درمان یائسگی معمولا مبتنی بر استفاده از هورمون هاست. اگر چه کنترل برخی فاکتورهای محیطی نیز می تواند در این میان نقشی داشته باشد. درمان دارویی یائسگی (علائم یائسگی) می تواند سوالاتی را در ذهن شما ایجاد کند. در مقاله پیش رو به بررسی برخی از سوالات پیرامون هورمون درمانی یائسگی می پردازیم. 

دروانا: 

 آیا بین مصرف کافئین و علائم یائسگی ارتباطی وجود دارد؟

به نظر می رسد بین مصرف کافئین و برخی از علائم یائسگی مانند گرگرفتگی و سایر علائمی که با تنظیم ضخامت عروق خونی در بدن مرتبط است (علائم وازوموتور) ارتباطی وجود دارد. البته باید اظهار داشت تحقیقات در مورد مصرف کافئین و بروز علائم یائسگی نتایج متناقضی را نشان داده است. اما به طور کلی به نظر می رسد بین مصرف کافئین و علائم آزار دهنده وازوموتور ارتباطی وجود دارد. خانم هایی که در دوران بعد از یائسگی قرار دارند معمولا از نوشیدنی های حاوی کافئین مانند چای و قهوه استفاده می کنند. بنابراین برای کاهش علائم یائسگی می توانید مصرف نوشیدنی هایی مانند قهوه و یا چای را در رژیم غذایی خود کاهش دهید.

چه زمانی هورمون درمانی یائسگی توصیه نمی شود؟

پزشکان معمولا هورمون درمانی را برای کنترل و درمان یائسگی مانند گرگرفتگی، خشکی واژن و تغییرات خلقی در نظر دارند. اما باید توجه داشت هورمون درمانی یائسگی برای همه خانم ها مناسب نمی باشد.

در موارد زیر هورمون درمانی گزینه مناسبی برای درمان یائسگی نخواهد بود:

  • ابتلا به بیماری های قلبی عروقی
  • ابتلا به سرطان سینه
  • داشتن ضایعات یا پیش ضایعات سرطانی که رشد آن ها به استروژن بستگی دارد.
  • وجود فاکتورهای خطری که فرد را مستعد ابتلا به اختلالاتی در لخته خون می کند مانند امبولیسم ریوی یا ترومبوز عمیق وریدی
  • ابتلا به بیماری های کبدی
  • وجود خونریزی غیر نرمال که هنوز توسط پزشک مورد ارزیابی قرار نگرفته است.
  • حساسیت به ترکیبات هورمونی
  • بارداری یا افرادی که قصد باردار شدن دارند.

آیا در طول هورمون درمانی یائسگی بروز خونریزی طبیعی می باشد؟

برخی فرم های هورمون درمانی یائسگی می تواند به طور ماهانه سبب بروز خونریزی شود. این گونه هورمون درمانی ها حاوی ترکیبی از استروژن و پروژستین هستند. پروژستین دیواره رحم را از ابتلا به سرطان اندومتر محافظت می کند. هورمون درمانی به منظور رفع علائم یائسگی می تواند خونریزی سبکی را به دنبال داشته باشد. اما در صورت مشاهده خونریزی بهتر است به پزشک متخصص زنان مراجعه کنید. پزشک متخصص زنان احتمالا معاینه لگن را انجام داده و دستور انجام تست های آزمایشگاهی را خواهد داد تا دلایل احتمالی را ارزیابی کند.

خونریزی غیر نرمال در طول دوران یائسگی یا بعد از آن می تواند ناشی از موارد زیر باشد:

  • نازک شدن دیواره واژن و رحم به دلیل کاهش مقدار استروژن
  • پولیپ های رحمی
  • عفونت رحمی مانند اندومتریت یا سرویسیت
  • وجود توده های غیر نرمال در دیواره رحم (هایپرپلازی اندومتر)
  • سرطان اندومتر

خانم هایی که به دلیل علائم یائسگی تحت هورمون درمانی قرار دارند چند وقت یک بار باید به متخصص زنان مراجعه کنند؟

به طور کلی بهتر است سالانه برای انجام معاینه لگن، ماموگرافی و ارزیابی روند هورمون درمانی به پزشک متخصص زنان مراجعه کنید. اما در صورت بروز موارد زیر فورا باید به پزشک متخصص زنان مراجعه کنید:

  • خونریزی غیر منتظره از واژن
  • استمرار علائم یائسگی
  • ابتلا به اختلالات خونی
  • علائمی مبنی بر بیماری های قلبی عروقی
  • ابتلا به سرطان سینه وابسته به هورمون
  • ایجاد هر گونه شرایط جدیدی که سبب می شود ادامه هورمون درمانی در شما مناسب نباشد

آیا خانم هایی که در دوران بعد از یائسگی قرار دارند برای درمان کاهش میل جنسی می توانند از تستوسترون استفاده کنند؟

تحقیقات نشان داده است استفاده از تستوسترون می توانند به بهبود عملکرد جنسی در برخی خانم ها کمک کند. اما در مورد بی خطر بودن تستوسترون در طولانی مدت اطلاعاتی در دست نیست. به همین دلیل پزشکان اغلب از تستوسترون برای تقویت عملکرد جنسی خانم ها استفاده نمی کنند. استفاده از تستوسترون در خانم هایی که در دوران بعد از یائسگی قرار دارند و از استروژن نیز استفاده می کنند و عامل خطر شناخته شده ای ندارند می تواند به عنوان یک گزینه در نظر گرفته شود. اما باید توجه داشت بی خطر بودن استفاده از تستوسترون در خانم هایی که در دوران بعد از یائسگی قرار دارند و سابقه ابتلا به سرطان رحم یا سینه را دارند و یا آن هایی که به بیماری های قلبی عروقی مبتلا هستند اثبات نشده است. همچنین در خانم هایی که در دوران بعد از یائسگی قرار دارند فاکتورهای دیگری نیز وجود دارد که بر کاهش میل جنسی این افراد تاثیر دارد. فاکتورهایی مانند کاهش میزان استروژن، خشکی واژن، عوارض جانبی ناشی از داروها، ابتلا به برخی شرایط مزمن، استرس و تغییرات خلقی.

دکتر ساره پوررستمی

دکتر ساره پوررستمی

جراح و متخصص زنان، زایمان و نازایی
سرکار خانم دکتر ساره پور رستمی جراح و متخصص زنان، زایمان و نازایی از دانشگاه علوم پزشکی قزوین، دارای بیش از 20 سال سابقه طبابت و فعالیت در حوزه سلامت و بهداشت زنان، زایمان و نازایی می باشند.
 
تایید شده: توسط دکتر ساره پوررستمی
برگرفته از: وبسایت http://www.mayoclinic.org

درباره دُروانا

دُروانا محلی برای تحقیق و پژوهش (فرهنگ دهخدا)
وبسایت دروانا در تلاش است با گردآوری ژورنال های تخصصی پزشکی، مجلات پزشکی، مقالات و مطالب علمی، از معتبرترین منابع جهانی، بستری را برای تحقیق و مطالعه فراهم نماید.
از تمامی پزشکانی که دُروانا را برای رسیدن به این هدف همراهی می نمایند، کمال تشکر را داریم.
با دروانا همراه شوید.

موضوعات ویژه