بیشتر خانم ها گرگرفتگی دوران یائسگی را تجربه می کنند. گرگرفتگی دوران یائسگی به صورت احساس گرمای ناگهانی توصیه می شود که به نظر می رسد از یک نقطه شروع شده و در سراسر بدن انتشار می یابد. شما ممکن است تعریف زیاد، تپش قلب و گرگرفتگی صورت را نیز تجربه کنید. برخی خانم ها تنها دچار گرگرفتگی گاه و بیگاه می شوند که برای آن ها آزارد دهنده نیست اما برخی دیگر اوقات بسیاری در روز دچار این حالت شده و احساس ناراحتی و خجالت می کنند. گرگرفتگی دوران یائسگی می تواند چند ماه یا سال قبل از متوقف شدن چرخه قاعدگی بروز کند و معمولا برای چن سال بعد از توقف چرخه قاعدگی ادامه می باید. در ادامه دکتر پرویندخت حیدری متخصص زنان زایمان و نازایی به سوالاتی پیرامون گرگرفتگی دوران یائسگی پاسخ می دهند.

دروانا: 

 گرگرفتگی دوران یائسگی

علت گرگرفتگی دوران یائسگی جیست؟

گرگرفتگی دوران یائسگی یک حالت ناخوشایندی است که با احساس گرمای بیش از حد خود را نشان می دهد. این حالت به دلیل کاهش میزان استروژن در بدن ایجاد می شود. بسیاری از خانم ها به آرامی وارد مرحله یائسگی می شوند و علائم کمی ظاهر می سازند. گرگرفتگی دوران یائسگی در این زنان بسیار خفیف می باشد و با کمی باد زدن خود آرام می گیرند اما در برخی دیگر این گرفتگی دوران یائسگی مانند رویارویی با آتش است.

هر دو این حالات طبیعی هستند و واکنشی نسبت به کاهش استروژن در بدون محسوب می شوند که با نزدیک شدن به دوران یائسگی رخ می دهد.

بیش از نیمی از خان ها دچار گرگرفتگی دوران یائسگی می شوند. در افرادی که استروژن به تدریج کاهش می یابد، علائم گرگرفتگی کم است اما در آن هایی که ناگهان دچار افت اسطح استروژن می گردند این علائم بسیار شدید می باشند.

گرگرفتگی دوران یائسگی اغلب در خانم هایی بین سنین 48-52 سال دیده می شوند. حملات گرگرفتگی به صورت احساس گرام شدید در بالا تنه ایجاد می شود و حدود 3-4 دقیقه به طول می انجامد و گاهی با سردرد و تپش قلب نیز همراه است. گرگرفتگی ممکن است احساس ضعف و سرگیجه را نیز به دنبال اشته باشد. علائم گرگرفتگی معمولا در طول یک یا دو سال برطرف می شوند.

آیا هورمون درمانی برای درمان سریع گرگرفتگی دوران یائسگی گزینه مناسبی برای همه خانم ها می باشد؟

در صورتی که گرگرفتگی دوران یائسگی موجب آزار شدید شود و به نوعی زندگی روزره را مختل نماید می توان روزانه به مقدار کم هورمون تخمدانی مصرف کرد. اما این داروها اثرات دوگانه دارند هرچند از پیر زودرس، دردهای هگان مقاربت، گرگرفتگی و پوکی استخوان جلوگیری می کنند اما در افراد خاص با زمینه مساعد احتمال بروز سرطان پستان را افزایش می دهند و در بیاران دیابتی موجب افزایش سطح قند خون و در بیماران مبتلا به فشار خون موجب افزایش فشار خون احتمال سکته مغزی می شوند. این داروها همچنین افزایش سطح چربی خون را نیز به دنبال دارند. بنابراین برای شروع درمان هورمونی برای گرگرفتگی دوران یائسگی باید از سلامت کامل بیمار مطلع باشیم. برای مثال کنترل فشار خون، انجام تست پاپ اسمیر، انجام ماموگرافی سالانه و کنترل قند خون ناشتا، چربی خون و وضعیت کبد لازم است.

آیا استفاده از داروهای گیاهی برای گرگرفتگی دوران یائسگی (مانند قرص سیمی فوگل) اثربخشی مناسبی دارد؟

سیمی فوگل داروی بسیار موثری برای درمان گرگرفتگی، افسردگی، برافروختگی و تعریق فراوان در دوران یائسگی است.

آیا ارتباطی بین افزایش احتمال ابتلا به بیماری قلبی و گرگرفتگی دوران یائسگی وجود دارد؟

بین گرگرفتگی و اختلالل عملکرد عروقی در زنان مسن تر یعنی افرادی با سن 54-60 سال ارتباطی وجود ندارد. ولی اختلال عملکرد عروقی در زنان جوان تر بین سنین 40-53 سال این ار تباط برقرار است. در واقع گرگرفتگی دوران یائسگی ممکن است نشانه ای در مورد خطر بیشتر ابتلا به بیماری های قلبی باشد.

 

دکتر پرویندخت حیدری

دکتر پرویندخت حیدری

جراح و متخصص زنان، زایمان و نازایی
سرکار خانم دکتر پرویندخت حیدری جراح و متخصص زنان، زایمان و نازایی از دانشگاه شهید بهشتی تهران می باشند. خانم دکتر حیدری دوره فوق تخصص نازایی را در بیمارستان صارم گذرانده اند. ایشان عضو انجمن زنان و مامایی ایران و پزشک نمونه در سال 1382 می باشند.
 

تایید شده: توسط دکتر پرویندخت حیدری

درباره دُروانا

دُروانا محلی برای تحقیق و پژوهش (فرهنگ دهخدا)
وبسایت دروانا در تلاش است با گردآوری ژورنال های تخصصی پزشکی، مجلات پزشکی، مقالات و مطالب علمی، از معتبرترین منابع جهانی، بستری را برای تحقیق و مطالعه فراهم نماید.
از تمامی پزشکانی که دُروانا را برای رسیدن به این هدف همراهی می نمایند، کمال تشکر را داریم.
با دروانا همراه شوید.

موضوعات ویژه