دکتر طاهره طاهری جراح و متخصص زنان، زایمان و نازایی به سوالاتی پیرامون پیشگیری و تشخیص یائسگی زودرس پاسخ داده و توضیحاتی ارائه می نمایند.

دروانا: 

آیا احتمال وقوع یائسگی زودرس قابل پیش بینی است و آیا یائسگی زودرس قابل درمان است؟

با توجه به شرح حال شخص و سابقه وجود یائسگی زودرس در خانواده و همچنین وجود فاکتورهای خطری که باعث یائسگی زودرس می شود، تا حدودی می توان احتمال یائسگی زودرس را تشخیص داد. تنها علامتی که می توان به آن اهمیت داد نامنظم شدن قاعدگی ها است (قبل از شروع یائسگی). در این دوره (قبل از یائسگی) طول سیکل های قاعدگی زیاد می شود. البته در عده ای هم به طور ناگهانی پریودها قطع می شود. همچنین با آزمایش خون می توان ذخیره تخمدانی را تعیین کرد.

یائسگی زودرس درمان قطعی ندارد، ولی می توان با تجویز مناسب هورمون های تخمدانی از عوارض نامطلوب یائسگی مثل پوکی استخوان، گرگرفتگی، افسردگی، خشکی واژن و مقاربت دردناک پیشگیری کرد.

عوامل موثر بر یائسگی زودرس کدام است؟

عوامل موثر بر یائسگی زودرس شامل سیگار کشیدن، سوء تغذیه، رژیم گیاهخواری و لاغری، زندگی در ارتفاعات، شیمی درمانی، رادیوتراپی، سابقه جراحی روی تخمدان و سابقه عمل جراحی برداشتن رحم می باشد.

چه اقداماتی می توانند در پیشگیری از یائسگی زودرس موثر باشد؟

قطع سیگار، ورزش و پرهیز از اعمال جراحی غیرضروری روی تخمدان از جمله اقدامات لازم برای پیشگیری از یائسگی زودرس می باشد.

دکتر طاهره طاهری

دکتر طاهره طاهری

جراح و متخصص زنان، زایمان و نازایی
دكتر طاهره طاهري جراح و متخصص زنان، زایمان و نازایی از دانشگاه علوم پزشکی مشهد، دارای بیش از 20 سال سابقه تخصصی پزشکی در حوزه زنان و زایمان می باشند.
 
پاسخ داده شده: توسط دکتر طاهره طاهری

درباره دُروانا

دُروانا محلی برای تحقیق و پژوهش (فرهنگ دهخدا)
وبسایت دروانا در تلاش است با گردآوری ژورنال های تخصصی پزشکی، مجلات پزشکی، مقالات و مطالب علمی، از معتبرترین منابع جهانی، بستری را برای تحقیق و مطالعه فراهم نماید.
از تمامی پزشکانی که دُروانا را برای رسیدن به این هدف همراهی می نمایند، کمال تشکر را داریم.
با دروانا همراه شوید.

موضوعات ویژه