروپا عضویت دارند.
 
پاسخ داده شده: توسط دکتر مهرنوش مهدی نیا رودسری

درباره دُروانا

دُروانا محلی برای تحقیق و پژوهش (فرهنگ دهخدا)
وبسایت دروانا در تلاش است با گردآوری ژورنال های تخصصی پزشکی، مجلات پزشکی، مقالات و مطالب علمی، از معتبرترین منابع جهانی، بستری را برای تحقیق و مطالعه فراهم نماید.
از تمامی پزشکانی که دُروانا را برای رسیدن به این هدف همراهی می نمایند، کمال تشکر را داریم.
با دروانا همراه شوید.

موضوعات ویژه