لیزر واژن در رفع علائم یائسگی رویکرد درمانی جدیدی محسوب می شود. لیزر CO2 یا دستگاه لیزر مونالیزا تاچ یکی از دستگاه های مورد توجه در لیزر واژن می باشد که در این مقاله به آن خواهیم پرداخت.

دروانا: 

 لیزر واژن و علائم یائسگی

تغییرات در آناتومی مسیر ادراری تناسلی همچنین عوامل روانشناسی بر سلامت جنسی و کیفیت زندگی خانم ها تاثیر می گذارد. تغییرات ناشی از زایمان و سن سبب بروز مشکلاتی مانند بی اختیاری ادراری و شل شدن واژن می گردد. احتمال بروز مشکلاتی مانند خشکی، خارش، سوزش و دیسپارونی در نتیجه ورود به دوران یائسگی وجود دارد. این تغییرات به دلیل افت مقدار استروژن روی می دهد، فقدان استروژن سبب نازک تر شدن دیواره واژن و از دست رفتن انعطاف آن می شود. مجموع این عوامل منجر به بروز مشکلاتی مانند نارضایتی جنسی می گردد. در برخی موارد استفاده از ترکیبات موضعی مانند لوبریکانت ها یا استروژن های موضعی می تواند در رفع خشکی واژن موثر باشد اما این اثربخشی چندان مطلوب نیست از طرفی هورمون درمانی در افراد مبتلا به سرطان با محدودیت هایی رو به رو است. ورزش های تقویت کننده عضلات لگن موسوم به ورزش های کگل نیز در بهبود مشکلات ادراری ناشی از سندرم تناسلی ادراری دوران یائسگی ممکن است موثر باشد اما این روش ها نیز دشواری هایی را به همراه دارد.

لیزر واژن چگونه است؟

امرزه در رفع علائم تناسلی ادراری ناشی از یائسگی رویکردهای جدیدی مبتنی بر لیزر واژن و بازآرایی کانال واژن و لابیا با استفاده از تکنولوژی لیزر CO2 در دست می باشد که در جوانسازی واژن به عنوان استانداردی طلایی شناخته می شود. لیزرهای CO2 به عنوان یکی از رویکردهای پر کاربرد لیزر واژن آستانه دمایی متفاوتی دارد که برای اعمال تغییرات بافتی مناسب می باشد و به جوانسازی واژن کمک می کند. لیزر CO2 با استفاده از حرارتی که ایجاد می کند سبب تولید و آرایش مجدد کلاژن می گردد. در توضیح مکانیسم عملکرد لیزر CO2 به عنوان دستگاه لیزر واژن باید توجه داشت ابتدا آب در دمای بالای 100 درجه سانتی گراد و به سرعت گرم می شود که در نتیجه آن تبخیر بافت رخ می دهد. این تبخیر به بهبود ساختار واژن می کند. از طرفی در بخش دیگر دما در حدود 65 تا 67 درجه سانتی گراد قرار می گیرد تا به این ترتیب ساختار کلاژن از بین رفته و امکان بازآرایی کلاژن های جدید فراهم شود. دستگاه لیزر مونالیزا تاچ که در لیزر واژن به کار می رود یکی از انواع لیزر CO2 می باشد که به طور گسترده ای در ایران مورد استفاده قرار دارد.

در موارد زیر استفاده از لیزر مونالیزا تاچ به عنوان لیزر واژن می تواند موثر واقع شود:

  • احساس خارش و سوزش در واژن
  • شل شدن واژن
  • دیسپارونی (نزدیکی جنسی دردناک) یا خونریزی به هنگام نزدیکی
  • مراحل اولیه بی اختیاری ادراری
  • سابقه ابتلا به سرطان های حساس به هورمون مانند سرطان رحم و سینه
  • خشکی واژن ناشی از شیردهی
  • عدم رضایت نسبت به هورمون درمانی

پیش از انجام لیزر واژن ابتدا واژن با استفاده از اسپکولوم معاینه می شود. به هنگام استفاده از لیزر مونالیزا تاچ نیازی به استفاده از مسکن یا خواب آور وجود ندارد. پیش از انجام لیزر واژن ابتدا بیمار به صورت تاق باز قرار می گیرد. در طول فرایند لیزر واژن پزشک متخصص زنان اپلیکاتور استریل شده را در دیواره واژن به سمت بیرون حرکت می دهد. برای این که تمامی نواحی حین لیزر واژن پوشش داده شود از الگوی 360 درجه استفاده می شود. مدت زمان انجام لیزر واژن با دستگاه لیزر مونالیزا تاچ در حدود چند دقیقه می باشد. در طول لیزر واژن کمی احساس سوزش خواهید داشت اما این احساس به اندازه ای نیست که سبب ناراحتی شما شود. برای دریافت نتایج درمانی مطلوب به 2 تا 3 جلسه لیزر واژن نیاز خواهید داشت و پس از آن با فاصله درمانی شش هفته به سه جلسه لیزر واژن دیگر نیاز خواهید داشت و سپس درمان نگهدارنده سالانه را باید دنبال کنید.

دکتر شهناز پوربرفه ای

دکتر شهناز پوربرفه ای

جراح و متخصص زنان، زایمان و نازایی
سرکار خانم دکتر شهناز پور برفه ای جراح و متخصص زنان، زایمان و نازایی از دانشگاه علوم پزشکی شیراز، دارای بورد تخصصی و تجارب ارزشمند در زمینه جراحی های زیبایی زنان با لیزر (جراحی زیبایی واژن) می باشند.
 
تایید شده: توسط دکتر شهناز پوربرفه ای
برگرفته از: وبسایت https://cmamedicine.com

درباره دُروانا

دُروانا محلی برای تحقیق و پژوهش (فرهنگ دهخدا)
وبسایت دروانا در تلاش است با گردآوری ژورنال های تخصصی پزشکی، مجلات پزشکی، مقالات و مطالب علمی، از معتبرترین منابع جهانی، بستری را برای تحقیق و مطالعه فراهم نماید.
از تمامی پزشکانی که دُروانا را برای رسیدن به این هدف همراهی می نمایند، کمال تشکر را داریم.
با دروانا همراه شوید.

موضوعات ویژه