درمان خانگی یائسگی با هدف ارائه نکات و تغییراتی پیرامون شیوه زندگی تدوین گردیده که در تخفیف علائم یائسگی موثر می باشد.

دروانا: 

نوسانات هورمونی در دوران پیش یائسگی و یائسگی سبب می شود فرد احساساتی مانند اضطراب، خستگی، تحریک پذیری و تغییرات خلقی غیر معمول را تجربه کند. در این شرایط برای درمان خانگی یائسگی می توان به مواردی مانند ریلکسیشن، تکنیک های کاهش استرس، تنفس عمیق، ماساژ، مصرف مواد مغذی مناسب و ورزش روزانه توجه داشت. برخی مکمل های گیاهی یا مصرف برخی ویتامین ها مانند ب 6 نیز می تواند در این شرایط در درمان خانگی یائسگی مورد توجه قرار گیرد. در برخی موارد برای درمان افسردگی نیاز به مراجعه به پزشک و دریافت ضد افسردگی های نسخه ای می باشد. به خاطر داشته باشید مشاهده تاثیرات ضد افسردگی ها به چند هفته زمان نیاز خواهد داشت. برخی ضد افسردگی ها در درمان گر گرفتگی نیز موثر می باشند. اگر درمان با داروهای ضد افسردگی با مواردی مانند مشاوره و سایکوتراپی توام گردد در آن صورت نتایج درمان بسیار موثر خواهد بود.

بی اختیاری ادراری به از دست دادن غیر ارادی ادرار اشاره دارد که اغلب ناخوشایند و آزاردهنده می باشد. به خاطر داشته باشید برای مقابله با بی اختیاری ادرار ناشی از یائسگی می توان گزینه های غیر دارویی را در نظر داشت (درمان خانگی یائسگی). در این شرایط بهتر است به مقدار کافی آب بنوشید تا ادرار رقیق بماند همچنین از مصرف نوشیدنی های اسیدی و کافئین دار نیز اجتناب کنید زیرا این ترکیبات دیواره مثانه را تحریک می کند. گریپ فروت، پرتقال، گوجه فرنگی و کافئین از جمله مواردی است که بهتر است از مصرف آن اجتناب کنید. ورزش های کگل از دیگر گزینه های درمان خانگی یائسگی در مورد بی اختیاری ادرار می باشد انجام این ورزش ها به تقویت ماهیچه های کف لگن کمک می کند و اپیزودهای بی اختیاری ادرار را کاهش می دهد (درمان خانگی یائسگی).

تعریق شبانه از دیگر علائم آزاردهنده یائسگی می باشد. در این شرایط نیز گزینه هایی برای درمان خانگی یائسگی تعریف می شود. پوشیدن لباسی سبک، استفاده از ملحفه های نازک به هنگام خواب شبانه، استفاده از وسایل خنک کننده، نوشیدن آب خنک در طول شب و استفاده از پک های یخ زیر بالش از مواردی است که برای مقابله با تعریق شبانه می توان از آن بهره برد. توجه داشته باشید در صورت مصرف سیگار کنار گذاشتن آن مهم ترین گام در درمان خانگی یائسگی محسوب می گردد. ممکن است اختلال در خواب به هنگام یائسگی روی دهد. در این مورد نیز تغییراتی در شیوه زندگی می تواند بخشی از درمان خانگی یائسگی محسوب گردد. سعی کنید برنامه زمانی مناسبی برای خوابیدن و بیدار شدن داشته باشید و آن را حتی در روزهای تعطیل نیز دنبال کنید. قبل از خوابیدن با استفاده از گوش دادن به موسیقی یا خواندن کتاب و یا دوش گرفتن ریلکس کنید. سعی کنید قبل از خواب میان وعده سبکی مانند غلات یا کره بادام زمینی و نان تست استفاده کنید. نوشیدن شیر به داشتن خوابی آسوده کمک می کند زیرا حاوی ترپتوفان می باشد. نوشیدنی برگ بابونه نیز گزینه دیگری است که در درمان خانگی یائسگی می توان به آن توجه نمود. سعی کنید اتاق خواب به لحاظ دما و تاریکی در شرایط مناسبی باشد. از مصرف نوشیدنی های کافئین دار در اواخر روز اجتناب کنید (درمان خانگی یائسگی).

یائسگی سبب کاهش هورمون های تخمدانی و خشکی واژن می گردد. خشکی واژن نیز ممکن است نزدیکی های دردناک را همراه داشته باشد. در این شرایط نیز ایجاد تغییراتی در شیوه زندگی می تواند در درمان خانگی یائسگی موثر باشد. لوبریکانت های واژینال از گزینه های درمان خانگی یائسگی محسوب می شود زیرا این محصولات بدون نسخه قابل تهیه می باشند. لوبریکانت هایی با پایه آبی مناسب تر از لوبریکانت های روغنی می باشد زیرا این محصولات ممکن است سبب ایجاد تحریک شود. لوبریکانت ها پیش از نزدیکی استفاده شده و سبب کاهش اصطکاک می گردد. مرطوب کننده های واژن از دیگر گزینه های درمان خانگی یائسگی می باشد. این محصولات به حفظ رطوبت مناسب واژن کمک می کند و در موارد خفیف آتروفی واژن انتخاب مناسبی است. در آتروفی واژن ناحیه ولو و داخل واژن خشک شده و انعطاف مناسب خود را از دست می دهد. همچنین استفاده از مرطوب کننده های واژن سبب حفظ pH واژن در محدوده نرمال می گردد.

دکتر سوزان پیروان

دکتر سوزان پیروان

جراح و متخصص زنان، زایمان و نازایی
سرکار خانم دکتر سوزان پیروان، جراح و متخصص زنان، زایمان و نازایی، دارای بورد تخصصی از دانشگاه شهید بهشتی، عضو انجمن ناباروری و دارای بیش از 16 سال سابقه فعالیت تخصصی در حوزه زنان، زایمان و نازایی می باشند.
 
تایید شده: توسط دکتر سوزان پیروان
برگرفته از: وبسایت http://www.menopause.org

درباره دُروانا

دُروانا محلی برای تحقیق و پژوهش (فرهنگ دهخدا)
وبسایت دروانا در تلاش است با گردآوری ژورنال های تخصصی پزشکی، مجلات پزشکی، مقالات و مطالب علمی، از معتبرترین منابع جهانی، بستری را برای تحقیق و مطالعه فراهم نماید.
از تمامی پزشکانی که دُروانا را برای رسیدن به این هدف همراهی می نمایند، کمال تشکر را داریم.
با دروانا همراه شوید.

موضوعات ویژه