عوارض هورمون درمانی در یائسگی چندان روشن نیست. در این مقاله به بررسی نتایج حاصل از دو کارآزمایی بالینی می پردازیم که در بخشی از آن عوارض هورمون درمانی در یائسگی مورد مطالعه قرار گرفته است. 

دروانا: 

هورمون درمانی در یائسگی روشی برای تخفیف علائم یائسگی می باشد تا تاثیرات ناشی از افت مقدار استروژن و پروژسترون در بدن جبران گردد. در هورمون درمانی یائسگی ممکن است از استروژن تنها و یا همراه با پروژستین استفاده شود. پروژستین هورمون سنتتیکی است که تاثیرات مشابه با پروژسترون دارد. خانم هایی که هیسترکتومی انجام داده اند معمولا تنها از استروژن استفاده می کنند. اما در خانم هایی که همچنان رحم خود را حفظ کرده اند استروژن و پروژسترون به صورت ترکیبی استفاده می شود تا احتمال بروز سرطان آندومتر به عنوان یکی از عوارض هورمون درمانی در یائسگی کاهش یابد. اما عوارض هورمون درمانی در یائسگی چیست؟

عوارض هورمون درمانی در یائسگی

در مورد عوارض هورمون درمانی در یائسگی نتایج متناقض زیادی مطرح است. در یکی از کارآزمایی ها تاثیرات حاصل از استروژن و پروژسترون  به صورت تصادفی با نتایج حاصل از گروهی مقایسه گردید که تنها از یک دارونما استفاده می کردند. در کارآزمایی تصادفی دیگری که انجام شد تاثیرات استروژن تنها با تاثیرات دارونما در بیمارانی اندازه گیری گردید که رحم خود را برداشته بودند. نتایج کلی که به عنوان عوارض هورمون درمانی در یائسگی در این تحقیقات به دست آمده بدین شرح بود:

  • عوارض هورمون درمانی در یائسگی (بی اختیاری ادراری): مطالعات حاصل از کارآزمایی ها نشان می داد استفاده از استروژن و پروژسترون احتمال ابتلا به بی اختیاری ادراری را به عنوان یکی از عوارض هورمون درمانی در یائسگی افزایش می داد.
  • عوارض هورمون درمانی در یائسگی (زوال عقلی): استفاده از استروژن همراه با پروژسترون احتمال ایجاد زوال عقلی را در بین خانم هایی که در بازه سنی 65 سال به بالا قرار داشتند تا دو برابر افزایش می داد.
  • عوارض هورمون درمانی در یائسگی (سکته مغزی، بروز لخته های خونی و حمله قلبی): خانم هایی که از ترکیب استروژن و پروژسترون استفاده می کردند و یا آنهایی که تنها از استروژن استفاده می کردند بیشتر در خطر ابتلا به سکته، لخته های خونی و حمله قلبی قرار داشتند. با قطع مصرف داروهای هورمونی احتمال وقوع این عوارض به حالت نرمال باز می گشت.
  • عوارض هورمون درمانی در یائسگی (سرطان سینه): تحقیقات نشان داده خانم هایی که استروژن و پروژسترون استفاده می کرده اند بیشتر با تشخیص سرطان سینه مواجه بودند. احتمال بروز سرطان سینه در این گروه از بیماران بیشتر بوده همچنین احتمال انتشار سرطان به غدد لنفاوی نیز بیشتر بوده است.
  • عوارض هورمون درمانی در یائسگی (سرطان ریه): بررسی های حاصل از این دو کارآزمایی نشان داد خانم هایی که از هورمون درمانی ترکیبی استفاده می کردند در مقایسه با افرادی که از پلاسبو استفاده می کردند به یک اندازه در خطر ابتلا به سرطان ریه قرار داشتند اما نرخ مرگ ناشی از این بیماری در افرادی که هورمون درمانی می کردند بیشتر بود.

به خاطر داشته باشید که نتایج مذکور حاصل بزرگ ترین تحقیقات بالینی می باشد که در دنیا انجام گرفته است بنابراین نتایج به دست آمده به اثبات نرسیده است اما نشان می دهد عوارض هورمون درمانی در یائسگی چندان روشن نیست. به نظر می رسد خانم هایی که نگرانی هایی در مورد وضعیت سلامت خود دارند برای کنترل علائم یائسگی بهتر است تغییراتی را در شیوه زندگی و رژیم غذایی خود اعمال کنند. برای مثال مصرف مکمل ویتامین دی، کلسیم همچنین مصرف داروهایی مانند آلندرونیت یا رالوکسیفن در پیشگیری از پوکی استخوان گزینه های مناسب تر و کم خطر تری می باشد. داروهایی که برای درمان افسردگی و تشنج تایید گردیده است نیز می تواند به کنترل علائمی مانند گرگرفتگی بپردازد (فلوکستین، گاباپنتین، سیتالوپرام و...). 

برگرفته از: وبسایت https://www.cancer.gov

درباره دُروانا

دُروانا محلی برای تحقیق و پژوهش (فرهنگ دهخدا)
وبسایت دروانا در تلاش است با گردآوری ژورنال های تخصصی پزشکی، مجلات پزشکی، مقالات و مطالب علمی، از معتبرترین منابع جهانی، بستری را برای تحقیق و مطالعه فراهم نماید.
از تمامی پزشکانی که دُروانا را برای رسیدن به این هدف همراهی می نمایند، کمال تشکر را داریم.
با دروانا همراه شوید.

موضوعات ویژه